0

Feil årsmodell bruktbil

spurt 2023-09-13 11:09:21 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei,

Jeg møtte opp fysisk hos forhandler med spørsmål om hvilke brukte elbiler de hadde tilgjengelig. Der ble jeg presentert en 2020-modell, som ble prøvekjørt og kjøpt etter et par dager betenkningstid.

I etterkant av kjøpet har jeg oppdaget at dette er en 2019-modell, ikke en 2020-modell som jeg fikk opplyst hos forhandler. Det står også 2020-modell i kontrakten.

Jeg ønsker å heve kjøpet, men opplever at forhandler stiller seg på bakbeina.

Så vidt jeg har skjønt så er feil årsmodell på bruktbil en åpenbar "mangel", noe som oppfyller krav om heving av kjøp.

Hva tenker dere i Broom?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-09-13 18:56:02 +0200

"Åpenbar" mangel er strengt tatt feil begrep ifht heving av kjøp, begrepet er "vesentlig" mangel. Men, greit nok, du finner en veilledning for hvordan du kan løse dette HER: https://nye.naf.no/kjop-og-salg/kjope...

For ordens skyld: dette med å trickse og mikse med årsmodeller er et særnorsk fenomen, der nede i Tyskland opererer man først og fremst med "Baureihe" og "Erstzulassung". Det norske bilmarkdet er som det er fordi det årlig knapt nok selges like mange biler totalt som i en middels by der nede på kontinentet. I hine dage fikk importørene en bolk med biler på et gitt tidspunkt som man solgte fra til den siste var solgt. Begrepet "årsmodell" knyttet man først og fremst til føregangsregistering, når bilen ble registert etter 01.07 i år 1, ja da var "år 1" også årsmodellen - uansett når bilen måtte være produsert eller ankommet toll-lageret. Og "år 1" ble bilens offisielle årsmodell frem til og med 31.06 året etter. Om bilene ble stående på lager og ikke ble registert før dagen etter - 01.07 i år 2 - ja da var årsmodellen i kjøpekontrakten (og prisen) som ved et trylleslag endret til "år 2". Dette har gitt opphav til mye rart opp gjennom årene, det forunderlige er at sistnevnte bil - en bil som har stått på lager en dag lenger - blir ansett som årsmodell "år 2" ved SALG - både som ny og brukt! Men når du skal BYTTE DEN INN, ja da er den plutselig en "faktisk år 1 modell" - for da kan forhandleren plutselig slå opp i "Rødboka" der man har noen finurlige definisjoner og oversikter over hvilke serienummer osv som er sånn og sånn!

Og skulle du være så uheldig å få smadret bilen din, vil forsikringselskapet takstmann også legge "år 1" til grunn - bilen blir plutselig en (noen ganger flere) årsmodeller eldre enn det man visserlig har kjøpt og betalt for! Det som gjør denne uskikken enda mer usmakelig, er at man frekt og arrogant overser bilens faktiske "Baureihe", det tyske begrepet for årsmodell, man overser når bilen er fortollet i et eller annet land første gang, man overser når den er førstegangsregistert - og så videre - man har rett og slett tunnelsyn og massive skylapper og velger premisser etter hva som er mest "lønnsomt" for alle andre enn deg!

Ja, dette var kanhende et større problem i tidligere tider, for ikke å snakke om i forhold til bruktimporterte biler, men som du åpenbart har erfart, det er noe som i aller høyeste grad foregår den dag i dag! Uryddig spør du meg - man burde forlengst ha adoptert den tyske praksisen, den er iallefall stort sett entydig! Men nå er det som det er, når forhandler stiller seg på bakbeina, ja da har du en grei oppskrift på kvisleis du kan gå frem HER: https://nye.naf.no/kjop-og-salg/kjope...

For hva det måtte være verdt: lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger