Adaptisk crusecontrol og avstand til bilen foran.
ABC Nyheter har i går 23. august 2023 en artikkel signert Bjørn Eirik Loftås hos dere med tittel "Det er en veldig god grunn til å ligge bak". I billedteksten under et bilde tatt bak en trailer står det bl.a. "Husk uansett å holde tre sekunders avstand".
Jeg har en Volkswagen Golf med adaptisk crusecontrol. Med å telle 1001, 1002 og 1003 for å beregne riktig avstand til bilen foran oppfatter jeg det dithen at trafikkpolitiet foretar en subjektiv vurdering at x bil ligger for nært y bil?
Har veien jeg kjører 60 km fartsgrense, innstiller jeg den adaptiske crusecontrol på 60-62 km. Ved kontroll av speedometer ligger det 2-3 kilometer under innstilt frat på den adaptiske crusecontrollen. I tillegg kan jeg legge inn 3-4 variabler for avstand til bilen foran. Da har jeg en konstant avstand til bilen foran. Dersom bilen foran kjører i 50 eller 55 km, så regulerer crusecontrollen farten på min bil til det samme, altså 50 eller 55 km.
Jeg opplevde en gang å ligge bak en bil som nesten stoppet opp fordi den skulle svinge av veien, og dermed stoppet min bil også nesten helt opp, inntil bilen foran meg var kommet av veien.
Mitt spørsmål er egentlig hvordan trafikkpolitiet tolker avstand til bil foran ved bruk av adaptisk crusecontrol. Selv om jeg kjører på en vei med 90 km og kjører inn en bil foran som kjører i 80 km, vil min bil regulere farten ned til 80 km og beholde den innstilte avstanden til bilen foran!
Kanskje er bruk av adaptisk crusecontrol med innlagt avstand til bilen foran en like subjektiv vurdering som å holde tre sekunders avstand i trafikkpolitiets øyne?
Ser fram til en tilbakemelding fra dere på broom.no om problemstillingen .
Med hilsen
Thor Arild Breivoll, Harstad.
Epost: thor.breivoll@hotmail.no