HC Andersen skrev eventyret om den stygge andungen som vokste opp blant ender, og ble ertet og plaget av andungene. Men til slutt ender det med at det som først virket som en stygg andunge, egentlig er en vakker svane – som lever lykkelig i alle sine dager.
Litt sånn tror vi det er for den nye BMW 1-serien også. Det er bare å tilstå at den ikke har et veldig vakkert "ansikt" – selv om å kalle den stygg nok er å dra det litt langt. Rar er mer dekkende.
Men BMW har klart å gjøre suksesser av biler som ved første øyekast er blitt nedsablet før – både forrige generasjon 5 og 7-serie var ikke akkurat omfavnet på grunn av utseendet i starten. Mannen bak de provoserende linjene, Chris Bangle, er blant bilhistoriens mest omdiskuterte.
Men da designet fikk litt tid på seg, snudde mange av kritikerne. Begge bilene er blant de som virkelig har klart å holde seg moderne lenge – og ingen 5-serie har solgt så bra som nettopp Bangles.
LES OGSÅ: Kjøpe BMW 1-serie brukt? Da bør du vite dette
Ikke penere i virkeligheten
Vi tenkte kanskje at inntrykket av 1-serien ble bedre når vi så den i virkeligheten. Ofte er det nemlig slik at bilder ikke yter designet rettferdighet – for eksempel er en Lamborghini Diablo noe helt annet å se i virkeligheten enn på bilder. Uten sammenligning for øvrig, selvfølgelig.
Men 1-serien er rett og slett såpass lite sjarmerende som vi trodde – der det store ankepunktet altså er fronten, med de store lyktene.
Det er utenpå. Gi den en sjanse, så får du imidlertid raskt oppleve at utseende ikke er alt. Det er innsiden som teller.
Glemmer den rare snuten
For om BMW noen ganger har levert omdiskuterte modeller rent utseendemessig, så er det ytterst få, om noen, som vil påstå at de ikke kan kjøreegenskaper og kvalitet.
Her følger 1-serien opp på alle måter. Du merker det med en gang du entrer bilen.
Alt du tar på kjennes solid og moderne, alle lyder på løfter om tung kvalitet. Og når du kommer ut på veien er den virkelig i sitt ess – da er andungen endelig forvandlet til svanen. Og du glemmer den litt rare snuten – og bare nyter kjøreegenskapene.
Når svingene kommer tett og du har stilt understellet på sport, da kjenner du med en gang at du er i en ekte BMW. Selv om motoren i 116d ikke er noe råskinn, hjelper bunndraget til med å gjøre at den oppleves relativt pigg.
Testbilen har ulike "personligheter" - der sport, sport +, normal og Eco Pro er alternativene. Testbilen har også Sport-pakke utvendig. Alternativet til denne er Urban Line - da blir det med blingfaktor både i grill, fangere og speilhus.
Og understellet i kombinasjon med bakhjulstrekk gjør at du fint kan kjøre aktivt og leke litt.
Vi tviler på at du finner noen andre biler i denne klassen som kan måle seg med 1-serien på dette punktet.
Og hvis du ønsker, kan bilen forandre karakter fullstendig, i normalmodus er det ikke like stivt og hardt. Komforten øker og du kan lene deg mer tilbake og bare følge trafikken.
Opplevd kvalitet er helt i toppklasse i 1-serien. Det meste gir en bunnsolid følelse. Sportssetene i testbilen er ypperlige, slik vi er vant med fra BMW. God sidestøtte og passe harde – med justerbar lårstøtte.
Vår testbil er Sport-utgaven, som innebærer fine detaljer i rødt i interiøret og du finner ingen billige plastdetaljer som ødelegger hovedinntrykket. Alt er gjennomtenkt, presist og har premiumpreg. Men akkurat skjermen til navigasjonen syntes vi faktisk fungerte bedre i facelift-versjonen av forrige generasjon. Den nye ser etter vår mening litt mindre integrert ut nå.
Det er lett å finne seg til rette i forsetet, og ganske bra i baksetet også. Det er blitt bedre plass enn i forrige generasjon, takket være at bilen har vokst både i lengde, høyde og bredde. De nye målene er lengde 432 cm (+8,5 cm fra forrige generasjon) og en bredde på 177 cm (+1,7 cm). I tillegg er akselavstanden økt med tre centimeter, slik at to voksne vil finne seg greit til rette også på lengre turer.
Bagasjerommet er fremdeles ikke all verden – men volumet er øket til 360 liter, og innlastingen er gjort noe bredere enn ved forrige generasjon.
Selv om antall liter kanskje ikke høres så imponerende ut – skal det nevnes at bagasjeplassen nå i alle fall er større enn for eksempel hos VW Golf
116d med 116 hestekrefter har et dreiemoment på 260 nm 0–100 km/t er gjort på 10,3 sekunder. Det er ikke lynkjapt, men bilen føles sjelden andpusten. I de fleste situasjoner leverer den krefter nok.
På typisk BMW-vis er CO2-utslippet marginalisert (114 g/km) og forbruket meget hyggelig 0,43 på blandet kjøring. Det er ganske enkelt svært imponerende på en såpass voksen bil som 1-serien har blitt.
En morsom og effektiv måte å kontrollere og styre forbruket på er å sette bilen i Eco Pro-modus. Da får du ikke bare beskjed om når du bør gire opp og lette på gassen, men også hvor mange ekstra kilometer den økonomiske kjøringen sikrer deg. Bilen nikker liksom anerkjennende til deg og sier "Se så flink du er – du har fått 10 kilometer større rekkevidde ved å endre kjørestil" – og bak rattet sitter du, fjærlett på gassen og lynrask med å skifte til et høyere gir.
Vi har vært innom fronten. Den er rett og slett ikke helt i klasse med resten av den nye BMW-looken. Men alt som handler om utseende er subjektivt, og dessuten kan oppfatningen endres over tid.
Vi er imidlertid ganske sikre på at vi denne gangen vil stå fast på at bilen rett og slett ser litt rar ut. Forfra, vel å merke. Profilen er mye mer vellykket – vi liker for eksempel det lange og lett buede panseret. Det ser kraftfullt og potent ut.
Hekken liker vi også – L-lyktene fungerer utmerket, og bedre enn på den forrige generasjonen. Bakfra virker bilen lav og bred – og gir sportslige assosiasjoner.
Designpakken Sport Line, som er på vår bil, er forøvrig mer vellykket på denne modellen enn alternativet Urban Line:
BMW har lenge vært blant de beste på å holde utslippene nede samtidig som effekten øker – og trenden fortsetter med den nye 1-serien. Inngangsmodellen 116d blir derfor svært rimelig i drift og relativt billig i innkjøp.
Startprisen på 279.900 (eks. frakt/leveringsomkostninger) er rundt 30.000 mer enn forrige generasjon kostet – og er knappe 38.000 mer enn for eksempel Golf Blue Motion (105 hk, TDI).
Men her er det også en større bil, med mer krefter, mer kjøreglede og høyere kvalitetsfølelse.
Mer nærliggende er det kanskje å sammenligne med Audi A3 Sportback (5-dørs). Denne starter på 264.800 (eks. frakt/leveringskostnader) – men har da samme effekt som Golf-en.
Her er det altså et spørsmål om hva du mener kjøreglede og merket på panseret er verdt. Dessuten må du sette av en pott på X antall tusen for ekstrautstyr – hvis ikke vil du få problemer den dagen du skal kvitte deg med bilen.
BMWs 1-serie har gjort noe betydelig sprang hva gjelder premiumfølelsen. Dette er ekte BMW – og du skjønner det fra det øyeblikket du dumper ned i førersetet.
Bilen leverer trolig klassens beste kjøreegenskaper, og er helt klart konkurransedyktig på pris og ikke minst forbruk. Plassen er som nevnt større enn i for eksempel Golf, men lite grann mindre enn i Audi A3 (370 liter).
Inngangsbilletten er ikke like gunstig som før – regnet i kroner og øre – men vi mener at den ekstra størrelsen og opplevd kvalitet kan forsvare prisøkningen. 1-serien har blitt en større, bedre og mer effektiv bil.
Dessuten er det mye som tyder på at den blir den siste med bakhjulstrekk. Neste gang ligger det nemlig i kortene at bilen, som den første i BMW-historien, får forhjulstrekk! DA snakker vi virkelig om å banne i kirka!
Du vil ha en kjøreglad bil som også gir premiumfølelse i Golf-klassen.
Du utelukkende tenker lavest mulig pris sett opp mot plass.