Hvordan sier man det egentlig? Tre-tjue går greit, sju-femogtredve og fem-tredve også. Men en-seksten… eller en-en-seks… Nei, det blir liksom ikke kjent BMW-svung over det. Det høres rart ut, tunga krøller seg og jeg vet da pokker jeg… Men jeg har altså testet BMW 116 (så får du si det slik du vil) med dieselmotor på 115 hk. og med tre dører.
116d høres i utgangspunktet ikke veldig sprekt ut. Men motoren er ganske fleksibel og om ikke akkurat sprek, så i alle ganske fall sterk. Sportssetene er som alltid i BMW svært gode, og gir deg raust med justeringsmuligheter – så å finne en god sittestilling er ikke noe problem. Styringen er superpresis og gir gode tilbakemeldinger. Kjøreegenskapene er etter min menig klassens beste (så lenge det ikke er glatt føre) - på grunn av langt tilbaketrukket motor og bakhjulstrekk. Så dette er absolutt en kjøreglad bil – selv med minste motor.
1-serie kom på markedet allerede i 2004, så interiøret er sånn sett velkjent. Bra materialkvalitet, pent, ryddig og god ergonomi- uten de helt store sprellene. Vår testbil har sportsseter, som jeg trives svært godt i, og plassen foran er helt grei. Men bakseteplassen blir det straks litt verre med, når jeg får stablet den lange kroppen min inn foran. Det blir rett og slett litt snaut.
Grunnen til det, er som jeg tidligere nevnte den langt bakover-plasserte motoren. Dette er et helt bevisst valg fra BMW, her har kjøreegenskaper blitt viet større oppmerksomhet en super-duper plassutnyttelse. Man får altså ikke i både pose og sekk. Men for all del, det ER plass bak – samtidig som bagasjeplassen også er akseptabel.
Men tre dører er to for lite. Bare det og ikke kunne sette for eksempel handleposer, bager, ryggsekker osv rett inn i baksetet er klønete. Klønete er vel også et dekkende ord når det gjelder å ta seg ut / inn av baksetet. Du skal trene litt før du gjør den øvelsen med stil – for å si det slik.
Dette er nok en ting som forvirrer meg: 116 – er i mitt lille og forholdsvis trange hode, synonymt med en 1-serie BMW med 1,6-liters motor. Men det er feil. Denne er på 2 liter, 115 hk / og 260 Nm. Den gjør 0 -100 km/t på 10,2 sek, mens toppfarten er på 200 km/t. Det gjør ikke bilen til noen rakett, men den motoren duger allikevel for de fleste.
Og nå kommer det aller beste ved denne motoren: Den har et drivstofforbruk på bare 0,44 l/mil ved blandet kjøring – og det er lavt! Noe som igjen påvirker CO2-utslippet som også er svært hyggelig. Bare 118 g/km!
Chirs Bangles noe omstridte design har vist seg overraskende tidløst. 1-serie er fortsatt frisk og moderne. Kliner du til med en M-sport pakke og litt fetere hjul hjelper dette ytterligere på et allerede bra utseende. Tredørs-varianten har et cleanere look enn ditto femdørs. Men her bør fornuft gå foran design. Drawbacket med tredørs oppveies ikke av dette.
Miljøvennlig motor gjør at denne blir gunstig priset, da de norske avgiftene til en stor grad baserer seg på CO2-utslipp. Grunnprisen for 116d med 90 hk er 250 000 kroner. Med 115 hk koster den 10 000 mer. De ekstra hestekreftene bør du koste på deg. Pengene får du tilbake den dagen du skal selge.
Vår velutstyrte testbil har en veiledende pris på 301 000 kroner.
Pen, velutstyrt BMW med ”riktig” motor er etterspurt i bruktmarkedet, og holder seg derfor godt i pris. Ingen tvil om at femdørs biler vil være mest populære.
Servicekostnadene ligger litt over de nærmeste konkurrentene, slik det ofte gjør på premium-biler.
Med et drivstofforbruk på bare 0,44 l/mil ved blandet kjøring er det ingen grunn til å grue seg for drivstoffutgiftene i all fall. Og Co2-Utslippet på bare 118 g/km er heller ikke noe å skamme seg over – snarere tvert i mot.
BMW beviser nok en gang at en kjøreglede og miljø godt kan bakes sammen - i samme bil. Denne er ikke kjempesprek, men den duger for de aller fleste. Det å spare penger ved å velge en tredørs utgave er ikke særlig smart. Tenk også på at en bil med noe ekstrautstyr er en del mer lettsolgt den dagen du ikke skal ha den mer.
Du liker gode kjøreegenskaper, selv om du ikke kjører fort – og du er miljøbevisst.
Du vil ha mest mulig plass og praktisk bil for pengene.
Det spiller nesten ingen rolle, så lenge du får en med fem dører… Så får du la lommeboka bestemme resten.