Finn biler og biltester

2013 BMW 3-Serie GT 320i xDrive

Test: BMW 320 GT xDrive: For deg som ikke vil bli sett i en stasjonsvogn

Gylden middelvei – eller bare sært og merkelig?

 

Hva er dette?

BMW fortsetter å utvide modellutvalget sitt. Selv mener de at 3-serie GT gir en blanding av kjøreegenskapene til en sedan, de praktiske fordelene med en stasjonsvogn (Touring) og det sportslige utseendet til en coupe.

Hovedkonkurrenten er Audi A5 Sportback – og naturligvis 3-serie sedan og stasjonsvogn.

Testbilen er for øvrig utstyrt med firehjulsdriftsystemet xDrive, slik omtrent halvparten av bilene BMW selger i Norge er – og den skiller seg mer fra sine 3-serie-søsken enn du kanskje tror.

LES OGSÅ: TEST: BMW 320 DAT: Drømmebilen for den kjøreglade familien

 

Hvordan er den å kjøre?

Det første du merker deg i denne bilen, sammenlignet med sedan og stasjonsvogn, er at du sitter høyere og har noe høyere bakkeklaring. Og egentlig er det ganske behagelig. Det gir jo bedre oversikt over trafikken – og gjør inn- og utstigning lettere.

Men frykten er at det skal gå ut over kjøreegenskapene. Høyere tyngdepunkt kan jo gjøre litt av hvert med måten bilen takler svinger på.

Det viser seg imidlertid at BMW har jobbet mye med å sørge for å beholde de sportslige genene som 3-serien er tuftet på. Denne bilen kjører, tilsynelatende i alle fall, akkurat like godt som en vanlig 3-serie sedan. Og det sier ikke så rent lite.

Du kan trygt leke litt på småveiene – og selv om den blir litt mindre leken med xDrive, gjør firehjulsdriften den desto mer stødig ut av svingene.

LES OGSÅ: Når stasjonsvogn blir for praktisk

 

Finest utenpå eller inni?

Vi har ikke sansen for 5-serie GT. Det skal sies at den er en drøm å kjøre – men utseendet blir liksom bare feil.

Med 3-serien har GT-designet helt klart kommet bedre til sin rett. Ja, det er faktisk tøft, synes undertegnede – og det er mer spennende enn sedanen.

Ikke engang den justerbare spoileren klarer å ødelegge. Den ser faktisk bra ut den også – i tillegg til å ha en praktisk funksjon om du kjører fort nok.

Her skal det imidlertid legges til at det er store interne uenigheter i redaksjonen. Vi tipper meningene er delte ute blant leserne våre også ...

Innvendig er det mer likt det du finner i 3-serie – hvilket egentlig er svært positivt. Det er sportslig, skyhøy kvalitetsfølelse og det er veldig lett å finne seg til rette.

Forskjellen merker du best i baksetet – der det i GTen er betydelig mer plass til bena. Det er ikke bare sammenlignet med vanlig 3-serie sedan/touring – men også sett opp imot Audi A5.

Vi slår et slag for å tørre å skille seg ut litt – og kårer eksteriøret til vinneren denne gangen.

Vi har testet 5-serie GT – se hva vi synes her

 

Hvordan er plassen?

Dette er på sett og vis bilens paradegren.

Faktisk er den strukket hele 20 cm i lengden sammenlignet med Touring-utgaven. I tillegg er akselavstanden økt med 11 centimeter.

Når den også er åtte centimeter høyere og to centimeter bredere, sier det seg egentlig selv at dette er en betydelig større bil enn resten av 3-seriefamilien.

Dette kommer særlig baksetepassasjerene til gode. Her er det 6 centimeter mer benplass enn i stasjonsvogna. Til gjengjeld er takhøyden redusert, for å holde på coupe-linjene. De mest høyreiste vil merke det.

Bagasjerommet er faktisk 25 liter større enn i Touring-utgaven. Totalt er det på 520 liter.

Det er også vesentlig større enn i Audi A5 Sportback – som er på 480 liter. 

Debatt: Mercedes C-klasse: – Er jeg dum som ikke vil ha denne?

 

Går den bra?

Ikke spesielt. 163 hk er det ikke mer enn du bør ha i en slik bil med bensinmotor.

Men det er fortsatt gøy å la turtallsnåla vandre oppover på skalaen – og lar du den gjøre det, så får du maks ut av motoren også. 0–100 km/t tar drøyt 8 sekunder – og det er mer enn godkjent.

Oppgitt snittforbruk er 0,7 l/mil – men vi bruker mer enn det i testkjøringen. Hovedgrunnen til det er at bilen som nevnt krever litt turtall for å gi skikkelig respons. Og i en så kjøreglad bil, vil en jo gjerne utnytte potensialet. 

LES OGSÅ: BMW 4-serie Coupe: Skifter navn og blir rålekker 

 

Pluss: Skiller seg ut fra de andre 3-seriene

Minus: Omdiskutert design

LES OGSÅ: Audi A5 Sportback: Kan dette duge som familiebil?

 

Og hva er konklusjonen?

Prisen på 3-serie GT starter på knappe 413.000 kroner (318d med 136 hk) – og det er et påslag på over 50.000 kroner mot tilsvarende motorisert sedan og 26.500 kroner sammenlignet med stasjonsvogna.

Men den kan like godt være et alternativ til 5-serie sedan – som starter på 445.000 kroner – og da er prisen plutselig lav!

Sammenlignet med hovedkonkurrenten, Audi A5 Sportback, er startprisen ganske lik. Sportbacken må sies å være mer elegant, men vi synes GT-en stikker av med seieren i Show off-faktor. Legg til at BMW-en i tillegg har betydelig mer plass og nyhetens interesse – så burde egentlig valget være enkelt.

GTen bør rett og slett kunne passe for ganske mange...

 

Bil: BMW 3-serie GT Type: 320i xDrive Motor: 2-liter, bensin Effekt: 163 hk/270 nm 0–100 km/t: 8,2 sek. Forbruk: 0,7 l/mil Bagasjerom: 520 liter Pris: Fra 413.000 kroner Pris testbil: 677.320 kroner

 

LES OGSÅ: BMW 3-serie GT: Denne bilen vil være alt på en gang

På Broom-forsiden nå