Om jeg tolker det som beskrives rett, har dere fulgt "longlife" intervaller, dvs dere overlater det til bilens programvare og sensorer å bestemme når det er på tide med "service". Derved blir det egentlig oljeskiftene som definerer serviceintervallene, og noe forenklet sett, derved er det verkstedets oppgave å påse at intervaller for "alt annet" blir overholdt, herunder sånt som oljeskift på girkassa, luftfilter, drivstofffilter osv osv - og ikke minst - registerreim. I det hele tatt, det er en hel liten gullrekke av ting som ikke fanges opp av denne "serviceindikatoren" i kjørecimputeren og derved må følges opp ifht kjørelengde.
Nå har det vist seg at merkeverkstedene fra tid til annen har hatt en tendens til å "glemme" både det ene og det andre på biler som er underlagt "longlife" programmet. Si at vi snakker om en bil under garanti, første servicevarsel popper opp ved 35.000 km, jolly fine, da er det kun *liten" service hhv oljeskift. Men så kommer NESTE servicevarsel ved si alt mellom 65 og 70.000 km, det er jo avhengig av "kjørestil" osv osv om disse sensorene "synes" oljen bør skiftes, ikke sant? Da blr det skikkelig interessant, for f.ex DSG-olja skal skiftes på 60.000 km! Mer enn et par tusen "overkjørte" km blir lett et greit påskudd for å unndra seg garantiansvaret om DSG-kassa sier takk for seg før 100.000 km eller 5 år. Slike saker har det vært flere av, og merkeverkstedenes unnskyldning er at "shit happens", det er bileierens ansvar å påse at serviceintervallene blir overholdt. Det som er meget uheldig, er at serviceintervallene for de forskjellige tingene ikke lenger står i verken serviceheftet eller bilens instruksjonsbok! Helt fantastisk, man må rett og slett spa det frem sjæl!
Min subjektive oppfatning er at dette er uheldig, det burde vært etablert prosedyrer som ivaretok dette, eksemplevis burde dette vært "avdekket" av merkeverkstedet og meddelt dere som kunde ved 200.000 service, eksempelvis som en merknad på fakturaen eller som et SMS-varsel gitt det faktum at dere som gode kunder har betalt merkostnaden ved å bruke merkeverksted over lang tid. Så ble ikke gjort, og joda, man ville kanhende "avdekket" dette ved neste service på 230.000 k, men da er jo unektelig allerede intervallet overskredet med 20.000 km! At man i ettertid hevder at man ville "avdekket" dette servicepunktet om dere hadde benyttet merkeverksted, fremstår mer som motivert av et dårlig forsøk på ansvarsfraskrivelse. Dessverre er ikke dette en "regel", man har helt sikkert betingelser i longlife-programmet som legger ansvaret på kunden på et eller annet vis. Det kan dere selvfølgelig sjekke, og dere kan ta en runde med det være seg forbrukermyndighetene eller NAF på dette, men en kompliserende faktor er uansett at dere liksom faller mellom to stoler når neste service ved 230.000 er gjennomført ved et uavhengig, autorisert verksted. Det neste verkstedet i "kjeden" har ikke tilgang til bilens tidligere servicehistorikk ut over serviceheftet, og dere har - bla takket være at serviceintervallene ikke lenger finnes i ... (more)