Finn biler og biltester

2013 Audi A6 2,0 TFSI 245 hk tiptronic hybrid Sedan Bensin/Batteri

Test: Audi A6 Hybrid: Denne kommer du ikke til å se mange av

Knallfin miljøbil, men ikke mange vil bli solgt i Norge. Les hvorfor:

Hybrid. Det er liksom Toyota og Lexus det, sammen med en og annen snodig Honda. Det var i alle fall slik det var før, men akkurat det må du nok bare glemme.

Flere og flere produsenter tilbyr modeller med hybridteknologi selv i "normale" biler som faktisk ser ut som biler - endog i kjente og kjære og "typisk norske" modeller som man kanskje ikke akkurat forbinder med slik teknologi.

Vi har lagt beslag på et eksemplar av sistnevnte og tester nå Audi A6 Hybrid.

Vil den by på noe vi ikke har sett tidligere?

 

Hva er dette?

Dette er altså helt nye Audi A6 hybrid, med den kan man kjøre i en hastighet på opp til 100 km/t på ren elektrisk drift. Med en konstant hastighet på 60 km/t, har den en rekkevidde på inntil 3 km.

Forbrenningsmotoren er en 2,0 TFSI med 211 hk som jobber sammen med en elektromotor som leverer 45 hk og 211 Nm i dreiemoment.

A6 Hybrid leveres kun med forhjulstrekk og kun som sedan - eller Limousine som det heter på Audispråket.

Den veier også ca 300 kilo mer enn samme bil med 2,8-liter TFSI motor på 204 hk, samtidig som den også koster ca 100.000 kroner mer.

Les vår stortest av Audi A6 her:

 

Hvordan er den å kjøre?

Ingen lyd når man trykker på startknappen, og det at den glir helt lydløst avgårde er forsatt litt uvant, selv om jeg har kjørt en del hybrid etter hvert. Men det går som regel ikke lenge før forbrenningsmotoren må være med og bidra - og da blir det liksom litt mer hjemmevant med en gang.

Man har kraftreserver og komfort i overflod og kjøreegenskapene er som alltid i nye A6 veldig gode. Audis Drive Select (standard) gjør at du finner et kjøreprogram som passer nettopp deg.

Den økte vekten på nesten 300 kilo merkes godt når svingene kommer tett og farten er høy.

Duell: Audi A6 møter BMW 520 D:

 

Hvordan er plassen?

Plassen i Audi A6 er svært god. Ikke bare sitter man godt, men man er i tillegg omgitt av moderne, pent og intuitivt dashbord. Setene er også gode, og det er lett å trives ombord.

Unntaket plassmessig er når man åpner bagasjelokket. Elmotor og batteripakke tar plass og det er bagasjeplassen som blir skadelidende under dette. Selv om det ikke er vanskelig å forstå hvorfor det er slik, er 375 liter bagasjeplass snaut i en så stor og dyr bil. For en normal A6 er det samme tallet 530 liter. En vesentlig forskjell, med andre ord.

 

Finest utvendig eller innvendig?

Audi A6 er pene biler. Designet er typisk Audi med den store grillen, de markerte LED-lysene som gir en tøff og særegen front. Bakfra er den litt tammere. Jeg har tidligere uttalt at jeg ble litt skuffet over at den designmessig var så lik sin forgjenger. Det står jeg fortsatt ved.

Interiøret er derfor det som "vinner" denne duellen hos meg. Pent, ryddig, gedigent, moderne og med utsøkt design og materialkvalitet.

Les også: Test Audi A6 2,0 TDI Avant:

 

Går den bra?

Ja, det gjør den, noe som kanskje overrasker for en såkalt miljøbil, men Audi A6 hybrid har en effekt som en voksen V6-er og et drivstofforbruk som en beskjeden firesylindret motor. God kombinasjon det!

Den gjør 0-100 km/t på kjappe 7,3 sekunder. Topphastigheten ligger på 238 km/t. Gjennomsnittlig drivstofforbruk er 0,62 l/mil, og CO2-utslippet på 142 gram per km. Absolutt godkjente prestasjoner, den høye vekten tatt i betraktning. Men ikke godt nok til å redde hverken isbjørner eller regnskog.

Bensinmotoren er i utgangspunktet samme maskin som vi finner i VW Golf GTI, men i en omtunet versjon for økt komfort og energieffektivisering. Effekten kommer veldig linjært, og komfort har hatt et høyere fokus enn de sporty egenskapene, så man sitter ikke igjen med følelsen av at bilen går såpass bra som det den faktisk gjør.

Bruktbitest: Audi A6 til 100 000,- Hva får du:

 

... og hva er konklusjonen?

Konklusjonen er at Audi absolutt med dette har bevist at de også kan å lage gode hybridbiler. De viser også at de sliter med de samme utfordringene som "alle" de andre hybridbilleverandørene. Vektøkning og begrenset bagasjeplass.

Tildels kraftig økt pris er også en utfordring. Dette er jo biler som i utgangspunktet har to motorer og det er dyrere å lage en bil med to enn en bil med én motor. På toppen av det hele kommer kostbar batteriteknologi.

Miljøgevinsten står ikke i forhold til prisøkningen. Den dagen den kommer som plug-in hybrid og med mindre og betydelig mer miljøvennlig forbrenningsmotor - slik at du kan kjøre den som ren elbil på småkjøring - da begynner vi å nærmer oss. Forutsatt at prisen blir riktig.

Kall meg gjerne et miljøsvin, men jeg hadde heller valgt en Audi A6 Allroad Quattro, den koster omtrent det samme. Da får man stasjonsvogn, kraftig og gjerrig dieselmotor og firehjulstrekk. I tillegg er den tøffere å se på også!

Les vår test av A6 Allroad Quattro her:

Selv om Audi A6 Hybrid er både en fin og en god bil, så blir den liksom verken fugl eller fisk, sett i et miljøbilperspektiv. Prisen er også altfor høy og bilen blir neppe noen storselger- for å si det forsiktig.

Pluss: V6 krefter (og vel så det...) med firesylindret forbruk.

Minus: Pris og plass 

Bil: Audi Modell: A6 Hybrid Motor: 2-liter bensin + el. motor Effekt: 245 hk / 480 Nm. 0-100 km/t: 7,3 sekunder Toppfart: 238 km/t. Forbruk: 0,62 l/mil. ved blandet kjøring Vekt: 1.845 kg. Pris fra: 659.900,- Pris testbil: 757.850,-

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå