Nja, det er ikke unaturlig at en kald motor ikke går silkemykt. Nå er det neppe sannsynlig at bilen vil stoppe, men om du føler at er veldig, veldig ille er det jo ikke verre enn å ta opp saken med ditt lokale merkeverksted en gang til og spørre fint om de kan prøvekjøre bilen en gang det er virkelig kaldt.
Ellers ville jeg - om jeg hadde hatt en bil med hybrid drivlinje - kjørt bilen i vanlig hybridmodus - altså ikke det du tror er "rent elektrisk" - i vinterhalvåret. Det er så enkelt som at bensinmotoren så alikevel gå litt innimellom for å gi deg varme i klima-anlegget, dernest vil en hybrid drivlinje være ganske så økonomisk om den får lov til å regulere inn- og utkobling av bensinmotoren på egen hånd. Fordelen er at du med stor sannsynlighet vil slippe denne "rykkingen og fuskingen", bilens styringsystem vil sørge for at bensinmotoren uansett blir holdt i gang innimellom for å opprettholde en minimum driftstremperatur. Ja, det vil gå litt mer drivstoff, men bortsett fra at du slipper det problemet du beskriver, vil du redusere motorslitasjen og kaldstartene betydelig.
Om du likevel føler at dette med å kjøre "mest mulig elektrisk" er en prioritert ting for deg, ja da bør du vurdere å bytte til elbil med de fordeler (og ulemper) dette fører med seg. En bil med hybrid drivlinje er egentlig ikke ja takk, begge deler, det er litt av hver liksom. At et kjøremønster der du forsøker å gjøre bilen mest mulig elektrisk ved temperaturer der bilens motorstyring er programmert for å tvinge frem en start av bensinmotoren, ikke bare for å beskytte batteriet, bensinmotoren må også gå for å gi deg varme i bilen, åpenbart ikke er optimalt, burde ikke komme som en overraskele. Men som nevnt over, problemet burde vær såre enkelt å løse, kjør bilen i vanlig hybridmodus fra oktober til april.