0

Bremsevedlikehold

spurt 2023-10-05 10:35:36 +0200

anonym bruker

Anonym

Er selv vanfør og stiller derfor i samme klasse som akademikere og direktører når det gjelder egeninnsats på vedlikehold, siste eu kontroll alle skiver bare slitt på utsiden, virker som salting harfått det meste til å stivne. Tror de fleste ftenger råd og hjelp MVH Per Leon Jonassen mob 90515386

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-10-05 15:13:51 +0200

Nja, du ligger nok et hakk foran direktørsjiktet, iallefall når det gjelder kunnskap. Hva akademikere angår, er det flere av oss som har gjort ærlig arbe' før vi fant ut at vi skulle skaffe oss noen årsverk med utdannelse, enn si at vi er autoriserte garasjemekanikere!

Greit nok, det problemet du beskriver fremstår for meg som du jo sier, som calipere som har "satt seg". I noen tilfeller lar det seg gjøre å få løsnet dem og overhale dem, men det er relativt tidkrevende, tid er penger, derved blir calipere stort sett skiftet i vår moderne tid. En mulighet for å forebygge dette er som vi vet, å plukke opp caliperne og ta en runde med kobberfett en gang i året, fortrinnsvis FØR de setter seg. Ingen kjempevanskelig oppgave, men det krever verktøy, det krever at man iallefall har erfaring som motsvarer 3-4 av 6 skiftenøkler i den gamle Haynes-skalaen. Med en såvidt tung bil som Tesla S vil jeg si at man ikke bør gi seg i kast med dette om man ikke har enda et hakk mer erfaring under beltet.

The Bottom Line er at bremseproblematikk er en skål for seg med norske vinterforhold. For de som måtte ha elbil er problemet så vanlig at bytte av skiver og klosser, evnt et par calipere eller alle zusammen, er nærmest rutine etter EU-kontrollene. Det er jo så enkelt som at elbiler har regerering, derved brukes bremsene vesentlig mindre, og det som ikke blir brukt jevnlig, ja det "setter seg", sagt på en annen måte: det korroderer. Ikke så mye å gjøre med dette, man kan evnt forsøke å ta en kraftig oppbremsning eller helst to-tre etterhverandre innimellom, men det er ute i det blå om dette egentlig har så mye for seg. Enkelte biler har implementert et system der bremsene blir aktivert innimellom nettopp for å forhindre slike problemer, også her kan man saktens undre seg om det fungerer som forventet, kfr at Tesla S er en bil som har et slikt system om jeg ikke husker feil.

Det beste alternativet er nok et uavhengig, autorisert verksted med en mekaniker av den gamle skolen som kan ta en runde me kobberfett en gang i året for de som evnt ikke føler for å gjøre dette selv. Jeg har latt meg fortelle at enkelte av Toyotas merkeverksteder også har en slik praksis der man jevnlig tar en slik vedlikeholdsjobb når biler er inne til service. I det hele tatt, preventivt vedlikehold og følge litt med på slitasje og endringer er en god ting. Noe som ellers bør henhøre til et normalt godt regime for service og vedlikehold - er understellsbehandling med jevnlig etterbehandling. Nå har rett nok enkelte biler et visst innslag av deler som ikke er like problematiske ifht korrosjon, eksempelvis Tesla S, men generelt kan man si at de aller fleste biler ruster som kjeks på norske veier, dette gjelder også elbiler. Absolutt verdt å ha i bakhodet for alle som ikke leaser bilen og ellers planlegger å eie ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger