Den er stor, den er massiv, den er fylt med alt tenkelig utstyr og den er sort. Det er med en viss ærefrykt jeg nærmer meg monster Audi-en A8. Med 1,7 mill på prislappen, er ikke dette bilen du bare fyrer opp, røsker i drive og spinner av gårde med.
Jeg setter meg pent inn og skuer utover en ”skog” med skinn, edeltre, knapper og alt tenkelig luksusutstyr. Det slår meg plutselig at en litt slitt olabukse og en T-skjorte som kanskje har sett bedre dager ikke er helt korrekt antrekk her.
Men akkurat nå driter jeg i det. V8-eren fyres opp med lavmælt men grov brumming – den høres nesten ut som Kiel-ferja på tomgang. Den lille spaken til 8-trinns Tiptronic kassa dyttes i ”D” med et perfekt lite klikk og jeg ruller forsiktig av gårde.
Hva er dette?
Det er altså tredje generasjon av Audis største bil A8 jeg befinner meg bak rattet i. Den kom som 2010-modell og er Audis Top of the line-modell i det som kalles full size luxury segmentet. De heteste konkurrentene er BMW 7-serie og Mercedes S-klasse.
Motoren i testbilen er største diesel – en 4,2 liter på 350 hk/ 800 Nm. Ytelser som man for kun få år siden måtte ha lastebil for å matche. A8 er i utgangspunktet en bil som er greit utstyrt – men for å gjøre livet enda mer behagelig om bord er det her stappet inn utstyr for ytterligere nesten 400 000 tusen!
Se vår video fra A8 lanseringen her:
Hvordan er den å kjøre?
På tross av utstrak bruk av aluminium veier doningen nesten to tonn. Det merker du i svingene når disse kommer tett og farten er stor – uten at det blir dramatisk på noen måte. 20-tommershjul med 255/45 dekk og quattro firehjulstrekksystem biter seg fast i asfalten omtrent på samme måte som en gammel tyggis under et kinosete. Det sikrer trygg framdrift uansett vei og føre.
Nydelig å kjøre! Nydelig å kjøre! Foto: Marius Christensen
Fjæringen er som seg hør og bør på en bil som denne satt opp mer mot komfort enn sport.
Diesel V8-eren har et kolossalt skyv og presser deg godt inn i bakseteryggen ved fullgassakselerasjon, men i en bil som dette ”skrus” i alle fall undertegnede over på cruisemodus og nyter turen i gode, skinnkledte massasjeseter, herlig musikkanlegg og en sømløs girkasse – motoreffekten er der om jeg skulle trenge den.
Hvordan er plassen?
At en bil på godt over 5 meter har god plass er neppe noen overraskelse, men bilen er massiv også innvendig med gedigen midtkonsoll og tykke seter. Jeg må derfor innrømme at jeg er en liten smule overrasket over at plassen ikke er enda bedre. Men for all del – alle får plass. God plass!
Det er nok ikke mange biler som har hatt mer fokus på baksetekomforten under utviklingen enn denne. Det merkes. Der bak finnes alle ”rettigheter” i tillegg til raust med plass til både bein og hode. Selv trives jeg best i førersetet, og egner meg sånn sett bedre som sjåfør enn statsminister.
Det er litt snålt, men bagasjerommet på 510 liter er faktisk mindre på A8 enn på lillebror A6 som byr på 530 liter.
Finest utenpå eller inni?
Lekker innvendig. Forsetene byr på massasje - deilig!Lekker innvendig. Forsetene byr på massasje - deilig! Foto: Marius Christensen
Jeg liker engelske Jaguar veldig godt. De byr på en unik upperclass-følelse og kombinerer det litt konservative med klassiske og eksklusive materialer. Jeg får litt den samme følelsen i A8. Vi snakker så klart innvendig nå. Og det er der jeg synes A8-en er aller finest.
Utvendig blir den, massiv størrelse til tross litt for anonym og ”Audisk”. I fronten ser den ut som alle andre Audi, rett fra siden er den stor, elegant og stilig. Bakfra er den nesten litt tam og ser ut som en litt stor Audi A4. Om jeg hadde hatt over 1,7 millioner å bruke på en bil så hadde jeg satt pris på om den IKKE hadde sett ut som en som koster 1,4 millioner mindre.
Det er jo tross alt forskjell på diskret og billig ... Ikke misforstå – den er fin utvendig også!
Brukt Audi A8: Denne har tapt seg 1. million:
Går den bra?
For et spørsmål! 4,2-liter diesel V8 på 350 hk og 800 Nm – klart den går bra! 0–100 gjøres unna på 5,5 sekunder og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Forbruket på bare 0,76 i/mil ved blandet kjøring imponerer også.
Nå tror jeg riktignok at mange av de potensielle kundene ikke bryr seg riktig så mye om disse prestasjonene. Komfort, utstyrsnivå, luksus, status, plass er nok faktorer som også betyr mye her. Som allerede nevnt – dette er ikke akkurat bilen du spinner rundt gatehjørnene med.
Kreftene i denne blir nok litt som å ha mye penger i banken – det er veldig kjekt når du plutselig får et behov for noen dem. Du kan bare ta ut en slump – uten å verken behøve bekymre deg eller sjekke kontoen først. Rett og slett for du vet at det er mer enn nok til enhver tid.
Må innrømme at det ikke er mange gangene med ”klampen i bånn” i løpet av testdagene ...
Girstang og midtkonsoll. Her er det mye å trykke på!Girstang og midtkonsoll. Her er det mye å trykke på! Foto: Marius Christensen
... og hva er konklusjonen?
En vanvittig flott bil med alt tenkelig utstyr og krefter i overflod. Helt perfekt til lange turer i høy fart, eller å bruke til og fra kontoret – fra baksetet og med privatsjåfør.
Pluss:
Diskret luksus og eleganse med sportsbilprestasjoner
Minus:
Litt for diskret – tross alt?