0

Optimalisering tuning

spurt 2024-03-31 20:51:46 +0200

anonym bruker

Anonym

Kan tuning være skadelig for motor og aut kasse

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2024-04-01 13:40:44 +0200

Det enkle svaret er et rungende JA - det er så enkelt som at du øker termiske og mekaniske belastninger gjennom hele gullrekka....fra turboen via innsprøyringsystemet, forbrenningskamrene, råder og veiv, automatkassa ikke minst, via kraftoverføringen og like ut til drivakslingene. Den gjengen som selger dette, vil konsekvent hevde at å neeeeei, dette går så bra så - du øker "bare" belasningen av og til! Vel, det er ikke helt sant....og merk deg at den delen av bransjen som leverer kjappe og billige løsninger, aldri har en reell garanti....og man leverer IKKE dokumentasjonen som MÅ VÆRE TILSTEDE for å få en slik endring godkjent hos SVV. Tvert om, i reklamen eller kontrakten står det med små bokstaver at dette er kundens ansvar...! Ergo snakker vi om endringer av ytelse og utslipp som er så ulovlige at det ryker, i verste fall står du med bruksforbud og krav om tilbakeføring til original stand av autorisert verksted - i praksis merkeverksted - og som vi vet - mange merkeverksteder setter harde krav og skriver regning med gaffel i slike tilfeller.

De billige aktørene gjør egentlig ikke noe annet enn å øke ladetrykket og drivstoffmengden. Det gir seg selv at dette er amatørmessig! Ja, det finnes autoriserte verksteder som leverer seriøse løsninger for effektøkning, men da snakker vi om en helt annen pris. Dernest er det et enkelt spørsmål man bør stille seg: hvem vet best hvordan man setter opp motoren optimalt for oss vanlige dødelige: fabrikanten eller en tilfeldig aktør der ute? Noe kynisk sett, for deg er det viktigere at bilen går gjennom en EU-kontroll hhv at du har et problemfritt bilhold enn om du har et par hestekrefter fra eller til.

Avslutningsvis er det en ting du bør skrive på veggen: SVV og de som utfører EU-kontroller er kompetente i sin yrkesutøvelse. De spotter "tuning" og "optimalisering" på to millisekunder. du blir mao "tatt" - før eller litt senere - enhver endring ifht bilens typegodkjenning SKAL - uten unntak - være godkjent ført inn i bilens vognkort. Dernest: dette er et forhold som SKAL - igjen uten unntak - opplyses om den dagen du evnt ønsker å selge bilen. Om det ikke er godkjent? Vel, da er bilen knapt nok verdt skrap-panten! For meg og mange med meg er all tukling med bilens styringsystem en showstopper - jeg går videre - også om det skulle være godkjent, nettopp på grunn av økt slitasje.

Det som er riset bak speilet, er at det fra kjøpers ståsted kan betraktes som en vesentlig mangel i kjøpslovens forstand om du ikke opplyser om dette. Kjøper kan med loven i hånd kreve kjøpet hevet etc etc - og vil med stor sannsynlighet få medhold i forbrukerklagenemda evnt rettsapparatet - med de konsekvenser dette har. Da står du tilbake med en dyrekjøpt erfaring og en bil som i realiteten ikke er salgbar uten å tilbakeføre den til original stand, opplyse om forholdet og selge den til redusert pris.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger