Hva er dette?
Vi har fått legge hendene våre på sprekingutgaven av nye BMW 3-serie, nemlig 328i. Og jeg må bare si det med en gang – DETTE er noe av det råeste jeg har kjørt som kan kalles en familiebil. Den har en så rampete motor at det er et under at den noen gang har sluppet ut av skammekroken!
Under panseret sitter nemlig en kraftpakke med dobbel turbo og 245 hk. Med andre ord en ganske stor motor. Men, hold deg fast, selv om vi snakker om en av de større motorene i nye 3-serien, så er det fire sylindre.
For et stort antall av BMW-frelste er dette et turn off av bibelske proporsjoner – fire er nemlig to for lite. Jeg forventer derfor minst én melding om at jeg snarest bør legges inn på institusjon etter følgende konklusjon: Denne motoren overgår alt jeg har kjørt av BMWs rekkeseksere. Den er SÅ bra ...
Her er Brooms bruktbilguide på BMW 3-serie anno 1999–2005
Hvordan er den å kjøre?
Bakhjulstrekk, bensinmotor, rått kraftoverskudd, sportspakker herfra til evigheten – jo da, dette er helt i tråd med BMWs rykte. Du ligger klistret til svingene – og den nye åtte trinns girkassen har hele tiden et nytt gir klart, som bare venter på å få slå inn. Det er rett og slett en fryd – du blir barnslig og glad av å kjøre den.
Vi ble imponert over 320d-varianten – med 163 hk – men det er nå vi virkelig skjønner hvor bra denne bilen faktisk er. Det er med en sterk bensinmotor du finner gullet i BMWs nye bestselger.
Dessuten er det nå mulig å få head up-display også i 3-serien. Her er BMW først ute i dette segmentet. Og at dette er utstyr som er kommet for å bli, er det ingen tvil om. Ikke bare er det stilig, men også svært praktisk og med på å gjøre kjøreturen sikrere.
LES OGSÅ: Jaguar XF: Klassens lekreste stasjonsvogn?
Finest utenpå eller inni?
3-serien er noe av det tøffeste du får på markedet om dagen. I sort og med mørke lister (Shadowline), mørke ruter og 19" felger er den bad ass tvers igjennom. Den nye fronten og lyktene er så sinte at den kan skremme fanden på flatmark – og er i angrepsposisjon selv når den står stille.
Selv Lille Trille ville brått blitt like macho som Mikael Persbrandt bak rattet i denne bilen!
Interiøret er også stilrent og sportslig. Igjen snakker vi mye sort – inkludert taktrekket. Men innimellom kommer det innslag av kald, matt aludekor – og her og der noen røde detaljer, som i kontrastsømmene og stripen nederst på dekoren som går på tvers av dashbordet. Den store naviskjermen gjør seg også betydelig bedre enn den lille – men det koster en pakke røyk unna 18.000 kroner ...
Dette er, i påvente av M-pakken som kommer først til sommeren, den råeste kombinasjonen du kan få. Utseendet passer både lynnet på motoren og kjøreegenskapene som hånd i hanske.
Vanskelig å si hva som ser best ut – men vi holder en knapp på eksteriøret.
LES OGSÅ: Audi A4/S4/Allroad: Se hvilken storselger som blir fornyet
Går den bra?
Dette er en kjøremaskin av dimensjoner. Testbilen er utstyrt med Adaptive Drive-pakke som inkluderer justerbart M-understell og sportsstyring – og resultatet er noe som bare må oppleves. Det er enestående.
0–100 km/t tar 6,1 sekunder (5,9 sek med manuell girkasse!). Det er rått – og slik føles det også. Når turtelleren får danse oppover skalaen mot rødmerkingen (som starter først på 7.000 o/min.!) gir den fra seg et herlig snerr. Ikke mye savn etter sekssylindret motor da heller, nei.
Og det er ikke bare på denne sprinten at det går unna i en fei. De doble turboene gir deg et nærmest dieselaktig dreiemoment på 350 nm, og kombinert med den nye automatgirkassen får du hele tiden det beste ut av motoren.
328-en klarer for øvrig å nå 250 km/t – men det er mest for kunder i Tyskland.
Forbruket – jo, det er faktisk noe i nærheten av dieselnivå: 0,64 l/mil (manuell: 0,62 l/mil) er bare et nytt eksempel på hvilken praktfull motor dette er. Følgelig blir også CO2-utslippet beskjedent. Kun 149 g/km (manuell: 147 g/km).
LES OGSÅ: BMW 3-serie: – Den beste er blitt enda bedre
Og hva er konklusjonen?
Dette må oppleves – og har du tenkte å handle bil i denne prisklassen, så kan du ikke trå feil med 328i-en.
Den eneste situasjonen du vil savne rekkesekseren i, er ved tomgang. Da har du ikke den samme, gode brummingen som i gamle dager. Men tro meg, når 2-literen får fritt spillerom lever den opp til alle forventningene du har – og mer til.
Prisen, er rundt 600.000 før du legger på utstyr. Skal du ha den utstyrt som testbilen, og det vil nok mange av de som kjøper denne bilen, øker prisen med nærmere 250.000 kroner. Det er fryktelig mye penger for en bil – men så får du en rullende lykkepille på kjøpet også da. En illsint, sort og dyr lykkepille.
Bil: BMW 3-serie Modell: 328i Motor: 2-liter, firesylindret, bensin Effekt: 245 hk/350 nm 0–100 km/t: 6,1 sek (automat) Forbruk: 0,62 l/mil CO2-utslipp: 149 g/km Bagasjerom: 480 liter Pris: Fra 593.400,- Testbil: 849.300,- |
LES OGSÅ: BMW 3-serie L Ser du hva som er spesielt med denne?