Finn biler og biltester

2008 Audi A3 1,8 TFSI 160 hk Cabriolet 4

Test: Audi A3 Cab: På telttur med A3 Cabriolet 1,8 TFSI

Storebror A4 er en av de lekreste cabrioletene på markedet. A3 cabriolet vinner definitivt ingen skjønnhetskonkurranser. Men et pent ytre er vel ikke alt – eller?

Det begynner å fylle seg godt opp i Audis modellutvalg. Ja, det fyller seg faktisk ganske opp i cabrioletutvalget også. Fra før har vi både A4 cab og TT cab. Nå er altså A3 også her. Dermed har du tre modeller å velge mellom hvis du vil ha Audi uten tak!

A3 i cabversjon er i utgangpunktet en ganske så fornuftig bil. Plass til fire, helt greit bagasjerom og ikke avskrekkende startpris. Den er lekker med taket nede. Med taket oppe har den imidlertid en ganske betydelig telt-faktor. Mer om det lenger ned!

4 Kjøreglede

A3-chassiset er både kompetent og komfortabelt, men noen sportsbil er dette ikke. Styringen er litt vag og mangler nærkontakt med underlaget. Testbilen føles litt stump, men det har helt klart mye med de 17-tommers hjulene å gjøre.

Uansett: Du kjøper ikke en bil som dette for å leke Tommy Rustad. A3 cab er en cruisebil og også en god milsluker på motorvei. Stofftaket er tykt og godt støyisolert. God sittekomfort, i alle fall så lenge du oppholder deg foran i bilen.

4 Interiør/plass

Vi kjenner igjen dashborddetaljer som har vært med Audi i noen år nå. Forsiktig oppspriting med blant annet aludekor, gjør at det fortsatt ser elegant og moderne ut. Foran er plassen god, men det samme kan ikke sies om baksetet. Her er det best enten å være barn eller temmelig kortvokst. Det er også litt kronglete å komme seg inn og ut.

Bagasjerom på 260 liter er ikke så gærent, men du sender ingen varme tanker til Audi-ingeniørene når du skal bruke det. Åpningen er nemlig ekstremt liten og bagasjen må skyves/presses inn med hard hånd. Baksetene kan legges ned, og selv om åpningen er ganske liten, gir dette bra fleksibilitet når du trenger å ha med lange gjenstander.

5 Motor

1,8-liters turboen er minste motorisering hvis du vil ha bensin (og det vil du helst når du skal kjøpe cabriolet), men den er langt fra noen sinke. Her er det godt med sprut og overskudd. Turboeffekten føles i ryggen, men det skjer kultivert. 0 til 100 km/t på 8,3 sekunder er klart godkjent. Motoren liker å jages litt og du har veldig mye moro når du presser den litt på girene.

2 Design

De fleste cabrioleter er penest med taket nede, men i A3s tilfelle er forskjellen nesten ekstrem. Den går fra å være elegant og velproporsjonert til å bli klumpete og rar. Bilen ser rett og slett for kort ut i forhold til det digre taket. Skrått bakfra kan det minne om et litt mistilpasset telt. Det er nok ikke så smart når bilen skal appellere til statusopptatte kunder. Audi-designerne har vanligvis et ekstremt detaljfokus, men her må flere av dem ha svelget STORE kameler.

4 Miljø/økonomi

«Den første cabriolet i premium-kompaktklassen», sier Audi selv. Men de har ikke gått amok på pris. Testbilen starter på 389 800 kr. Etter litt kryssing på ekstrautstyrlista, ender vi på 426 720 kr. Da er den ingen utstyrsbombe, men du har det du trenger.

Den argeste konkurrenten er BMWs nye 1-serie cabriolet. Den får du fra 338 900 kroner. Riktignok da med litt mindre krefter, men BMWs 2-liter på 143 hk føles ikke på noen måte snau. Konsernbror VW Eos starter på 358 200 kr, men da må du nøye deg med 1,4-liters TFSI.

Storebror A4 cab koster 491 300 kr med 1,8 turbo. Slik sett er A3 gunstig priset med 1,8-literen. Og er du villig til å vurdere 1,9-liter diesel med 105 hester i stedet, kommer du ned på 324 900 kroner.

Med snittforbruk på 0,73 l/mil er 1,8-turboen ganske snill i forhold til ytelsene. Men det er absolutt mulig å bruke adskillig mer bensin hvis du faller for fristelsen til å jage motoren. CO2-utslippet ligger på 174 gram/km. Det er godkjent. A3 har markert seg med svært bra driftssikkerhet og det er grunn til å forvente at det fortsetter med denne modellen.

Konklusjon

A3 cabriolet er et smart og prisgunstig kjøp – i alle fall så lenge du holder deg til de minste motorene. Med 2-liters turbo nærmer den seg stygt 500 000 kroner. Da skal du heller gå for A4, eller en annen større konkurrent.

Det er også en betydelig fordel å bo i en del av landet der sola skinner mye. Da får du brukt den med taket nede – og slipper det som er det store drawbacket med bilen: utseendet med taket oppe.

Totalt: 4/6

For deg

Du klarer å holde deg i skinnet i forhold til motor og utstyr – og er ikke er altfor opptatt av utseendet.

Ikke for deg

Utseendet betyr alt. Da kommer du til å ergre deg grønn over det digre taket.

Vårt førstevalg

A3 cab er et smart kjøp så lenge prisen er tilstrekkelig «lav». Det betyr en av de minste motorene, enten 1,8-literen eller 1,9 TDI. Sistnevnte med startpris på 324 900 kr er et svært gunstig kjøp. Pristillegg på ca 15 000 kr for Ambition-pakke er verdt penga.

Prøv også

På Broom-forsiden nå