0

Lønner det seg å kjøpe veloster turbo?

spurt 2023-12-12 21:59:52 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg har fått en tilbudt på en veloster turbo 1,6 bensin motor fra 2013 model på 140000kr. Den tidligere bileieren har trimmet bilen også.
Det finnes en rekke feil ved bilen som
Defekt eksos,men det er montert en uoriginal eksosrør,men selgeren sier at originale eksos røret følger med, derom man kjøper bilen.
Defekt hjullager venstre foran, defekt støtt demper for bakluka, henger kalipper hsb, lekker olje fra AC kompressor.
selger har lagt en pris på 179000kr på finn.no Jeg jobber for denne bil forhandler, derfor fikk jeg så mye avslag på denne bilen. Det jeg lurer på er, lønner det seg å kjøpe en sånn type bil ved å ta lån fra banken? Dersom man retter de feilene får man solgt bilen på høyre pris enn den priser man kjøper? Eller må jeg holde meg unna? Dessuten tar lån fra banken om jeg skulle kjøpe denne bilen. Finnes noe kjent feil ved den type biler? Hva er deres anbefaling til meg? Jeg setter veldig pris på dere tilbake melding.
Er det lurt å kjøpe denne bilen? Isden jeg selv er bil mekaniker.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-12-13 22:35:40 +0100

Stay away, gå videre, det er ikke rasjonering på både nyere og vesentlig bedre bruktbiler i markedet enn denne bilen. Du får ikke "mye avslag" her, bare problemet med AC-kompressoren kan meget vel vise seg å innebære at du må ha en ny kompressor, den er ikke billig. Feillista forøvrig har uviss kostnad, men bilen har minst 10 år på veien, jeg ville ikke engang tenkt tanken på å kjøpe denne bilen til denne prisen uten at det ble lagt frem en full NAF-test FØR - FØR - FØR det i hele tatt var aktuelt å tenke på å undertegne kjøpekontrakt. Og nei, en "tilstandsrapport" fra selgers eget verksted sier egentlig alt og ingenting, det samme gjelder "nylig EU-kontroll". Kjekt å ha, men alfa og omega for din del er å velge en bil i best mulig stand - spesielt når du må ta opp lån for å kjøpe bilen. Og nei, selv en bilmekaniker vil ikke ha nubbetjangs til å "sjekke" bilen godt nok der ute på tunet hos selger, ei heller med en halvtime på en bukk i selgers verksted.

At prisen i utgangspunktet fremstår som for høy, er en ting, verre er det at bilen er "trimmet". Om dette ikke er ført inn i bilens vognkort og godkjent av SVV, er det så ulovlig at det ryker, og nei, dette får du ikke godkjent uten adekvat dokumentasjon. Du risikerer bruksforbud ved neste EU-kontroll, i disse tider står både utslipp og ulovlig tukling med bilens motorstyring høyt på lista. Slik "trimming" skal også meldes forsikringselskapet. Den ytelsen som er oppgitt i annonsen, synes å være typegodkjent standardytelse. Ut over ytelsen skal både innsuget og ikke-standard eksos godkjennes og føres inn i bilens vognkort. Igjen, uten adekvat dokumentasjon - bare å glemme. Det innebærer at det meget vel kan bli myyyyye mer arbeid enn du ser for deg dette her - og vær klar over at bilen ikke kan selges videre uten at evnt kjøper blir opplyst om disse forholdene, det er pr definisjon en vesentlig mangel som gir grunnlag for å kreve kjøpet hevet om det ikke er uttrykkelig opplyst og fremgår av kjøpekontrakten. Jolly fine, forhandler opplyser tydeligvis om dette, men det synes som nevnt over som om det ikke er ført inn i bilens vognkort. Det innebærer at bilen må føres tilbake til original stand om dokumentasjon ikke foreligger. Likevel - "trimming" av en motor der trimmingsgraden allerede fra fabrikk er høy, innebærer økt slitasje. Det skal uansett opplyses ved evnt videresalg fra deg senere - det gjør mye med prisen du kan oppnå - jeg er en av mange som ville sagt takk, men nei takk. Og nei, SVV er ikke stein dumme, de spotter både det ene og det andre fra denne gullrekka på flere kilometers avstand. Jeg vet selv at ved herværende SVV har de en kjekk kar som husket 10-12 sifrede delenummer den gang han var mekaniker ved et diesel-elektrisk verksted, han trengte ikke bruke mer enn 5 sekunder på å lytte til motorens gange før han ramset opp delene ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger