Tja, "Rødboka" har sannsynligvis en "norsk" oversikt, ellers ville jeg tatt utgangspunkt i første gangs registering: når på året ble bilen registert første gang? Snakker vi januar, vil du uansett bokstaver og ditt og datt møte en påstand om at bilen er en "faktisk 2019-modell" om du skal bytte den inn eller innhente en verdivurdering etter en totalskade. I Norge har bilbransjen og forsikringselskapene utviklet en ukultur der skjæringspunktet for det særnorske begrepet "årsmodell" er 30.06 hhv 01.07. Er bilen førstegangsregistrert frem til og med 30.06 i år XX, ja da er den å betrakte som "årsmodell" XX. Om den blir registgert fra og med 01.07.XX til og med 30.06 i år XX+1, ja da er den en "faktisk XX+1" modell. Forstå det den som kan, det har gitt mange mer eller mindre bisarre utslag opp mellom årene. Der nede i Tyskland bruker man istedet begrepene "Baureihe" hhv "Erstzulassung", fritt oversatt produksjonserie hhv førstegangsregistering, dette gir en mer entydig informasjon om den bilen man faktisk har foran seg.
Om du vil være helt sikker, ville jeg rettet en forespørsel til en merkeforhandler, evnt den norske importøren. Kommer du ikke i mål der, kan du prøve Nissan Europe der nede i EU et sted, evnt Nissan i Japan, de aller fleste besvarer hyggelige forespørsler fra gode, lojale kunder. Det du får svar på, er når bilen faktisk er produsert, er du heldig får du tilleggsinformasjon om hvilken produksjonserie det dreier seg om.
Ellers begynner bilen din å få såpass mange år på veien at betydningen av en årsmodell fra eller vil være mindre enn om bilen var førstegangsregistert for et til to år siden. Det henger sammen med at prosentvis verditap er sånn circa konstant de første 10-12 årene av en bils levetid, det blir mao lavere verditap i kroner og øre pr år frem til typisk 10-12 år alder. Etter den tid får bilens faktiske stand større og større betydning.