Jeg registrerer at Broom-gutta har kjørt på tur opp og ned til Spania. Man skulle jo nesten tru at dette var noe dere hadde gjort et par ganger før i deres alder og yrke? Kanhende ikke, da hadde dere ikke kjørt motorveier i Frankrike og Spania. Den som ser på kartet, eller bruker en litt mer avansert navigasjonsenhet enn dere har, vil raskt se at det er noe som kalles "nasjonalveier" på kartet...! Noen steder går nasjonalveiene sammen med motorveiene, da er det gratis, rett og slett fordi EU i sin tid bestemte at det skulle være forbudt å innkreve bompenger på gjennomfartsårer om det ikke finnes alternativ vei som oppfyller satte kritierier. En konskvens av dette er at når man kommer dithen at det finnes alternativ vei, ja da står det merket: motorveien med bompenger blir uttrykkelig markert som betalingsvei, og gratisveien - den er skiltet! Og hvilken overraskelse, gratisveien er gjennomgående av god standard - slik nasjonalveiene både i Franikrike og Spania pleier å være - og der de ikke sammenfaller eller går pallellt med motorveiene, ja der går de "på skrå" og gir ofte kortere avstander å tilbakelegge! I Franrike er normalt sett nasjonalveiene røde på kartet, market med rød på skiltene langs veien med "N" + veinummeret, i tillegg har man "gule" veier på kartet - fra 2000 og oppover greie, asfalterte veier. Alt i alt, det finnes ikke en eneste god grunn til å kjøre motorveiene, man kan ligge jevnt 80-90 på det øvrige veinettet og virkelig oppleve Frankrike! Danmark og Tyskland går som regel greit uansett, bortsett fra biler med nasjonalitetsbokstav "N" for "Nisse" som ligger i venstrefila i 70 er det gjennomgående god trafikkkultur. Og vil man unngå kø.....kjør etter 10 på kvelden.....verre er det ikke. Bare selvplagere kjører an der Autobahn i trafikksterk tid.
Mhp Spania kan man kjøre over Zaragossa eller Foix-Andorra, begge steder kommer man greit inn i nettverket av nasjonalveier. Igjen, den som kaster et blikk på kartet vil se at nei, det tar faktisk ikke noe lenger tid å kjøre nasjonalveiene! Bortsett fra en enestående opplevelse og mindre stress slipper man å bruke mer i bompenger enn i diesel! Den som kjører diesel kan forøvrig fint klare seg med å fylle tanken, evnt også en passende reservekanne i Luxembourg og Andorra, der er det lavere avgifter, hipp hurra! Med lavere tempo og mindre røkkekjøring på nasjonalveiene enn på motorveienettet er det win-win!
Tiden? Si en dag i hvert land liksom, tre behagelige dager. Om man har "dårlig tid" kan man fint klare å nå Fredrikshavn fra Spania på 48 timers kjøretid, min gamle mor gjorde det en gang i tiden med en Lada 1500....av alle ting! For min del synes jeg tre-dagers er greiest, det har jeg gjort med både VW Diesel noen ganger....og sogar en Skoda pickup med liten bensinmotor....toppfart på snaue 100....helt fantastisk! At "noen" hevder å ha kjørt på 30-35 timer? Joda, det går det også om man freser på i motorveinettet. Men da snakker vi nonstopp og bånn gass, gjerne med en bil som kan marsje i 200+. Om det er noen vits i? Neppe....man må hvile ut en uke i hver ende i ettertid, det er stressende, det koster tredobbelt med flesk i fht drivstoffutgifter og bompenger, og man ser egentlig ikke en dritt. Man må være to-tre støkker til å veksle på kjøringen, likevel, å hvile, enn si sove i en bil i 200+, det er utopi.
Som sagt....nasjonalveier....behagelig tempo,....der har man til og med tid til å stoppe noen ganger underveis, kjøpe fersk loff direkte fra brødbilen eller morgenåpent bakeri der nede i Frankrike og så videre...reis gjerne på tider av året der det er greit kjørevær med moderate temperaturer og ikke ferietrafikk, den "jevne" trafikken er så alikevel mer enn nok til at det til tider kan være ganske så crowded, et sted må jo alle disse millionene som bor i disse landene gjøre av seg, ikke sant? Mange reiser med tog osv, men det er en god del på veien også, spesielt rundt de store byene og Luxembourg er det så mye trafikk døgnet rundt at vi som er vant til norske forhold føler oss hensatt til "rushtraffikk". Å ligge på seks-felt vei i 100-120 km/t med alle 6 feltene smokk fulle av trafikk seint på kveld - det er en skikkelig vekker, spesielt om man ligger der med en Skoda Pickup som går i selvsving når man kjører bånn gass! Skikelig spennende opplevelse, det som kalles "priceless" på nynorsk"! Og vl man ha mer komfort, velg en dieselbrenner, gjerne Passat eller annet VAG-produkt, da har man laaaaang rekkevidde, lavt støynivå, gode seter - et solid grunnlag for en god opplevelelse!
Avslutningsvis: kjør gjerne på piggfrie vinterdekk om man legger i vei fra si september til mai, fjellovergangene kan være meget, meget spennende i denne perioden, "global oppvarming" er oppskrytt over både Andorra og Zaragossa!