TV 2 Play
Min konto
0

Volvo V50 2007

spurt 2023-09-15 16:55:02 +0200

anonym bruker

Anonym

Skulle bruke startkabler da batteriet er dødt. Startet ikke,å ble veldige varme startkabler. Hva kan dette være??

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-09-15 21:25:32 +0200

Veldig varme startkabler tyder på veldig høyt strømtrekk. En ting er at batteriet ditt er veldig, veldig tomt, da gulper det unna strøm av milde makter, men jeg tenker også at startforsøkene har medført ekstra strømtrekk. Nå sier du ikke mom Volvoen din har dieselmotor eller bensinmotor, i førstnevnte tilfelle vil glødepluggene som kjent trekke veldig, veldig mye strøm. I ditt sted ville jeg først og fremst forsøkt å lade batteriet i håp om at det skal gjenoppstå fra de døde. Normalt sett vil en batterilader ha en indikasjon på at batteriet tar lading, ellers er det jo egentlig bare å la batteriet stå en dag eller på lading - sjekk med jevne mellomrom - og ta det derfra. Da skal du teoretisk sett kunne vri om tenningsnøkkelen og få gang på starteren og start på bilen. Om så ikke skjer, si at du bare hører et "klikk", ja da er batteriet virkelig dødt, i betydningen på tide å finne frem spaden og holde minnetale før du springer avsted og kjøper nytt batteri.

Det kan også være en fordel med et voltmeter, rett etter at du kobler fra laderen bør det være mer enn 12 volt over polene. Måler du mindre enn 12 volt, er det et dårlig tegn.

Om du ikke har lader....ja da kan du ta med batteriet til et verksted og spørre fint om de kan sjekke om det er liv laga. Ellers holder et batteri typisk 8 år, give or take. Er batteriet eldre enn si 6 år, ja da er det store muligheter for at det er na-na. En ting mange ikke tenker over, er at en dieselbil krever mer startstrøm pga glødepluggene, den kloke kjøper derfor et batteri med høy kortslutningstrøm (som det heter på fint) og tilstrekkelig kapasitet. Batteriet er mao en av de tingene man ikke skal spare penger på......en batteri med for lite kortslutningstrøm (i en dieselbil) hhv for lite kapasitet vil leve et hardt liv. Ja, et kompromiss er helt greit, men man kjøper ikke det billigste batteriet man kan finne liksom!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar