Finn biler og biltester

2018 Audi A8 55 TFSI V6 340hk Quattro

Audi A8 55 TFSI: Setter ny standard i klassen

Vi har testet familie-drømmen til 1,8 millioner kroner.

Audi A8 entret markedet med dunder og brak tilbake i 1994. Audi tok det siste steget helt opp på premiumstigen. Nå skulle de fighte mot sylskarpe og tøffe konkurrenter som Mercedes S-Klasse og BMW 7-serie. Et tøft valg som forpliktet.

Her kunne man ikke tillate seg noen shortcuts eller levere sekunda vare. Da ville man bli ledd av og latterliggjort.

Men ingen lo av A8 da den ble lansert. Aller minst hos Mercedes og BMW. De felte vel heller en tåre over den nye konkurrenten. For den leverte og ble fort noe av det hotteste du kunne eie da. Den var et skikkelig symbol på vellykkethet.


Hva er dette?

Mye har skjedd siden den gang. Både hos Audi og konkurrentene. Audi A8 har definitivt nådd målene som ble satt. Nå er den ikke lenger noen utfordrer, men etablert sammen med de nevnte konkurrentene fra Stuttgart og München. Både Mercedes S-Klasse, BMW 7-serie og Audi A8 har blitt det trekløveret alle måler seg mot i ”direktørbil-segmentet”

Tidligere i år lanserte Audi en helt ny A8. En bil som skulle sette nye standarder i dette segmentet.

For å se om de har klart nettopp det, kjører vi nå nye A8 i lang utgave, med 3-liters bensinmotor på 340 hestekrefter og en prislapp som starter på ublyge 1.168.600 kroner. Før utstyr. Og nesten 1,8 millioner etter at den er ferdig spekket. Dyrt? Javisst, men ikke verre en at en håndfull norske kjøpere allerede her signert kontrakten på nettopp den lange L-utgaven.


Hvordan er den å kjøre?

Har du noen gang flydd på et flygende teppe? Ikke jeg heller, men jeg innbiller meg at det må være omtrent som å kjøre A8 L. En helt nyutviklet luftfjæring byr virkelig på uovertruffen komfort. Man formelig føler at bilen flyter bortover veien.

340 disponible hestekrefter høres voldsomt ut, og for all del, bilen går bra. Dog uten at den oppleves som kjempesprek. Man imponeres mer av lavt støynivå, utstyr, komfort og plass, enn av ytelsene.

På kjent Audi-vis kan man velge mellom flere kjøreprogram tilpasset behov, humør og dagsform.

Bilen er fysisk stor, men lett å håndtere. Men både masse, størrelse og vekt merkes om man forsøker seg på aktiv kjøring. Denne bilen veier i overkant av to tonn. Selv om både styring og understell leverer så det holder, så kan selv ikke en A8 oppheve fysiske lover.

Rett, fin vei og høy hastighet er denne bilens paradegren. Da har man det som plommen i egget, enten man sitter i for- eller baksetet.

Hvordan er plassen?

Bilen er nesten 5,3 meter lang. Slikt blir det god plass av. Når det i tillegg står en L på bakluka, betyr det at baksetepassasjerene er spesielt tilgodesett. Plassen er mer enn raus alle veier, samtidig som du har tilgang på alle fasiliteter via konsollen / midtarmelenet som kan felles ned i baksetet.

De 13 centimeterne som skiller L-en fra en alminnelig A8, gir solid beinplass for de i baksetet og ikke så rent lite limo-følelse i denne bilen.

Selvfølgelig er plassen foran også god. Nydelige seter, masse utstyr og svært gode og komfortable kjøreegenskaper gjør at du ikke må sitte bak for å ha det godt i nye A8.
 

Går den bra?

6 sylindre som brenner bensin og yter 340 hestekrefter / 500 Nm. Det gjør at den store bilen gjør unna 0–100 km/t på 5,7 sekunder, mens toppfarten er 250 km/t.

Bilen kan også leveres med dieselmotor, også den en 3-liter, men med noe lavere ytelse, 286 hk. Til gjengjeld har den høyere moment, 600 Nm. Prisen på de to er ganske lik, mens dieselbilen er noen få tiendeler tregere fra 0-100 m/t.

Vi synes den lyd- og vibrasjonsfrie bensinmotoren passer godt i en VIP-bil som dette.

Girkassen er en 8-trinns tiptronic som leverer kjappe og presise skift. Stort sett. Vi opplever ved noen anledninger at gassresponsen uteblir. Da gir man gjerne noe mer gass. Så også her – og plutselig kommer bilen som et prosjektil. Litt slitsomt når det skjer, og ikke bra i en bil som dette.

Audis geniale quattro firehjulsdriftsystem sørger for fabelaktig framkommelighet om føret ikke er det beste. Testbilen har også firehjulsstyring (tilleggsutstyr).

Det er bekreftet at nye Audi A8 også vil komme som ladbar hybrid, men de er tilbakeholdene med lanseringstidspunktet.
 

Finest utenpå eller inni?

Når det gjelder Audi og design, så har vi de siste årene lært én ting. Det er evolusjon og ikke revolusjon som gjelder. Så også med nye A8. Det er greit nok og forståelig at biler i dette segmentet er noe konservative. Selv om de er aldri så nye.

Om den er ny derimot, kan man faktisk være litt i tvil om. Vi synes bilen er elegant og lekker, men hadde gjerne sett at man ikke hadde behøvd å være kjenner med mastergrad i Audi-evolusjonen for fastslå om dette er en ny eller gammel modell. LED-stripa på tvers bakerst er det enkleste kjennetegnet på siste generasjon A8.

Når det er sagt, byr nye A8 absolutt på en del nyheter allikevel. Her er Audi helt i forkant av utviklingen når det gjelder førerassistentsystemer, tilkoblingsmuligheter, innstillingsvalg og sikkerhetssystemer. Den er bygget for autonom kjøring på nivå 3. Bilene skal om kort tid rett og slett kunne kjøre selv.

Innvendig byr den sorte bilen på gode, brune seter. Så klart i skinn og med utvidet skinnpakke til den nette sum av 32.000 kroner, den har bakseteunderholdning til 41.000 kroner, det har tre ulike assistentpakker til mellom 15.000 og 30.000 kroner hver, mens Head Up Displayet koster 18.000 kroner ekstra, de elektriske baksetene koster 30.000 kroner og tak trukket med alcantara koster 21.000 kroner, digital-TV til 20.000 og det hele toppes med et Bang & Olufsen stereoanlegg til 70.000 kroner.

Da her vi ikke en gang nevnt alt og det vi har ramset opp så langt er bare innvendig utstyr. Utstyr som gir deg en helt klar lukusfølelse og en følelse av sikkerhet om bord.

Vi kan jo kjapt også ta med at firehjulsstyringen koster 26.000, at Matrix-LED lysene (som vi ikke ble veldig imponert over) krever ytterligere 21.000 kroner og at tilbehørfelgene koster nesten 50.000 kroner.

Dashbordet er helt nytt i A8. Det sladrer nok litt om hva vi kan vente oss nedover i modellrekken de neste årene og det er bare å glede seg!

Dette er lekkert med smakfulle kombinasjoner av skinn, treverk, aluminium og glass.

Finish, materialkvalitet og design er i toppklasse. Dette er diskret og ujålete luksus.

Audi bruker nå to berøringsskjermer i midtkonsollen. Rett og slett sotede glassplater, med symboler på. Vi synes i midlertid at symbolene er i overkant små og litt vanskelige å lese. Skjermene er heller ikke imponerende med hensyn til følsomhet. Man må innimellom trykke flere ganger for å få utført ønsket kommando. Det holder ikke.
Men vi er ikke i tvil, stiv pris og noen svakheter til tross, nye Audi A8 er finest innvendig.
 

… og konklusjonen er?

Det er liten tvil om at Audi her har laget en imponerende bil, med tanke på kjøreegenskaper, komfort, sikkerhet og assistentsystemer. Vi skulle ønske at de våget litt mer med tanke på eksteriørdesign. Denne kan fort bli litt gammelmodig når nye utfordrere kommer til, slik som nye Lexus LS, Jaguar, Maserati eller Porsche Panamera.

Vi mener allikevel at Audi har klart å nå målet med å sette ny standard i "direktørbil-klassen". Dette er drømmebilen for mange. Audi A8 leverer en fabelaktig kjøreopplevelse! Intet mindre. Kombinert med plass, luksus og sikkerhet. De får bare nyte det så lenge de kan. For bakfra kommer konkurrentene jagende…

Over 1,1 million er mye for en bil. Med utstyr koster denne som nevnt nesten 1,8 millioner. Det baller liksom fort på seg om man skal være storkar. Man får fortsatt kjøpt en enbolig menge steder i Norge til den prisen. Audi A8 er liksom heller ikke bilen man skal være kjip på. Enten så kjøper man en skikkelig en – eller så lar man være. Slik er det bare.

 

 

Motor: 3 liter bensin, 6 syl.
Effekt: 340 hk / 500 Nm
0-100 km/t: 5,7 sekunder
Toppfart: 250 km/t.
Forbruk: 0,75 l/mil
L - H - B: 530, 195, 145 cm.
Pris fra: 1.180.500,-
Pris testbil: 1.770.000,-

 

På Broom-forsiden nå