TV 2 Play
Min konto
0

Understellsbehandling

spurt 2023-07-25 18:25:24 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Jeg lurer på hva som er den beste understellsbehandlingen å utføre på en 5 år gammel bil, ser at det er mange forskjellige stoff som anbefales, ser også at noen mener at sandblåsing av rust ikke er å anbefale anbefaler i stedet å bruke kjemikalier Har vurdert tectyl, dinitrol eller sauefett har dere noen anbefalinger.

Mvh Vermund Bakke Gundersen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-07-25 21:26:58 +0200

En 5 år gammel bil er ikke spesielt gammel, men Ford Norge er som vi vet medlemmer i den ikke så veldig eksklusive klubben som "synes" at "rustbeskyttelsen" fra fabrikk er "god nok". Som mange bileiere har funnet ut på den harde måten, det er alt annet enn sant. Og i de tilfeller der bilen er understelsbehandlet av den norske importøren, dropper altfor mange etterbehandling. Det er så enkelt som at "godstoffet" tørker inn over tid, typisk vil etterbehandling annethvert til tredjehvert år være å anbefale. Når du nå stiller dette spørsmålet etter 5 år, har du enten kjøpt en bruktbil som du vil ta vare på - trampeklapp - eller du har kjøpt bilen ny for 5 år siden og som så mange andre stolt på forhandlerens råd om at understellsbehandling ikke er nødvendig.

Greit nok, forhåpentlligvis er ikke rusta kommet for langt. Først og fremst, dette med sandblåsing vs kjemikalier......det er prinsipalt sett to vidt forskjellige prosesser, det som er helt sikkert, er at kjemikalier er verdiløst på rust som er noe mer enn overflaterust. Er rusta dypere, ja da må den fjernes fysisk, sandblåsing er tingen, etterfulgt av kjemikalier, dvs en primer med diverse godsaker, ofte en variant over temaet sinkprimer. Her må jeg ile til og tilføye at de som bruker sauefett - lanolin - hevder at verken sandbblåsing eller kjemikalier er nødvendig, lanolinolja penetrerer visstnok så effektivt at den stopper rusta. Det tror jeg hva jeg vil om, en bakdel med denne formen for behandling er at den er mer utsatt for mekanisk slitasje, godstoffet vaskes rett og slett bort over tid. Derved må man vurdere hyppigere etterbehandling. Det er jo egentlig uheldig, ikke sant?

Alternativene er mange, jeg bruker et antirustverksted tilsluttet "norsk antirustforening", de gjør godt arbe' til greie priser, akkurat dette med godt arbe' er viktig, det finnes aktører som f.ex ikke gidder å demontere plast innerskjermer og deksler under bilen. Da er jobben verdiløs allerede i utgangspunktet, det er rett og slett slarv av verste skuffe. HER finner du den aktøren jeg har brukt i en årrekke, kjeden har bla et system for kursing osv, og bruker Mercasol sine varianter over temaet "godstoff": https://www.handeland-antirust.no/

For ordens skyld: jeg har kjørt våre nye VW direkte fra forhandler til understellsbehandling her, dels er fabrikkbeksyttelsen hos VAG elendig, dels er "rustgarantien" ikke engang verdt papiret den er skrevet på. Siden har jeg sørget for etterbehandling med to-tre års mellomrom, alt ettersom hvor mye vi kjører med bilene våre her hjemme, men om jeg ikke husker feil, tilsier Mercasol sin egen rustgaranti etterbehandling annethvert år.

HER finner du mer om hva antirustbransjen mener om dette: https://www.klikk.no/motor/bil/dekkog...

Merk deg at ingen sier spesielt mye om at vilkårene antirustgarantien egentlig er utformet på en slik måte at importørene kan vri seg unna nærmest ethvert ansvar om de skulle ønske det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar