0

Toyota Yaris, Multi Mode. 1.4 D4D. 2006

spurt 2023-03-23 02:56:50 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Jeg har en Toyota Yaris Multi Mode, med MMT girkasse. Bilen har en liten Dieselmotor på 1.4 L, som er veldig drivstoffgjerrig og drivsikker motor. Når det kommer til MMT girkassen så er jeg ikke fornøyd, girkassen ofte ikke virker slik den skal, altså blinker i N mode og det går ikke an å kjøre bilen i E og R. Man kan skifte gir fra N til både E og R mode uten noe virkning / kraft overføring. Hva kan det være årsaken til det og mulig løsning på dette problemet ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-23 13:08:29 +0100

Det er ingen enkel fasit her, i ditt sted ville jeg lagt frem problemet for et Toyota merkeverksted og bedt om et kvalifisert råd. Dette er i korthet en av de få girkassene fra Toyotas side som ikke er problemfri, det du beskriver er et problem, og evnt reparasjon av en MMT-girkasse er dyrt og tidkrevende arbeid som ikke bare krever en mekaniker med relevant kompetanse på akkurat denne typen girkasse, det kreves også spesialverktøy og ditto utstyr. Å feilsøke denne kassa på egen hånd - det er i praksis umulig. Om du tar en titt på denne artikkelen finner du referanser til mulige årsaker, men be advised, dette er ikke en uttømmende liste: https://club.autodoc.co.no/magazin/mu...

Om du er heldig, er det en mindre funksjonsfeil som kan rettes opp uten for store kostnader. I ytterste konsekvens kan det være påkrevet å bytte girkasse, men ikke ta sorgene på forskudd. Uavhengig av det ene eller andre, ha tunga rett i munnen og begynn med å be om et kvalifisert råd og en prisantydning for feilsøk hhv evnt reparasjon når man har gjort seg opp en mening om hva som kan være feil. Vi krøsser fingrene for at det går i likaste laget, lykken står ofte den kjekke bi! Ellers har bilen tross alt 16 år på veien, selv om det er en feiende flott bil ville jeg satt en grense på hvor mye penger jeg ville lagt i en reparasjon av en såvidt kritisk del som en girkasse. Noe kynisk sett, selv om resten av bilen skulle være grei på alle vis, når en girkasse går i støkker en gang, kan den meget vel gå i støkker en gang til. Jeg finner bla russiske nettsider som sier mye om dette med MMT-girkasser og maler fanden på veggen, om bilen din har gått si 100.000 km, da er det grunn til å tro at girkassa kan gå i støkker før du har kjørt nye 100.000.

Gitt en nøktern økonomisk vurdering tilsier det en maks forsvarlig kostnadsramme på 10-15.000 gitt at resten av bilen er i topp stand og kan forventes å levere si 4-6 år til uten nevneverdige problemer. Om den IKKE er det, kjør med bilen til girkassa ramler ut og finn en annen bil. Verre er det ikke. Vær ellers ops på at jeg er en sær fyr som tenker litt annerledes enn andre: mange vil vrake en god bil om det koster en tusenlapp å reparere den når den er 16 år gammel eller er kjørt noen hundre tusen. I min verden tar jeg en ad-hoc vurdering av hvor mange EU-kontroller bilen kan levere fremover uten nevneverdige problemer, Tenk på et tall - si to EU-kontroller - det gir fire år. Da utgjør 20.000 spenn for en girkassereparasjon 5000 i året. Når alternativet er å vrake bilen i dag, innebærer det at verditapet for disse fire årene er kroner 0. Da har du bil for det det koster det med vanlig service og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2023-03-23 02:56:50 +0100

Sett: 54 ganger

Sist oppdatert: Mar 23

Antall visninger