Hva er poenget med girknapp på rattet?
Hva er egentlig poenget med girknapp på rattet når man har automatgir?
Hva er egentlig poenget med girknapp på rattet når man har automatgir?
Når du har knotter på rattet, sitter det en DSG-kasse i bilen din.....der har du 6-7 gir....og med knappene på rattet får du en mulighet til å skifte gir manuelt. Det kan være praktisk innimellom, f.ex på glatt vinterføre, om du har dieselmotor og får varsel om delvis tett DPF og ønkser å kjøre på noe høyere turtall et par mil på landeveien, eller om du har en benziner der en tennplugg tar kvelden. Når den stakkars bilen plutselig går på tre sylindre, har du veldig lite krefter, da halter du til verkstedet på andre eller tredje gir...tro meg...det er en situasjon der det fungerer ekstremt dårlig med automat! Dette med at den innerste pluggen blir for varm og sier takk for seg etter 80-100.000 km er en kjent problemstilling med de små benzinerne, bruk alltid NGK tennplugger på disse - aldri noe annet!
Men....ellers er det jo veldig morsomt å kunne gire manuelt innimellom da! Det gir deg kort og godt en ekstra funksjonalitet som du kan like eller ikke like, bruke eller ikke bruke, det veger du selv. Verre e rdet ikke. Vi har 7-trinns DSG og 1,2 benziner på konebilen, du og du, så kjekt det er å kunne overstyre automatkassa innimellom! Og synes ikke du det er kjekt, ja da lar du bare være å tukle med disse knappene, verre er det ikke! Husk ellers oljeskift på DSG-kassa hver 60.000 km, det er viktig for girkassas velbefinnende!
Spurt: 2023-04-04 09:34:08 +0200
Sett: 60 ganger
Sist oppdatert: Apr 04