TV 2 Play
Min konto
0

Adaptisk crusecontrol og avstand til bilen foran.

spurt 2023-08-24 15:57:02 +0200

anonym bruker

Anonym

ABC Nyheter har i går 23. august 2023 en artikkel signert Bjørn Eirik Loftås hos dere med tittel "Det er en veldig god grunn til å ligge bak". I billedteksten under et bilde tatt bak en trailer står det bl.a. "Husk uansett å holde tre sekunders avstand".

Jeg har en Volkswagen Golf med adaptisk crusecontrol. Med å telle 1001, 1002 og 1003 for å beregne riktig avstand til bilen foran oppfatter jeg det dithen at trafikkpolitiet foretar en subjektiv vurdering at x bil ligger for nært y bil?

Har veien jeg kjører 60 km fartsgrense, innstiller jeg den adaptiske crusecontrol på 60-62 km. Ved kontroll av speedometer ligger det 2-3 kilometer under innstilt frat på den adaptiske crusecontrollen. I tillegg kan jeg legge inn 3-4 variabler for avstand til bilen foran. Da har jeg en konstant avstand til bilen foran. Dersom bilen foran kjører i 50 eller 55 km, så regulerer crusecontrollen farten på min bil til det samme, altså 50 eller 55 km.

Jeg opplevde en gang å ligge bak en bil som nesten stoppet opp fordi den skulle svinge av veien, og dermed stoppet min bil også nesten helt opp, inntil bilen foran meg var kommet av veien.

Mitt spørsmål er egentlig hvordan trafikkpolitiet tolker avstand til bil foran ved bruk av adaptisk crusecontrol. Selv om jeg kjører på en vei med 90 km og kjører inn en bil foran som kjører i 80 km, vil min bil regulere farten ned til 80 km og beholde den innstilte avstanden til bilen foran!

Kanskje er bruk av adaptisk crusecontrol med innlagt avstand til bilen foran en like subjektiv vurdering som å holde tre sekunders avstand i trafikkpolitiets øyne?

Ser fram til en tilbakemelding fra dere på broom.no om problemstillingen .

Med hilsen

Thor Arild Breivoll, Harstad.

Epost: thor.breivoll@hotmail.no

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-08-24 17:53:40 +0200

Hva du egentlig mener, er ikke godt å si, men UP forholder seg til den faktiske, fysiske avstanden mellom din bil og forankjørende. Hvorvidt du kjører "manuelt" eller bruker adaptiv cruisekontroll, er likegyldig for spanserne - det er ditt ansvar å følge med der du sitter bak rattet uansett. Noe kynisk sett, tre-sekunders regelen er en forenklet fortolkning som bla brukes i kjøreskoleopplæringen, men ved min kjøreskole hektet man på en bisetning: dette er ikke en absolutt "regel", i den forstand at du kan ikke gjemme deg bak tre-sekunders regelen om det er klonk is og du rævkjører bilen foran. Ei heller om du kjører på det være seg adaptiv cruisekontroll eller Teslas påståtte "autopilot" og rævkjører forankjørende....da ryker førerkortet....og avhengig av hvor alvorlig ulykken blir ansett å være, risikerer du lang og tung straff. Igjen: det er ditt ansvar å følge med!

Ser vi på veitrafikkloven, finner vi etterfølgende i "forskrift om kjørende og gående trafikk", § 5 pkt 3: " Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene."

Det er dette punktet UP vurderer, og naturlig nok, man driver ikke millimeterjustis, gutta og jentene i UP er gjennomgående godt opplært og vil foreta en vurdering over et tilstrekkelig langt tidsrom - evnt sikre seg videobevis - UP sine biler har utstyr for dette - og ta det derfra. Ligger du på mindre enn en billengde avstand til forankjørende, da er du rimelig sikker på at UP vil gå til aksjon og rive førerkortet ut av hendene dine, etterfulgt av en saftig bot. Ligger du på si 2-3 sekunders avstand, snakker vi om 44-66 meter i 80 km/t, det vil normalt sett ikke medføre noen aksjon. Med et sekund responstid og normale bremselengder kan dette fort gå bra, ikke sant? Det er derfor man legger "tre-sekunders regelen" til grunn i føreropplæringen - det vil for alle praktiske hensyn innebære at vi vanlige dødelige ligger mellom 2.5 og 3.5 sekunder bak forankjørende. Dessverre er det altfor mange osm ligger med mindre enn et sekund avstand, men greit nok, det er et annet kapitell som vi ikke skal diskutere her.

Det du ellers beskriver, er funksjonen av den adaptive cruisekontrollen. Nå tenker du funksjon, ikke reguleringsteknikk. En adaptiv crusekontroll jobber for det første sammen med flere systemer, en del av systemet er en form for avstandsmåler, man kan kalle det mye rart, men for meg - som jo er pensjonert elektroingeniør med elektronikk og en del annet dilldall som spesialitet - er det en duppeditt som måler en absolutt avstand til forankjørende, med en relativt god presisjon. Denne avstanden blir matet inn til bilens styringsystem, egentlig til en del av programvaren i bilens styringsystem, som også kommuniserer med bilens hastighetsmåler, gasspådraget, ABS-bremsene og ikke minst, nødbremssystemet. Om bilen foran deg reduserer hastigheten svært mye på kort tid, ja da vil din bil bremse ned så og så mye, før ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar