TV 2 Play
Min konto
0

Ford kuga 2017 1.5 tdci

spurt 2023-06-30 20:02:56 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny Jeg har et problem som jeg sliter veldig mye med etter bilen har fått nye hjulene på 19 tom. Bilen begynner å rister i rattet og forsete i en vist hastighet kun fra 100_120km/t. Dekkene var helt ny fra 2023 (Continental Premium Contacts 6). Dekk forhandle mener at det er kast i felg selv om det var nye. Fikk da 4 nye felger på reklamasjon, men problem er der fortsatt. Har prøvd å avbalansert flere ganger uten resultat.. Bilen ristet ikke når vinterhjul var på 17 tom, hele ikke på sommerhjul 18 tom i fjor

Hva kan være problemer her? Kan det være farlig for andre deler hvis jeg fortsatt kjør med dette problemet?

Mvh Kungkea

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-07-01 14:10:38 +0200

For meg fremstår dt som om du beskriver et resonnansfenomen, altså en svingning som følge av ubalanse, som oppstår i et gitt hastighetsområde. Den mest nærlliggende årsaken når felgene er byttet, er å tenke i retning av ubalanse i et eller flere av dekkene, ubalanse i den forstand at massen i dekkene ikke er jevnt fordelt. Altså rett og slett en form for feilproduksjon, dette er åpenbart såpass mye at det ikke uten videre har latt seg balansere ut. Jeg ville tatt et ord med den som har balansert hjulene, og spurt om det var noe som kunne indikere et slikt problem ved avbalanseringen, hhv om man kunne være så greie å ta en ny runde og sjekke et hakk grundigere - dette vil antagelig bare fortone seg eom en ørliten ubalanse inntil man kommer til resonanspunktet.

Et annet navn på dette fenomenet, er selvsving, når svingninger blir kraftige nok, ja da sier det "pop" liksom, så blir de mye, mye kraftigere når fkrenvensen når et visst punkt. Og som du kanhende vet, svinginger og vinkelhastighet - rotasjon en i et hjul - det er to barn av samme mor, rett og slett samme fenomen. At dekk med større diameter får dette problemet, mens dine 17 og 18-tommere fungerer greit, er egentlig ikke overraskende, du får et dekk der en større del av massen ligger lenger ut i forhold til senteret i hjulet. Dettte er en av flere grunner til at jeg konsekvent har holdt meg til mest mulig "standarddimensjoner" på bilene våre her hjemme. I det hele tatt, når du har 17 hhv 18-tommere fra før, er det ikke mange fornuftige grunner til å gå opp til 19 tommere. Rett nok er smaken som baken, men du får et par problemer på kjøpet. ut over et problemet du nevner, blir jo høyden på dekka lavere, ergo er felgene (og dekka) mer utsatt for skade om du møter f.ex en fortauskant eller kjører på en grusvei. Nå er smaken som baken, noe synes det ser "fint" ut, mens sånne som meg først og fremst tenker funksjonalitet.

Om dette er "farlig" for andre deler? Tja, ubalanse frembringer uvegerlig kraftige støt mot hjuloppheng og ikke minst, hjullagrene. Om det er et stort eller litt mindre problem, avhenger av hvor kraftig dette fenomenet er - uttrykt som anvendt matematikk hvor stor amplituden på svigningen er. I 100-120 snakker vi uansett om en betydelig vinkelhastighet, hjulet går rimelig kjapt rundt. På den annen side sett: hvor ofte kjører du i 120 i Norge? Detet vil også kunne føre til skjevslitte dekk, eller rettere, "flekkslitte" dekk, men igjen, det skal ikke spesielt mye til før du merker det godt i rattet. Om du også føler at du sitter og hopper i forsetet, ja da er det bokstavelig talt et stort problem. Jeg tenker jo at de som har solgt deg dekkene og fejgene bør kunne løse dette, det er liksom derfor de er der. I ditt sted ville jeg imildertid vurdert å gå tilbake til 18-tommerne og forlangt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-07-02 08:30:13 +0200

Jeg tipper at problemet ligger i et av dekkene og noe har hendt under produksjonen. Dekk kan i enkelte tilfeller slippe i lamineringen eller i vulkingen. Her ville jeg nok bedt verkstedet om å prøve seg fram ved å bytte et og et dekk til problemet blir borte. Produksjons feil kan oppstå også på premium dekk som Conti men kan være vanskelig å se og avgjøre.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar