Audi Q7 Audi kom sent til SUV-markedet og startet like godt med en toppmodell som på grunn av prisen ikke kunne bli noen storselger Designet fikk en blandet mottagelse. ”Klumpete” er et ord vi ofte har hørt i sammenheng med Q7. Audi-designerne var absolutt ikke i sporty-modus da de tegnet denne bilen. De gjorde heller ingen forsøk på å skjule størrelsen. Q7 er en diger bil – og den ser absolutt ut som en diger bil også. Størrelsen gir mulighet for sju seter og Q7-kupeen er et svært godt sted å være. Materialkvaliteten er høy, alt ser lekkert og kjennes solid ut. De to bakerste setene egner seg ikke for voksne på lengre turer, men duger for unger. Med disse setene felt ned i gulvet, er bagasjeplassen solid. Som toppmodell fikk Q7 flere attraktive motoralternativer og mulighet for å skreddersy bilen med utstyr til den store gullmedaljen. Hvis første eier gikk litt amok her, var det ikke noe problem å komme opp i summer tilsvarende en fin A3 i tillegg til startprisen, bare for utstyret. Mest vanlig motorisering er 3-liters diesel, den kler bilen fint. I dette segmentet er utstyr som skinnseter, navigasjon og automatgir et absolutt must. Biler som mangler noe av dette skal ligge lavt i pris. Q7 fikk en facelift underveis, men du må nesten eie bilen selv for å kunne se forskjellen. Verditapet har vært solid, nå er dette relativt mye bil for pengene på bruktmarkedet. Og skal du ha diger og komfortabel SUV med mulighet for sju seter, gir Q7 en totalpakke få konkurenter klarer å matche. Vanlige feil og problemer Audi Q7 er en bil som ikke er befengt med spesielt mange feil, men den er både stor og tung og har det dermed å bruke både bremser og dekk i rekordfart. Selv om dette er vanlige forbruksdeler så koster det dog litt til en slik bil. Koppholderne er litt klønete på Q7. Søler du her – hvilket er fort gjort – så risikerer du å ødelegge MMI-systemet. Elektronikk og væte er som kjent en dårlig kombinasjon¿ Så pass på. Apropos det. På biler med glasstak forekommer det lekkasjer. Fuktigheten her havner gjerne sammen med forsterkeren til stereoanlegget – som i sin tur setter batteriet ut av spill¿ En aldri så liten kjedereaksjon kan du si. Det har også vært en kampanje på den automatiske bakluke åpne og lukkemekanismen. På biler med 3-liters TDI motor kan det bli slakke i akslene til innsugsspjeldet, noe som igjen setter feilkoder og tenner varsellamper. Sjekk også frontlyktene litt nøye. Det hender at disse må byttes og det er heller ingen billig fornøyelse. + Pluss Plass og framkommelighet i særklasse - Minus Blir ofte sett på som litt vulgær Beste kjøp Her i Norge er det nok en dieselutgave med fin fargekombinasjon. Styr unna V8-bensin som er grom, men skrekkelig tørst ... Kjøpt ny av 387 familier med mye penger i 2007, men bare 37 ble solgt nye i Norge i 2007 og 2008.
+ Pluss Plass og framkommelighet i særklasse - Minus Blir ofte sett på som litt vulgær Beste kjøp Her i Norge er det nok en dieselutgave med fin fargekombinasjon. Styr unna V8-bensin som er grom, men skrekkelig tørst ... Kjøpt ny av 387 familier med mye penger i 2007, men bare 37 ble solgt nye i Norge i 2007 og 2008.
Fakta - Audi Q7 (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
BMW X6 (2008-2013) Dette er en av de mest kontroversielle nybilene noensinne – og en bil de færreste klarer å være likegyldig til. Designet gir deg et slag midt i fleisen og ..
Volvo XC60 (2009-2014) Å lage en stor SUV er nok noe av det smarteste Volvo noen gang har gjort. XC90 ble en umiddelbar suksess og har særlig solgt bra i USA. Den debuterte som 200..