Elbileventyret er i full gang i Norge. For bare fire år siden ville INGEN satt penger på at vi i Norge skulle gå bananas etter elbiler i 2013. Men sånn er det blitt.
Politikernes insentiver har virkelig fått fart i salget av det som går for å være miljøbiler, fordi de har null utslipp.
LES OGSÅ: Denne står kundene i kø for å kjøpe
Nissan og Mitsubishi var de som først fikk nyte for fullt av avgiftsfritak og diverse praktiske fordeler – men nå er flere på vei inn med full styrke.
BMW er ikke de første – men de slår konkurrentene Audi og Mercedes, når de i midten av november lanserer sin kompakte modell i3.
LES OGSÅ: Broom-Larssen: – BMW i3 er en løp og kjøp-bil
Amsterdam – selvsagt
Den internasjonale prøvekjøringen er lagt til hovedstaden i Nederland, Amsterdam. Det er langt ifra tilfeldig. Dette paddeflate landet er som skapt for elbiler. Det er dessuten et land som jobber mye med ren energi – blant annet ved bruk av vindmøller.
I Amsterdam er det 700 (!) ladestasjoner for elbil – og med lite motbakker er det godt egnet til å få det meste ut av rekkevidden til batteriene.
Men denne gangen er det ikke først og fremst rekkevidden, men selve bilen vi er interessert i. Kan en elbil fortsatt være "skikkelig BMW"?
Bli med på test – og finn ut:
LES OGSÅ: Tesla Model S: Neida – den er ikke perfekt
Prøv også:
Nissan Leaf
Den ubestridte elbilkongen i Norge – enn så lenge. Mer plass, større rekkevidde. Men kjedeligere å kjøre, ikke pen å se på og mindre krefter.
VW eUp!
Vesentlig billigere – og like stor rekkevidde. Men mye mindre krefter og ikke akkurat premium ...
LES OGSÅ: Ikke fornøyd med elbilene
Bil: BMW i3 Motor: Elektrisk Effekt: 170 hk/250 nm 0–100 km/t: 7,2 sek.Toppfart: 150 km/t Forbruk: 0 Bagasjeplass: 260 liter Pris: Fra 237.000 kroner Pris testbil: Drøyt 300.000 kroner |
LES OGSÅ: Elbil: Så billig kan du snike i køen
Elbiler er tradisjonelt "nesten-morsomme-å-kjøre".
La meg forklare det noe tungvinte begrepet.
Poenget er nemlig at med elektrisk motor, får du fraspark umiddelbart. Det er ingen forsinkelse – alle kreftene er på plass så snart du berører gasspedalen. Det er gøy!
Står du i et lyskryss med en Nissan Leaf og vil gi jernet ut på grønt lys, så får du faktisk et spark i ryggen. I starten. Men som med så mange elbiler, er effekten i motoren for lav til at du kan fortsette moroa. Det stopper opp. Blir bare nesten morsomt ...
Men du kan naturligvis stole på at akkurat BMW ikke er fornøyd med en slik løsning. De har et rykte å ta vare på. Følgelig har i3 dugelige 170 hk – og det sparker godt fra.
Faktisk er det få bensin- eller dieselbiler som vil holde følge opp til 80–90 km/t. Lydløst suser i3-en av gårde, tilsynelatende helt uanstrengt.
Den slags ytelser gir glede. Det samme gjør bakhjulstrekken – og batteriene som sikrer et lavt tyngdepunkt.
19" felger ser også veldig sportslig ut. Men det er en liten illusjon. Når du tar svinger i litt fart merker du nemlig hvor tynne dekkene er. Dimensjonen 155/60/R19 blir neppe noe dekksjappa nede på hjørnet har liggende i tide og utide, for å si det sånn. Til gjengjeld gir de lav rullemotstand, god rekkevidde og stjeler lite plass.
Og selv om bilen tåler aktiv kjøring, så begrenser både de smale dekkene og det litt høyreiste karosseriet hvor mye du virkelig kan leke i svingene. Ikke så viktig for mange elbilkjøpere, men akkurat de som er vant med BMW, synes gjerne slikt betyr noe.
Den har også adaptiv drive, men den mest lekne innstillingen den har å by på er comfort – ikke noe sport eller sport + her, nei.
Likevel, sammenlignet med alt annet enn Tesla, er i3 langt mer sportslig satt opp enn andre "vanlige" elbiler. For de mange i3-kundene som aldri før har kjøpt BMW, kan den nok dessuten oppfattes som mer sportslig enn forrige bensin- eller dieselbil også.
En annen ting som gjør kjøringen av i3 annerledes enn mange er vant med – er en-pedals-kjøringen. Bremseregenereringen av strøm er så aktiv, at du i realiteten "bremser" bare ved å slippe gassen. Gasspedalen blir dermed ikke bare gass – men også en slags bremsepedal – i ett.
Det er kanskje litt keitete i starten, og for å utnytte systemet kreves det at du er flink til å planlegge kjøringen godt. Men etter hvert venner du deg til det – og de fleste vil notere dette som nok en fordel med elbilen.
i3 er som nevnt en kompakt bil. Knappe fire meter lang. Men det betyr ikke at den er trang. Snarere tvert imot. De små bakdørene som vender "feil" vei gjør inngangen til baksetet enkel. Når du er på plass der bak, sitter du dessuten overraskende komfortabelt.
Dette er en 2+2-løsning. God plass til baksetepassasjerene er prioritert foran muligheten til å presse inn en tredjemann.
Undertegnede, med sine 190 cm, får helt greit plass – selv til de lange bena. Takhøyden holder også – såvidt.
Det eneste vi savner er et midtarmlene eller håndtak i taket til å holde seg fast i svingene.
Litt upraktisk er det også at bakdørene ikke kan åpnes før fordørene er åpnet først. I tillegg må den som sitter foran ta av seg sikkerhetsbeltet for at baksetepassasjeren skal komme seg ut.
Bagasjerommet svelger 260 liter. Egentlig ikke så mye. Men dette er jo uansett ikke en bil du pakker for å dra på langtur. Her er det pendling og småturer som gjelder.
Om du likevel skulle ha behov for ekstra plass, og bare er to på tur – er det bare å legge ned baksetene. Da har du brått over 1000 liter tilgjengelig.
Interiøret er noe helt annet enn det du er vant med fra BMW – og for den del noen andre bilprodusenter. Det er veldig moderne og minimalistisk – og byr blant annet på resirkulert plast (som ser mye bedre ut enn det høres ut som!). Her har miljøaspektet og gjenbruk vært viktig. Er det miljøbil - så er det miljøbil!
Selv om i3 er billig (i Norge), er det så absolutt premiumfølelse. Testbilen er utstyrt med stor naviskjerm (ekstrautstyr) og det finnes også en egen skjerm foran rattet som har funksjonene til et tradisjonelt instrumentpanel.
Detaljer, grafikk, og praktiske løsninger er forseggjort og nøye gjennomtenkt. Når BMW først bestemte seg for å begi seg ut på elbileventyret, så har de gjort det med hud og hår – og det synes.
Forsetene er ikke like sportslige som sportssetene du er vant med i BMW – men komforten er god.
Denne elbilen har en aldri så liten perle av en elmotor som drivkraft. Her er det mer enn krefter nok – og du slipper støyen du er vant med fra diesel- og bensinbiler.
Rekkevidden er ifølge BMW 160 kilometer ved "normal" kjøring. Men de mener det skal være mulig å klare 200 kilometer om bilen stilles i kjøreprogrammet Eco Pro +. Men da er det ikke mulig å bruke klimaanlegget, gassresponsen er dårligere og bilen går i det hele tatt på sparebluss.
Som vanlig på elbiler er altså dreiemomentet på plass fra første sekund, og bilen kjennes veldig pigg. Først når du kommer opp i 90 km/t, avtar den svært markante akselerasjonen noe.
Men vi har ingen grunn til å tvile på toppfarten på 150 km/t – uten at det er viktig for kjøring på norske veier. Ikke tyske heller, for den del, for i sånne hastigheten blir rekkevidden dramatisk redusert.
De vanlige fordelene med elbil følger med – hvilket betyr null utslipp og svært lave driftskostnader.
BMW mener det skal ta rundt åtte timer å få et fulladet batteriet. Med BMWs egen ladeboks (koster rundt 15.000 kroner) kan du klare deg med fem timer – mens hurtiglading skal fikse oppgaven på bare 30 minutter.
Her er det bare å hive seg uti det – meningen på dette punktet er helt klart delte. Det vi vil si, er at det kan være greit å se bilen i virkeligheten før du bestemmer seg for om den ser bra eller dårlig ut.
Undertegnede mener også at den er veldig fargeavhengig. Den mørke oransje fargen er helt klart den vi falt mest for.
Profilen er dessuten stilig – dristig design på blant annet siderutene frisker opp.
Det mest omdiskuterte er fronten og hekken. Panseret ser liksom litt for lite ut for resten av bilen – mens hekken kanskje er det på bilen som minner mest om en tradisjonell elbil.
Men uansett hva en måtte mene om designet, er det to ting som ikke kan diskuteres: 1. BMW går veier ingen andre har gått før dem. 2. Utseendet på bilen vekker stor oppmerksomhet i trafikken.
Vi synes totalpakken, både innvendig og utvendig, er vellykket. Nei, det er ikke alt som er vakkert eller tøft, og noe er direkte rart, men vi har en sterk følelse av å være med på noe fra framtiden når vi kjører bilen.
Er du elbilentusiast, er det bare å takke skaperen for at du er bosatt i Norge. For våre myndigheters ambisjoner om renere luftkvalitet, gjør det uvanlig gunstig å kjøre elbil i Norge.
i3 er intet unntak – snarere tvert imot. Selv om dette er en vesentlig sterkere bil enn Nissan Leaf, og har BMW-emblem i grillen, er prisen absolutt konkurransedyktig.
Vi vil tro at de fleste norske kundene vil legge på utstyr slik at prisen nærmer seg 300.000 kroner – men dette er fortsatt veldig mye bil for pengene.
Skal du ha "full pakke" blir prislappen i området rundt 400.000 kroner.
Økonomiaspektet av elbiler er litt avhengig av hvordan en ser på livssyklusen. Men også her har BMW gått "all in". For eksempel er fabrikken der bilene bygges drevet av "ren" strøm fra blant annet vindmøller, i3-kunder kan bestille solarpanel til å lade bilen hjemme – og hele bilen er altså preget av gjenbruk og gjenvinning.
Utslippene ved bruk er jo som kjent null – og det gavner i alle fall det lokale miljøet og luftkvaliteten, som jo har vært hovedfokus den siste tiden.
En annen genial liten detalj er Appen som kan følge med bilen. Denne kan i tillegg til en rekke praktiske funksjoner rundt selve bilen, fortelle deg om det er mer effektivt å kjøre offentlig transport eller å ta bena fatt.
Ikke bare det, den henter informasjon om når tog, buss og trikk har avreise, og kan med kart guide deg både til holdeplasser og målet for turen – mens bilen står til lading.
Undertegnede er villig til å sette penger på at de 1000 i3-ene BMW i Norge har tilgjengelig for sine kunder i 2014 blir for lite. Med god margin.
Dette er noe så sjeldent som en elbil med høy premiumfølelse og friskt fraspark. i3 lanseres i midten av november, og skal du bruke under 300.000 kroner på elbil, skal det godt gjøres å finne et bedre kjøp akkurat nå.
Til sitt formål, pendling og småkjøring, er bilen helt ypperlig. Men det skal sies at du neppe vil kunne ha dette som familiebil eller hovedbil. Til det blir bagasjerommet for liten og rekkevidden for kort.
Du vil ha en bil som skiller seg ut – og går som et skudd
Du tenker deg på langtur med familien