Finn biler og biltester

2009 BMW X5 xDrive30d Sport Utility Vehicle Diesel

Test: BMW X5 30d: Bamse Brakar

Verdens beste SUV? Eller en overpriset og overhypet monsterbil? Meningene om BMW X5 er mange. Etter en uke med bilen er ikke vi i tvil om hva vi mener.

BMW X5 var den første bilen som viste at også SUV-er kan ha gode og sporty kjøreegenskaper. Det var første generasjon - og på andre generasjon har BMW tatt konseptet ytterligere ett skritt videre.
Ved siden av Porsche Cayenne er dette den klart mest kjøreglade bilen i klassen. Dessuten kombinerer BMW-en eksklusivitet, komfort og plass på en nesten unik måte. Dette er et kinderegg av en bil: firehjulstrekk, sjuseter, fantastisk komfort og strålende kjøreegenskaper. Men som vi dessverre skal komme til: Det koster. Mye!

6 Kjøreglede

Kan du ha det morsommere bak rattet i en diger SUV? Neppe. X5 er en fantastisk kjøremaskin. Her stemmer alt. Perfekt avbalansert, presis og kontant, samtidig som understellet plukker opp og sluker de fleste ujevnheter.

Det skinner tydelig gjennom at dette er utviklet og forsket fram og finpusset på av folk som har beinhardt fokus på kjøreglede. I bytrafikk klarer ikke X5 å skjule at den er en stor bil, men på landevei er det akkurat som den kryper sammen. Lett kontrollerbar, forutsigbar og med akkurat den riktige kontakten med underlaget. Komfortabel, men ikke på en måte som stenger omgivelsene ute.

Vi tok den med på langtur og ble mer og mer imponert. Minusgrader, glatte veier og snøkav preller bare av. Milene forsvinner nærmest av seg selv. Sittekomfort, støydemping, små detaljer som den delikate interiørbelysningen og de elegante instrumentklokkene - alt er med på å understreke godfølelsen.

4x4-systemet er ikke blant de mest avanserte på markedet. Roter du deg ut i terrenget (eller i djupsnøen), ligger du adskillig dårligere an enn i mer offroad-orienterte konkurrenter. Likevel duger dette mer enn nok til de flestes bruk.

5 Interiør/plass

X5 la godt på seg fra første til andre generasjon - det ga blant annet plass til to ekstra seter bakerst. BMW legger ikke skjul på at det er en fordel å være under 1,70 m for å sitte der, og på dette området er X5 lik de fleste konkurrentene. Likevel er komforten helt godkjent. Bagasjerommet blir imidlertid minimalt med alle setene i bruk.

Holder du deg til fem seter, er bagasjeplassen mer enn tilstrekkelig for de fleste. Dette var en av svakhetene til forgjengeren. Nå har X5 plass til all hyttebagasjen og mer til.
De såkalte komfortsetene foran (ekstrautstyr til 6550 kroner) er store og romslige, samtidig som de har innstillingsmuligheter nok til å kunne skreddersys de fleste størrelser og fasonger.

Interiøret er ellers typisk BMW: ryddig og funksjonelt. Her er det minimalt med unødvendig staffasje. I forhold til enkelte konkurrenter kan det nesten se litt spartansk og enkelt ut, men materialkvaliteten er høy.

5 Motor

3-liters diesel er den mest «folkelige» motoriseringen i X5. Det vil si folkelig på volum og ytelser, mer enn på pris. 235 hk og 400 NM gir godt overskudd. Du merker at bilen veier et godt stykke over to tonn og at gassen må helt i bånn ved forbikjøringer.
Mer sterk enn råsterk. 8,1 sekunder på 0 til100 km/t er meget bra for en så stor bil, og motoren maler silkemykt på andre siden av torpedoveggen. Trenger du mer motor enn dette? Bare hvis du stiller ekstremt store krav til fart, krefter og sporty kjørefølelse.

5 Design

BMWs amerikanske sjefdesigner Chris Bangle har snudd opp-ned på mange oppfatninger av hvordan en BMW skal se ut. Men etter den store revolusjonen like over tusenårsskiftet, har det mest handlet om finpussing.

Første generasjon X5 rakk aldri å se gammel ut, men den nye er likevel helt klart ny. Diger - uten å virke klumpete. Svær - uten å miste det sporty preget. X5 kombinerer klassiske BMW-detaljer, sportslighet og styrke med en offroadfaktor som er akkurat passe høy. Resultatet er en av de mest elegante bilene i klassen.

4 Miljø/økonomi

Skal vi vente med prisen og begynne med det hyggelige? Det er CO2-utslippet! 214 gram/km er meget imponerende for en bil som dette. Her viser BMW igjen hvor langt framme de er på motorteknologi. X5 knuser de fleste konkurrentene. Audi Q7 med 3-liters diesel slipper ut 239 gram/km. Mercedes ML 280 (som også er en 3-liter) noterer seg for 249 gram/km. Ja, selv Volvo XC90 med en mye snauere 2,4-liter og 185 hk, slipper ut mer CO2 enn X5 (nærmere bestemt 224 gram/km).

Det hører selvfølgelig med til saken at eventuelle miljøfanatiske naboer aldri kommer til å tenke på X5-en din som noe i nærheten av miljøvennlig. Men skal du først ha en så stor firehjulstrekker som dette, er BMW-en imponerende grønn.

På blandet kjøring blir forbruket oppgitt til 0,81 liter/mil. På vinterlangkjøring lå vi og vippet rundt 0,80 liter/mil, det kan nok bety at dette tallet er litt optimistisk. Men du kommer deg under literen på pen, blandet kjøring. Også det imponerende.

Men så var det prisen. Vår testbil starter på 895 900 kroner. Dyrt? Jo da, men ikke helt avskrekkende. Problemet er bare at det legger kraftig på seg derfra. Med ca en A4-side med ekstrautstyr på plass, ender prisen nemlig på 1 275 270 kroner! Alt dette havner ikke i kategorien livsnødvendig, men samtidig er det absolutt ikke smart å kjøpe ribbet X5 heller.

Verditapet på forgjengeren var lenge svært lavt. Men etter at andre generasjon kom, har den falt mye. Den nye er fortsatt for ny til å oppleve dette og sannsynligvis vil den holde seg godt de kommende årene. Spesielt billig bilhold må du imidlertid ikke regne med. Både service og deler koster fort MYE, det er ikke tilfeldig at veldig mange X5-er går som firmabiler.

Konklusjon

Etter å ha lest så langt sitter du kanskje igjen med spørsmålet: Er X5 virkelig så bra som vi skal ha det til? Svaret er definitivt ja! Det er vanskelig å tenke seg en bil som klarer å kombinere alle disse egenskapene på en bedre måte: Firehjulstrekk, plass, komfort, luksusfølelse - og ikke minst nydelige kjøreegenskaper.

Baksiden av medaljen? Det koster! Så mye at bare de færreste har mulighet til å kjøpe en bil som dette. Billig å holde er den heller ikke, og i kroner blir selvfølgelig verditapet ganske fryktelig. Men har du råd? Da er det bare å slå til!

Totalt: 6/6

For deg

Du er ute etter stor SUV med nydelige kjøreegenskaper - og har råd til å betale det det koster.

Ikke for deg

Du lurer på om du egentlig har råd til serviceutgiftene når den tiden kommer.

Vårt førstevalg

3-liter diesel er motoriseringen å gå for hvis du skal være noenlunde fornuftig. Så er det bare å sette seg ned med den enorme ekstrautstyrslista og krysse av for alt du har lyst på. Så summerer du - og begynner på nytt med å krysse av for alt du MÅ ha. Uansett klarer du neppe å komme noe særlig under en million kroner og det er heller ikke smart den dagen du skal selge.

Prøv også

På Broom-forsiden nå