0

Reklamere på verkstedsmateriale?

spurt 2024-01-12 12:40:50 +0200

Hei. Feb-2023 har jeg levert bilen (Tesla S) til Service. Bilen hadde gått 117000. Før service bremseskivetykkelse var som følge: Foran: 32mm bak: 27mm bak. (Minimum tykkelse før utskiftning skal være 30mm foran og 26mm for bak)

Nå nylig har jeg levert bilen til NAF test (planer om å selge bilen). km-lengden er på 132000. BBT viser følgende: Bremseskyvetykkelse foran: 31,8mm Bremseskyvetykkelse bak: 27,5

Spørsmål: Siden februar 2023 har jeg kjørt bare 15000km. Og nå bremseskivetykkelse er på minimum-nivå. Jeg tenker nå at jeg har blitt lurt av verkstedet. Enten har de brukt råbillig kvalitet materiale eller at de har brukt gamle brukte bremseskiver. Kan jeg reklamere på kvaliteten av verkstedsmateriale?

Takker på forhånd for svaret :)

  • Jeg kan ikke nevne verkstedet, men de er en kjent kjede.
rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2024-01-17 20:02:03 +0200

Du står fritt til å reklamere så mye du vil, men skal du vinne frem, bør du kunne begrunne reklamasjonen med eksemplevis en uttalelse fra en tredjepart, eksempelvis NAF. Du kan forøvrig finne mer om reklamasjoner HER: https://nye.naf.no/kjop-og-salg/kjope...

Jeg ville kanhende tenkt tanken på å gått i en hyggelig dialog med dette unevnelige verkstedet som gjorde jobben og prøvd å komme til et kompromiss, si at du får en hyggelig pris på nye skiver. Alternativet om du IKKE får til en avtale begge kan leve med, kan du alltid via forbrukermyndighetene. Si at du har 50-50 sjanse til å få gjennomslag, men det tar tid - måneder og år. Gitt tydeligvis relativt nærstående salg og et avgrenset beløp ville jeg strukket meg langt for å få til en minnelig løsning, evnt tatt det på egen kappe.

Ellers er det ikke ukjent at det er forskjell på materialkvaliten, enn si at det finnes bremseklosser som gir markant høyere slitasje, kombinert med en relativt tung bil, kan spise opp skiver på no time. På en bil der bremsene brukes relativt lite - stikkord regenering - fremstår det likevel som uvanlig høy slitasje etter kun 15.000 km. En mulighet er selvsagt at man kan ha gjort en feil og rett og slett glemt å skifte skivene, der den ekstra 0,5 mm bak kan henføres til målefeil / måleavvik. Fakturaen fra verkstedet bør si noe om hvilken sort skiver som evnt er brukt - og du har sannsynligvis kontroll over hvilken sort skiver som sto der tidligere. NAF bør kunne hjelpe deg med en sammenligning.

Du kan evnt også skifte skivene på egen kappe ved et annet verksted og få sjekket dette forholdet. Det gir deg en avklaring der du evnt kan ta opp saken med det verkstedet som evnt har vært uheldig. The Bottom Line er at du har flere muligheter, du velger en av dem og tar det derfra. Det greiese kan være å få en uttalese fra NAF og ta det opp med de som skiftet skivene.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger