En halvfeit direktør ligger i en blodpøl i sin overdådige stue. Hentesveisen er brakt i uorden av en stump gjenstand. Hans kaldbleke, magre, og mye yngre kone tenner en ny sigarett mens det knaser i grusen i oppkjørselen. Det er Derrick og Klein som kommer. I en BMW 730. Året er 1977 og dette er mitt – og sikkert mange andres – første møte med BMWs nye våpen mot Mercedes S-Klasse. Nemlig BMW 7-serie. Nå tester vi aller siste generasjon.
Jeg entrer den romslige og luksuriøse kupeen iført dongeribukse og joggesko. Det føles faktisk litt feil. Bortsett fra en og annen arbeidsledig trygdesnylter på 20 år fra Stovner, er det stort sett kongelige, statsråder og direktører man finner i disse bilene. Og da er kleskodeksen litt annerledes.
Den kraftige dieselmaskinen starter med et dempet muller, girspaken settes i «D» og ekvipasjen ruller lydløst og andektig av gårde. Bilen er uventet stor og massiv, fjæringen er myk og ikke så sporty som man er vant til på biler fra Bayern. Men med en knapp kan både «sport» og «sport+» kobles inn dersom du skulle få det brenntravelt med å komme av gårde. Selv med 20-tommers hjul, ruller den uten antydning til sporing, dekkstøy eller nervøsitet.
Stillheten er total når det gromme stereoanlegget er skrudd av. Farten merkes knapt. 90 km/t er liksom ingenting, og bare en brøkdel av bilens potensial er hentet ut ved denne hastigheten. Det eneste som gir en indikasjon på formidabel akselerasjon, er trykket du føler mot stolryggen og en svak dyp summing fra motoren – hvis du lytter godt.
Plassen i førersetet er enorm. Seter og ratt kan justeres i alle tenkelige vinkler. Klarer du ikke å finne deg til rette her, bør du settes i bur og sendes til en dyrepark der du sannsynligvis vil gjøre stor suksess. Bakseteplassen er også raus, med eget klimaanlegg og sorte gardiner i bakruten og i de bakre siderutene.
Skulle plassen bak likevel oppleves som snau, finnes det en lang versjon også. Kupeen er imponerende elegant og komfortabel på alle måter. Eksklusive materialer og førsteklasses håndverk er gjennomgående.
Kraftpakka i testbilen er en 3-liters dieselmotor på 240 hk, med moment på 540 Nm. Dette er ytelser som enhver lastebilsjåfør hadde misunnet for bare noen få år siden. 0 til 100 km/t gjøres unna på ultrakjappe 7,2 sek og toppfarten er på 245 km/t.
Motoren er sterk som en okse. Turbo med variabel innløpsgeometri og siste generasjon common rail-innsprøytning sørger for det. Dieselforbruket er faktisk bare på 0,72 l/mil.
Sekstrinns automatgirkassa utfører skiftene helt perfekt hver gang, uansett hastighet og belastning. Den har som tidligere nevnt forskjellige kjøremønstre. Fire i tallet, alt fra «comfort» til« sport+». Og den kan også gires manuelt.
Siste generasjon 7-serie er mer tro mot røttene enn den forrige utgaven. Det var særlig bakpartiet på den utgående modellen – tegnet av Chris Bangle – som skapte debatt. Jeg forstår hvorfor. Den ble riktignok litt bedre etter en facelift, men nå er vi der vi skal være. Litt tung, særlig i rumpa, og mer klassisk elegant enn sporty. Slik en eksklusiv limousin skal se ut.
BMW 730 dA har en startpris på 1 050 800 kr og det er før du har satt ett eneste kryss i tilbehørslista. Regn med minst 1,3 mill. når du har krysset ferdig. Markedet for nyere brukte 7-serie er noe begrenset. Selv om verditapet – i prosent – ikke er skremmende stort, blir det fort en del penger med den nybilprisen.
Drivstoffkostnadene er vel neppe det som bekymrer eierne av BMW 7-serie mest. Går man for 730d, er det i alle fall ingen grunn til å ligge våken om natten å tenke på det. 0,72 l/ mil er det den forlanger på blandet kjøring, noe som er svært bra.
Dette gjør at CO2-utslippet også blir til å leve med, nemlig 192 gram/km. Det er omtrent det samme som for eksempel Toyota Avensis med 2-liter bensinmotor og bedre enn Volvo V70 med diesel og automat – bare for å sette det litt i perspektiv.
En diskré, men ruvende luksuskoloss med krefter og utstyr helt, helt i toppsjiktet. Dette er bilen statsledere, regjeringer og konger verden over ofte har i garasjen. Denne uka også en motorjournalist – som lurer litt på hvorfor de ikke har BMW X5 isteden. De koster omtrent det samme.
Skulle jeg brukt 1,3 millioner på BMW, hadde nok X5 vært førstevalget. Og hva med Derrick? Hvis han fortsatt hadde gjestet våre stuer gjennom TV-ruta på fredagene, hva ville han kjørt? Jeg tipper på syver’n!
Du er politiførstebetjent og har store poser under øynene.
Du som regel må sjekke saldo i nettbanken før du bestiller pizza på lørdagskvelden.
Hvis du først kjøper bil til prisen av en leilighet er det bare å gå for BMW 750 Li. Skal det være, så skal det være.