Finn biler og biltester

2009 BMW 3-Serie 316 I Stasjonsvogn Bensin

Test: BMW 316i Touring: Status for begynnere

Den ser tøff ut, rensket for emblemer og med påkostet M-styling. Men under skallet er dette langt fra noen racer.

Audi, Mercedes og BMW har en helt egen status som ingen andre har klart å ta. I mellomklassen stiller de opp med A4, C-klasse og 3-serie. Vi har kjørt sistnevnte i stasjonsvognutgave, med den minste motoren. Er premiumfølelsen også til stede så langt ned på rangstigen?

4 Kjøreglede

Testbilen er utstyrt med M-sportpakke. Det er snakk om ekstrautstyr til 34 600 kroner: Utvendig styling, interiørlister i aluminium, sportsratt i skinn og sportsstoler foran. Fine detaljer som gir deg valuta for pengene, men i tillegg er sportsfjæring inkludert i prisen. Vi er ikke like overbevist om at dét hører hjemme i denne utgaven. Dette gjør 3-serien stivere og mer stabil gjennom svingene. Dessverre fører det også til at bilen mister litt komfort og veigrep på vinterføre. Hva er vitsen når motoren ikke er kraftigere? Problemet med 316i er at chassiset tåler veldig mye mer enn motoren klarer å levere.

BMW er så flinke til å lage skikkelige kjøremaskiner som innbyr til aktiv kjøring, og da blir det et stort skår i gleden når du ligger i 6000 o/min i andregiret uten at du klarer å ta innpå Corolla Versoen foran deg. Frustrasjonen blir ikke mindre av at vi har kjørt 3-serie med større motor og vet hvor mye kjøreglede bilen kan gi.

På langkjøring oppleves bilen veldig bra, bortsett fra at du må planlegge forbikjøringene godt. Sportsstolene i testbilen er utstyrt med korsryggstøtte og innstillingsmulighetene er nærmest uendelige. Det fører til at jeg sliter med å finne en helt perfekt kjørestilling i løpet av en helg, men har du den til odel og eie, skal det ikke by på større problemer.

Nordmenn er helt ville etter firehjulstrekk, men nå skal du få et argument for hvorfor bakhjulstrekk er fint på glatte vinterveier. Når det trekker på alle fire, merker du ikke hvor glatt det er før du trykker på bremsepedalen, og da kan det være for sent. I BMWen er du aldri i tvil om hvor glatt det er, slik at du enkelt kan anpasse farten. Og så skal vi ikke legge skjul på at vi synes det er gøy å sladde.

4 Interiør/plass

Dette er langt fra den største bilen i mellomklassen. Faktisk er plassen i nedre del av skalaen, men i gamle dager klarte hele familier å dra på ferie i en Fiat 600. Da bør du klare deg helt fint med en ny 3-serie. Hvor mye trenger du egentlig å ha med deg på tur?

Vi har vært fire voksne på en ukes tysklandstur med 3-serie Touring, og det gikk helt fint. Så lenge de foran ikke overdriver beinplassen, er det litt til overs for de bak, og der kan man kose seg med midtarmlene med koppholdere. Det florerer ikke av praktiske løsninger, men setene er enkle å slå ned. Det finnes kroker til bæreposene og i bagasjerommet er det et oppbevaringsrom under gulvet.

Kvalitetsfølelsen er veldig bra. Det er en grunn til at BMW har høy status. Testbilen er utstyrt med blå stoffseter med alcantara-detaljer. Skinnseter ville gitt en litt større luksusfølelse, men det fungerer helt fint.

3 Motor

1,6-liters motor med 122 hestekrefter ville vært imponerende på 80-tallet. Peugeot 205 GTI gikk som en kule med tilsvarende motor, men den veide bare 850 kg. 316i veier 1,4 tonn, så da er det kanskje ikke så rart at den føles som en sinke.

Hovedproblemet er at chassiset klarer så mye mer krefter uten å bli utfordret. Isolert sett er både motor og girkasse bra, men de passer ikke bilen. På plussiden bør det nevnes at bensinmotoren oppleves som veldig støysvak i en bilpark full av dieselmotorer.

3 Design

Med tiden venner du deg til det meste. Da 3-serie så dagens lys, var det ikke mange som syntes designeren Chris Bangle var heldig med linjene. Nå synes vi det fungerer mye bedre.

Det beste med testbilen er likevel fargen. Den heter Bluewater Metallic og er en av de kuleste vi har sett på lenge. Den er ikke så glorete at det blir harry, men er tøff nok til at den skiller seg ut.

5 Miljø/økonomi

Noen ganger er det vanskelig å forstå logikken bak norske bilavgifter. I Sverige koster 318i 15 000 kroner mer enn 316i. I Norge er prisforskjellen 30 000 kroner. 20 000 av dem i form av økt avgift – på tross av at den største motoren forurenser mindre. Vi kan derfor ikke gi BMW toppscore på miljøbiten. Motoren er snill, men de kan bedre.

Listen over ekstrautstyr er lang, Vi skal ikke stikke under en stol at en 316i til startprisen vil føles billig. Prisen på testbilen er 369 750 kroner, da er det ikke mye du savner. Sikkert ikke dumt å koste på deg fri service i 5 år eller 100 000 kilometer til 8420 kroner.

Konklusjon

Hadde vi ikke visst hvor mye bedre 3-serie er med større motor, ville vi storkost oss med BMW 316i. Hovedproblemet med bilen er at kjøreegenskapene er så gode at motoren føles altfor liten.

Dessverre koster det veldig mye å få mer krutt under panseret – og sammenlignet med andre merker gir BMW 316i fortsatt mye kjøreglede for pengene. Vi skulle bare ønske at vi bodde i et land hvor bilprisene ikke er så sinnssyke.

Totalt: 5/6

For deg

Du er redd for å miste lappen.

Ikke for deg

Du mener at norske trafikkregler ikke gjelder for BMW-eiere.

Vårt førstevalg

Med denne motoren mister du mye av BMWs største fortrinn – kjøreglede. Vi ville heller kjørt en dårligere utstyrt 3-serie med større motor, enn en velutstyrt 316i. Det koster 30 000 kroner å gå opp ett hakk til 318i. Da får du 21 hestekrefter og 30 Nm mer og det kommer du til å merke.

Prøv også

På Broom-forsiden nå