TV 2 Play
Min konto
0

Deformert dekk

spurt 2023-06-04 19:39:48 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny Har montert de nye sommer dekker som har lagret et par år, merker at bilen rister på rattet og inni bilen ved 100km/t. Verksted sier dekker er deformert og anbefale å bytte hvis det ikke gi seg. Har kjørt en par uke nå, men det blir ikke noe bedre.

Spørsmål: - Må jeg bytte eller? - Hvis jeg bruker dem, kan det føre til å ødelegge andre deler, f.eks. hjullager, understell eller styre deler?

Takk for svar

mvh Kungkea

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-06-04 22:37:05 +0200

Nja - har verkstedet demonert et eller flere hjul og forsøkt å avbalansere dem - og konstatert at dette ikke lar seg gjør - eller har man sett med det blotte øye at dekket er deformert når det står i avbalanseringsmaskinen? Det er en vesensforskjell her: om dekket er klart og entydig deformert? Da vil dekket være flatt på et punkt, det er altså ikke lenger helt og holdent rundt, og det er ingen annen utvei enn å bytte dekka. Selvfølgelig, noe avhengig av hvor mye hoppetihopp det er snakk om. Om det ikke er markant deformering - altså at dekket ikke lenger er rundt - men ikke lar seg avbalansere - evnt at det kreves voldsomt mange lodd - ja da ville jeg nok iallefall tenkt tanken på at det kan være et eller flere dekk som har en produksjonsfeil - altså at gummiblandingen ikke er uniform - dvs at du får en masseforskjell som igjen påvirker muligheten til å avbalansere dekket.

Du bør også tenke nøye etter om du har lagret dekkene stående eller liggende - i et relativt varmt rom - har det vært normalt lufttrykk i dem under lagringen? Noe forenklet sett, om dekka er lagret LIGGENDE i et mørkt og kjølig rom, er det lite sannsynlig at de er derformert. Da er vi tilbake til square one: du bør få avklart hva som egentlig er problemet, legg gjerne turen innom et dekkverksted og få sjekka ALLE hjula, kfr neste avsnitt - det er viktig å avklare om det ET eller flere hjul med problemer! Ja, du kan også prøve selv, er det skikkelig hoppetihopp når du kjører, da kan du jekke opp bilen og sjekke hjula et etter et ved å rotere hjula og se nøye etter mot et referansepunkt - evntuelt plassere f.ex en murstein eller 2 x 4 trebit under hjulet og bruke jekken for å ha aaaaakurat høyden før dekket tar i og snurre hjulet rundt. Mange muligheter, poenget er å se om det er det vi ville kalt "kast" i hjulet.

Om dette kan føre til følgeskader? Det avhenger av hvor mye kast evnt hvor mye ubalanse det er i hjulene - og ikke minst - er dette i ALLE hjulene? Er det du føler i rattet en lett vibrasjon, eller er det skikkelig brutal risting - eller noe midt i mellom? Det vil uansett først og fremst være hjullagrene som blir utsatt for økt belasning, men ved kraftig vibrasjon hhv brutal risting - ja da har du et seriøst problem som forplanter seg til hele drivlinjen. Dett er et naturlig spørsmål å stille når du avklarer hva som er årsaken hhv hvor mange av dekka dine som er omfattet av problemet. Og ja - gitt at du har firehjulstrekk er problemet ifht vibrasjon / risting like stort uansett om dekka står foran eller bak, enn si at du har denne koblingen mellom foraksling og bakaksling som er utsatt her. Du bør mao få klarhet i dette jo før jo heller - og be advised - er det ujevnhet i dekket, ville jeg tatt det opp med forhandler gitt at bilen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar