Audis minstemann A1 har solgt bra helt siden den kom på markedet - til tross for at den ble lansert bare i tredørs-utgave.
Nå er endelig femdørs her. Audi følger oppskriften fra A3 og kaller nykommeren Sportback. Det er ventet at denne modellen vil stå for 70 prosent av A1-salget fremover, og akkurat det overrasker ikke. De ekstra to dørene gjør bilen mye mer anvendelig, og pristillegget er beskjedent: 6400 kroner opp fra tredørs,
Vår testbil er Sportback med 1,4 liters TFSI-bensinmotor. 122 hestekrefter bør bety litt morofaktor i en så liten bil som dette. Startpris med denne motoren er 238.300 kroner. "Ferdig utstyrt" kommer testbilen på 309.040 kroner.
Da kan vi helt klart fastslå at dette er lite bil for pengene. Men kan det likevel være verdt det? Det skal du snart få svaret på.
Hvordan er den å kjøre?
A1 tar innersvingen på de fleste konkurrentene når det gjelder kjøreegenskaper. Understellet er klart mer påkostet enn hos de fleste andre bilene i denne størrelsen. Det betyr fin komfort, samtidig som den er passelig leken og kjøreglad. A1 imponerer både over større og mindre ujevnheter og skjuler også ganske godt at akelavstanden nødvendigvis er begrenset.
Foran er plassen rikelig, setene er gode og støydempingen minst like bra som de fleste bilene en eller to klasser over. Vi kommer tilbake til motoren, men kan bare fastslå at den er med på å gjøre denne A1-utgaven til en morsom kjøreopplevelse.
LES OGSÅ: Hvordan kan denne være så billig?
Hvordan er plassen?
Det blir litt feil å bruke mot en liten bil at den har lite plass. Det er jo hele poenget, vil du ha større Audi, er det en rekke modeller å velge mellom.
A1 skal være minstemann og litt overraskende har Audi heller ikke falt for fristelsen til å gjøre Sportback lenger enn tredørs-utgaven. Målene er helt like, det betyr også at bagasjerommet forblir 270 liter.
Til å være en bil på 3,95 meter, er plassen i baksetet og i bagasjerommet overraskende snau. Det skyldes nok i hovedsak designet. Der de aller fleste bilene i denne klassen har dratt bakluka så langt bakover som mulig og har nesten rett hekk, går Audi for en mye mer skrånende løsning. Form foran funksjon - det merker du både når du skal sitte i baksetet og når du skal forsøke å gå med mye mer enn noen handleposer.
Foran er det altså både lyst og rommelig. Når jeg forsøker å sitte "bak meg selv" i baksetet, sliter jeg med både beinplass og takhøyde. Dette baksetet er derfor best for barn, men ikke så små at de må sitte i bakovervendt barnesete. Med det på plass, er det nesten ikke mulig å sitte i forsetet foran.
LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp
Finest utenpå eller inni?
A1 er en lekker småbil og den kler også overgangen til femdørs bra. Konstrastfarget tak lager prikken over i-en. Her kan du skreddersy og lage en A1 etter egen smak.
Interiøret er også gjennomført og elegant. Litt enklere og litt mer plastpreg enn i større Audier. Men i denne klassen er det ikke mange som matcher A1. Med litt ekstratustyr på plass, ser det fort også mer eksklusivt ut.
Høy score på begge punkter, altså. Men vi gir knepen seier til eksteriøret.
LES OGSÅ: Dette bilmerket er snart forsvunnet
Går den bra?
JA! Jeg håpet på litt GTI-faktor da jeg kikket over faktaarket på bilen, og det ble innfridd. 1,4-liters motoren kler virkelig A1. 122 hk på en bil som veier 1225 kilo inkludert fører, gir fint overskudd. Den jobber også usedvanlig godt i kompaniskap med S-Tronic automaten. Girkassa reagerer kjapt og kontant. Svingete småveier er en ren nytelse og morofaktoren er høy.
Denne bilen minner meg om hvor morsomt det kan være å kjøre liten bil med kraftoverskudd. Og det blir naturligvis ekstra morsomt når også resten av bilen henger med på leken.
... og hva er konklusjonen?
Det er ikke mulig å komme unna prisen. Over 300.000 kroner som testbilen kommer på, er veldig mye penger for en så liten bil. Audi får heller ingen premie for god plassutnyttelse. Hvis du er ute etter mest mulig bil for pengene, skal du nok kjøpe noe helt annet.
Men hvis du derimot er ute etter en liten og lett håndterlig bil og er villig til å bla opp - da får du ikke mange bedre biler enn denne. A1 bringer et pust av premium til klassen. Den ser stilig ut, interiøret er lekkert og preget av høy finish. Og på kjøreegenskaper er det ikke mange som matcher A1. Legg til muligheten for skreddersøm og veldig mye eksetrautstyr, samt imponerende støydemping - og vi har en bil som forsvarer at den koster mer enn svært mange konkurrenter. Med denne motoren blir den også en morsom bil å kjøre.
Pluss: Premium-faktor, stilig design
Minus: Dyr og trang
LES OGSÅ: Flerbruksbil? Disse bør du holde deg unna!
Bil: Audi A1 Sportback Modell: 1,4 TFSI S-Tronic Motor: 1,4-liter bensinEffekt: 122 hk / 200 Nm 0–100 km/t: 9,0 sekunder Forbruk: 0,54 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 270/920 liter Pris fra: Kr 238.300 Pris testbil: Kr 309.040 |
LES OGSÅ: Ny billig-SUV er på vei