Taxikjørt Mercedes blir sjelden feil, en proffesjonell eier som lever av bilen tar som regel gjennomgående godt vare på bilen. Men gitt at vi snakker om 2017 og vi nå nærmer oss 2024 med stormskritt, er det to ting som slår meg: bilen er kjørt påfallende lite og må antagelig ha vårt på private hender en stund. Jeg ville avtalt en full NAF-test med selger før underskriving av kjøpekontrakt og tatt det derfra, her som ellers er det greit å ende opp med en bil i best mulig stand. NAF-testen hjelper iallefall litt, ikke sant? Dernest får selger dokumentasjon for at opplysningsplikten er forsøkt oppfyllt etter beste evne, win-win for begge parter. Jeg har selv kjøpt et par biler som har kjørt et par-tre hundre tusen med proffesjonelle eiere, i begge tilfeller var det en god og positiv opplevelse. Så har jeg da også for vane å eie bilene mine lenge og kjøre dem til typisk 4-500.000 uten nevneverdige problemer, oppskriften er enkel: et normalt godt regime for service og vedlikehold, jevnlig understellsbehandling inkludert, og en fornuftig kjørestil.
Ellers er den Mercedes-modellen du nevner her en svært god bil uten noen nykker fra eller til, etter min oppfatning det klart beste alternativet for dem som ønsker seg bil med stjerne i grillen av nyere dato og et problemfritt bilhold. Dette er også en Mercedes som trives like godt ved et uavhengig, autorisert verksted som ved et merkeverksteed, med de fordeler dette har for både bilbudsjettet og tilgangen på verkstedstjenester. En helt annen ting er at du bør prøvekjøre bilen grundig, Mercedes og Volvo er ikke helt det samme.