Finn biler og biltester

2015 BMW 6-Serie 640d xDrive Gran Coupe Sportsautomat Coupè Diesel

Test: BMW 640d xDrive Grand Coupe: Den har ikke bare utseendet med seg

Mer elegant cruiser skal du lete lenge etter.

 

Hva er dette?

BMW meldte sin ankomst i firedørscoupe-segmentet sent men særdeles godt, da de kom med 6-serie Gran Coupe. Med den fikk de endelig en verdig konkurrent til Mercedes CLS og Audi A7.

Nå har den fått en facelift. Ikke det at behovet var alt for påtrengende – den var rett og slett noe av det lekreste i BMW-sortimentet fra før. Men noen endringer her og der, har likevel gjort den enda penere.

Det er også gjort noen justeringer på understell, utstyrssiden og drivlinjen.

Bli med på test av en skikkelig "head turner".

Les også: BMW M3: Fantastisk bil – men vær obs

 

Hvordan er den å kjøre?

Intet nytt under solen her, egentlig. Gran Coupe er ganske enkelt en uvanlig kompetent firedørsbil når det kommer til aktiv kjøring. Du sitter lavt, styringen er passe tung og gir gode tilbakemeldinger, og bilen er en stivet opp noe i den nye fornyede varianten. Men vi vil påstå at du skal være ekstremt nerdete for å klare å merke forskjellen.

Selv om den tar svingene bedre enn det aller meste med fire dører, er det likevel cruising den gjør aller best. Gran Coupe er nemlig først og fremst et skikkelig komfortdyr. Her kan du fint legge ut på langtur, uten å bekymre deg for å bli sliten eller lei. Selv med 20" felger med lite gummi på!

Med 4x4 blir Gran Coupe enda mer stødig enn med bakhjulsdrift. Den er dermed også litt mindre leken, selv om fordelingen er 60/40 til fordel for den bakre drivakselen. Det at bilen nå er mer stabil og sikrere på veien passer bra. Dette er ikke et utpreget "leketøy", men en stor og tung cruiser.

Les også: Denne BMWen fikk 15 nordmenn i julegave

 

Finest utenpå eller inni?

Eksteriøret har fått en ansiktsløftning som særlig har gjort fronten mer aggressiv. Lyktene er blitt lavere og frontfangeren har fått en revisjon. Det hele er relativt diskret. Men totalinntrykket er at den nå har et sintere uttrykk – mens den tidligere så litt trist ut med de store frontlyktene sine. 

Den brede, lange og lave Gran Coupe klarer kunststykket å være både elegant og råbarsk ut på en gang. Og karosseriet passer enda bedre med fire dører enn med to, synes vi.

Hekken er omtrent som før – selv om lyktene også her er noe reviderte. 

Men bilen fortjener helt klart en mer særegen farge enn sort. Da vi testet den første versjonen av Gran Coupe, var testbilen lakkert med fargen Frozen Bronze – og hadde hvite skinnseter. DET var perfekt til denne bilen, om enn ikke det mest praktiske alternativet ...

Interiøret er i utgangspunktet ganske likt resten av BMW-familien. Men her har en valgt å vri fokuset litt mer mot sjåføren. Den buede innrammingen av midtkonsollen gir dessuten et mer eksklusivt preg.

Nytt iDrive-system, som blant annet lar deg "skrive" på menyhjulet, samt nye heldigitale og dynamiske instrumenter bidrar til at også innsiden er blitt oppgradert.

Likevel er det eksteriøret som stikker av med seieren her.

Les testen av 6-serie Gran Coupe FØR faceliften her

 

Hvordan er plassen?

Gran Coupe er faktisk strukket hele 11,3 centimeter i lengden, sammenlignet med den "vanlige" Coupeen. Det er i all hovedsak gjort for å gi bedre plass i baksetet. Gran Coupe er også noe høyere varianten med to dører. Det er dermed bra plass i andre seterad. Ikke minst til bena. Takhøyden blir først litt snau for de over 190 cm. Men utsynet til siden blir betydelig redusert av den fallende taklinjen.

Testbilen er forøvrig registrert som en femseter, og det er beltefeste til det midterste setet. Men den må BMW lenger ut på landet med! For vi har forsøkt å sitte der. Og det går ganske enkelt ikke an – hverken takhøyden eller benplassen tillater det. 

Bagasjerommet er ganske dypt – men innslastingsåpningen er smal. 460 liter har du til rådighet. Langt ifra størst i denne klassen.

Les også: 4-serie Gran Coupe: Her fyller BMW enda en nisje

 

Går den bra?

640d xDrive byr på et lass av krefter. Motoren er i all essens den samme som før, med noen svært få justeringer her og der. Dermed er det fortsatt 313 hk og et dreiemoment på 630 nm. Det sørger imidlertid for at du har fraspark i sportsbilklassen. Særlig rått blir det når du legger girspaken i Sport-modus, samtidig som du setter opp understellet i Sport eller Sport +. 

Lydbildet er også herlig når du får dratt opp turtallet. Her er det ikke mye som minner om dieselknatring når nåla bikker 3.000 omdreininger!

0-100 km/t er tar 5,2 sekunder. Det er 0,2 sekunder raskere enn varianten uten xDrive. Et forbruk på 0,55 l/mil betyr at BMW fortsatt er blant de beste når det kommer til forbruk.

Toppfarten er forøvrig sperret på 250 km/t, for de som er opptatt av slikt.

Les også: Med denne gjør BMW noe helt nytt

BMW 640d xDrive

Motor: 3-liter, twin turbo, 6-syl.
Effekt: 313 hk / 630 nm
Forbruk: 0,55 l/mil
0-100 km/t: 5,2 sek.
Toppfart: 250 km/t
Bagasjerom: 460 liter
Lengde x Bredde x Høyde: 5007 x 1894 x 1392 mm
Startpris: 1.277.700 kroner
Pris testbil: 1.630.450 kroner

Hva er konklusjonen?

Gran Coupe var fra før en av de flotteste bilene du kunne ha gleden av å møte på veien. Med en vellyket facelift, har den fått et enda lekrere design, som kler bilens egenskaper bedre. De tekniske nyhetene er ikke all verden – og både motor, girkasse og understell er omtrent urørt. Men det var da også svært bra fra før.

Fortsatt koster den mye. Innstegsmodellen starter altså på 1.127.700 kroner. Med xDrive blir prisen 50.000 kroner høyere.

Du må med andre ord være velstående, eller ha et uvanlig godt forhold til banken din, for å kjøpe den. Det samme kan forsåvidt sies om konkurrentene. Bilene i dette segmentet er kostbare. Men både Audi og Mercedes har tross alt varianter som gjør at inngangsbilletten til stor firedørscoupe-eventyret er betydelig lavere enn BMW: Audi A7 2.0 TFSI (uten quattro) starter nemlig på "bare" 682.400 kroner, mens Mercedes CLS 220 Blue Tec (uten 4Matic) stater på 596.200 kroner.

Vi håper BMW snart kommer med en 630d eller 625d-versjon av Gran Coupe. Da vil den bli langt mer oppnåelig ...

Les også: Her er utstyret som lett kan gjøre deg hekta

 

Pluss: Lekker, komfortabel - og rask

Minus: Ikke tilgjengelig med mer folkelig motorisering - blir dermed veldig dyr ...

 

Les også: Denne bilen har BMW foreløpig ingen konkurrent til ...

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå