TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

Aston Martin DB7

Aston Martin DB7

Det store Aston Martin-comebacket startet med DB7 som er den mest suksessrike Aston Martin til nå. Ford var kommet inn som eier og brukte samvirket til Jaguar for alt det var verdt. DB7 har mye Jaguar-teknikk under skallet og er bygget på en modifisert versjon av plattformen til XJS.
Ikke verdens mest moderne konstruksjon, men Aston Martin-ingeniørene gjorde maksimalt ut av utgangspunktet. DB7 bærer preg av solid håndverk, ispedd noen engelske særegenheter.
To versjoner: coupe og kabriolet. Sistnevnte debuterte på bilutstillingen i Detroit i 1996. I starten var motoralternativet en 3,2-liters sekser med 340 hester. I 1999 ble det virkelig fart i sakene med en 6-liters V12 på 420 hk.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Både sekseren på 3,2-liter fra Jaguar, samt V12-motoren som kom i -99, er veldig gode motorer. Det samme er 3,2 Supercharger-motoren, men påse at beltreima er byttet etter intervallene. Kast i bremseskivene kan forekomme. Forstillingen er følsom og skjevt slitte dekk er ikke uvanlig. De tidligste bilene hadde noen irriterende småfeil, men utover i produksjonen ble DB7 etter hvert en veldig fin og feilfri bil.

+ Pluss

Få matcher Aston Martin på image og status
Nydelig design

- Minus

Føles nå eldre enn alderen skulle tilsi
Bærer litt preg av små utviklingsbudsjetter

Beste kjøp

Kjøp en så ny bil som mulig, selv om du må velge en med høyere kilometerstand. Har du økonomien på plass, er en bil med V12-motor å anbefale!

Styr unna

Å kjøpe Aston Martin blir aldri feil, men de første årsmodellene med 3,2-liters motor er kanskje de minst kurante. Bærer bilen preg av dårlig veldikehold og manglende servicehistorikk, kan det være lurt å lete videre!

Sjekk også

Jaguar XK-Serie (1996-2006)

I kjent engelsk stil var ikke dette en helt ny bil da den ble lansert i 1996. Jaguars sportscoupe/kabriolet vakte likevel stor oppmerksomhet. Under skallet h..

Morgan (2009-2009)

I starten bygget britiske Morgan trehjuls sportsbiler, men i 1936 kom firehjulingen 4/4 som har fortsatt helt til i dag. Etter krigen vokste den litt i størr..

Mercedes-Benz SL (2002-2009)

Dette er foreløpig siste bil i Mercedes’ legendariske rekke av toseters roadstere. Røttene går helt tilbake til 1954 og SL har vært drømmebilen for flere gen..