Nja, om du ikke har en helt spesiell kjøpekontrakt der du som kjøper har en reservasjon, en beskyttelse mot evnt prisreduksjon, har du et problem. Det skal godt gjøres å påberope seg prisnedgang som en "vesentlig mangel", og kontraktmessig sett vil det normalt sett være prisen ved kontraktens inngåelse hhv utlevering av bilen som legges til grunn. I den grad det finnes reservasjoner i kontrakten, er det primært selgers interesser som ivaretaes, ikke kjøpers. At selger rådet deg til å kjøpe sånn og sånn da og da, var antagelig begrunnet med den forestående avgiftsøkningen, og at dette formodentlig ville øke bilens pris og teoretisk også redusere verditapet. Så skjedde ikke, derved ble du som mange andre sittende med en gedigen Svarteper.
Skal vi være ærlige, verken Tesla Norge eller noen andre kan forventes å kunne ha forutsett prisreduksjonen. Ellers fremstår det for meg som om du kom i en uheldig situasjon og måtte legge ut bilen for salg en god stund etter at evnt angrefrist hadde gått ut. Sånt skjer, bedre ble det heller ikke av at tilgangen på nye elbiler har blitt gradvis bedre. Tilbudet har rett og slett tatt igjen etterspørselen, derved er det ikke lenger "selgers marked" for nesten-nye bruktpriser, sammen med prisreduksjonen på nybilen fikk du derved en dobbelt smell når du måtte selge elbilen.
Når det også fremstår som om du har hatt en høy grad av lånefinansiering på bilen, er det for det reneste Kinder-egget å regne, tre ganger uflaks på en gang, og da ser vi bort fra de underliggende årsakene! Veldig ugreit, men dessverre, ikke så mye å gjøre med. I ditt sted ville jeg først og fremst skaffet meg oversikt over økonomien og rådført meg med banken om det har buttet i mot en stund. Dernest kan du alltid finne frem kjøpekontrakten, evnt også innhente et kvalifisert råd fra forbrukerrådet, men jeg tviler sterkt på at det finnes en åpning for eksempelvis å kreve en form for refusjon fra Tesla Norge. Noe kynisk sett, man er ikke akkurat kjent for å gi noe ved dørene der i gården. Sånn er det bare.
For alt det måtte være verdt, dette ordner seg over tid, men det er både vondt og leit, jeg føler virkelig med både deg og alle andre som har kommet i denne situasjonen etter å ha kjøpt nye og dyre elbiler mot slutten av fjoråret. Nei, egentlig har ikke du eller de andre gjort noe dumt, det er alltid lett å være etterpåklok, du handlet bil ut fra de forutsetningene som forelå der og da. At Tesla ikke var den eneste aktøren i norsk bilbransje som nok fyra litt ekstra opp under en egentlig ubetydelig avgiftsøkning, er så sin sak, men selgere er selgere, kunder er kunder, hvem har vel ikke latt seg forlede til å kjøpe over evne ved lukta av nystekt brød eller som her, lukta av nybil i tankene? Trekk lærdom der du kan av dette, få evnt bankens råd for å få orden på økonomien ... (more)