Vel, du har et problem i forhold til både garanti og lovfestet reklamasjonsfrist her: det er noen år siden de ordinære tidsfristene løp ut. At forholdet dukket opp første gang sånn og sånn, og slik du beskriver det ble utbedret på garanti med skifte av styringsenhet, er jolly fine, men det er ikke noen automatikk i at du får ny garanti i fem år fremover subisidært ny femårsfrist for reklamasjon. En helt annen ting er om verkstedet sier som så, at denne enheten bør holde i mer enn si tre år - og inngår et kompromiss der dere f.ex deler kostnadene - evnt er veeeeeeeeeeeeeeeeldig greie og tar det på egen kappe. Men det er altså ikke noe du automatisk har "krav" på. Gå i en hyggelig diaog med verkstedet og ta det derfra, det kan ordne seg, og gjør det ikke det, kan du alltid be om det kvalifsert råd fra forbrukermyndighetene, evnt NAF, men ut fra kjørelengdene og de to årstallene du oppgir som tidsrommet for de forskjellige hendelsene, har du ikke noen opplagt sak.
Og nei, dette skal ikke skje, men MacMurphy er med oss hver dag, hele livet, ikke minst gjelder dette med alt som har med elektronikk å gjøre. Ja, "noen" kan ha gjort en tabbe og "stekt" en utgangskrets eller noe annet festlig, men det verkstedet du beskriver, er blant de som normalt sett har god kontroll på hva de gjør. En mulig løsning kan være å demontere styringsenheten og sende den til et firmas som kan foreta reparasjoner på slike enheter: du finner dem HER: https://www.simco.no/om-simco/
En reparasjon vil som regel være vesentlig rimeligere enn ny evnt refurbished del fra Subari. Det kan også være at Simco kan levere en "byttedel" til en vesentlig hyggeligere pris. Det koster lite å ringe og be om et kvalifisert råd, og BNH vil neppe ha noe problem med en slik løsning, der BNH tar seg av inn og ut-montering hhv forsendelse der du står som oppdagsgiver overfor Somco. Ja, Simco gir meg bekjent også en form for garanti. Poenget for din del er jo å få bilen på veien igjen og glede deg over den i mange år til!