TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2014 BMW X5 5,0i Sport Utility Vehicle Bensin

Test: BMW X5 2014: En smak av livet som fotball-proff

Denne doningen er mye råere enn den ser ut som.

– Hva?! Skal vi kjøre denne bilen til Sogndal?

Reaksjonen blant gutta er euforisk – undertegnede har altså den kliss nye BMW X5 5.0i, med 450 hk, til disposisjon akkurat den helga guttegjengen skal kjøre fra Østlandet til Sogndal for å delta i den ikke akkurat internasjonalt kjente fotballturneringen, Kjempenes Liga. 

LES OGSÅ: Brukt BMW X5: Denne SUV-en har superkrefter

– Klart det, sier jeg. Alle de store fotballspillerne kjører rundt i digre SUV-er – bare se på Wayne Rooney og de andre.

– Joda, det er greit nok. Men vi spiller på Stjernekua og er vel godt over middagshøyden karrieremessig. Så dette må sies å være over forventningene ...

Men forundringen går raskt over i glede.

Vi er fire voksne karer som alle har to bager med seg, en til "sivile klær" og en til fotballutstyret, som nå skal kjøre fire-fem timer i bilen som har en prislapp på 2,1 millioner kroner.

Broomduellen: BMW X5 vs. Volvo XC90

 

Fjerne i blikket

To av gutta, Rune Flattum og Tom Bottolfs, er i utgangspunktet like interessert i bil som de er i hekling og brodering – men nikker likevel høflig når jeg ramser opp fakta om det nye xDrive-systemet, motoren på 450 hk og alt utstyret som følger bilen.

I det vi plukker opp sistemann er de imidlertid blitt fjerne i blikket av alt pratet, og det er befriende å få inn en kar som faktisk bryr seg litt mer om bil. Velkommen, skal du være, Rune Steinseth!

Dermed begynner jeg på nytt med messingen min – men nå får jeg endelig både engasjerte svar og en bunke med oppfølgingsspørsmål tilbake. Sånn skal det være!

X5: Tre ting du ikke visste

 

Sjakk!?

Bilen har for øvrig underholdningsanlegg i baksetet, hvilket betyr at Rune og Tom har hver sin skjerm til å underholde seg med, mens Rune nummer to og jeg sitter foran og prater bil.

Et lite poeng her, er at med en verden av underholdning tilgjengelig for sine føtter, både MP3, FM/DAB radio, DVD, USB og diverse TV-kanaler, velger gutta å se på SJAKK!

Hvem skulle for bare et år siden tro at guttegjengen på tur skulle sitte i bilen å følge engasjert med på sjakk? Sånn er altså verden blitt, takk for det, Magnus Carlsen!

Så tøff kan en "vanlig" SUV bli 

 

PS:

Stjernekua gikk ikke til topps i turneringen denne gangen, dessverre. Røyk ut i kvartfinalen – og det var fire slitne karer som måtte ta den tunge turen tilbake over fjellet uten pokal i bagasjen.

Men vi vant helt klart den høyst uoffisielle kåringen av parkeringsplassens råeste bil – der leverte vi Champions League-nivå! Vi klarer imidlertid neppe å overgå denne doningen neste år, så da må vi satse alt på at det sportslige er nok ...

På veien hjem var verden for øvrig normal igjen med tanke på TV-underholdningen i baksetet, da ble nemlig sjakken byttet ut med cupfinale!

Og hvis du vil ha en X5 som skiller seg ut ...

 
Prøv også:

Mercedes ML:

Enda mer plass – og enda bedre fremkommelighet. Men ikke like god på vanlige vei – og mangler litt utstyr

 

Range Rover/Sport:

Mest plass og mest kapabel off road. Mer eksklusiv – og dyrere

 

Video: Bli med inn i verdens dyreste SUV

Bil: BMW X5 Type: 5.0i Motor: 4,4-liter, V8 Effekt: 450 hk/650 nm 0–100 km/t: 5,5 sek. Forbruk: 1,25 l/mil Bagasjerom: 650 liter Pris: Fra 789.900 kroner (3.0-liter diesel, 258 hk) Pris testbil: 2,1 millioner kroner

  

Dette er de beste brukt-SUV-ene

5 Kjøreglede

BMW X5 har nå et nytt opplegg rundt understell og fjæring. Det er fem nivåer – som starter med Basic og fortsetter til det mest ekstreme du kan få: Adaptiv proff. Velger du sistnevnte, lesses det på med blant annet aktive stabilisatorstag, avansert bakaksel, elektrisk justerbare støtdempere og luftfjæring bak.

Stiller du bilen inn på Sport, vil du trolig la deg imponere over hvilke kjøreegenskaper den store, tunge og høye SUV-en til BMW har å by på. De har alltid være flinke til å sikre gode kjøreegenskaper, men så stor som dette har aldri X5, og dermed utfordringen, vært.

Det er virkelig imponerende hvor godt denne bilen kan sluke svingene med stor appetitt. Joda, du merker naturligvis at det ikke er en lettbent 1-serie coupe, men likevel.

Det skal også nevnes at en god del av disse imponerende kjøreegenskapene kan knyttes til det avanserte understellet. Vi har nemlig kjørt bilen uten dette utstyret også – og det er merkbar forskjell. Men sånn skal det jo også være ... Trøsten for de som ikke bestiller bilen med dette utstyret, er at de har en god bunke tusenlapper å bruke på andre ting.

For øvrig er komforten merkbart bedre enn ved forrige generasjon X5 – her har det skjedd ting. Og du kan nærmest sveve over ujevnheter i veien og lydisoleringen er i toppklasse – dette nærmer seg faretruende Mercedes-nivå ...

Men det er altså fortsatt slik at du ikke kan heve/senke bilen, slik Range Rover/Range Rover Sport, Audi Q7 og Mercedes ML/GL kan.

6 Interiør/plass

Du skal være rimelig kravstor om du synes X5 er for trang. Den har bare vokst noen få centimeter siden forrige generasjon, men har utnyttet plassen godt.

Vi har altså dyttet inn åtte bager og fire voksne karer, uten at det byr på noe som helst av utfordringer.

Riktignok fyller bager og boblejakker opp nesten hele høyden i bagasjerommet, men med ryggekamera og ikke minst BMWs nærmest magiske surroundview-system, gjør ikke det noe som helst.

Nettopp surroundview er forresten testperiodens lille party piece – og blir hyppig demonstrert foran måpende tilskuere. Dette er altså vidvinkelkamera strategisk plassert rundt hele bilen. Disse gjør at du i skjermen på dashbordet får se bilen og alt rundt den, ovenfra. Må oppleves.

Nytt utstyr er også en ny generasjon night vision som både gjenkjenner dyr og fotgjengere. Hvis den "ser" dette, varsles sjåføren om via både head up display i frontruta (hvis du har bestilt bilen med det ekstrautstyret) og instrumentpanelet. Endelig begynner dette utstyret å få en praktisk funksjon, og ikke bare være en halvveis kul, men stort sett helt ubrukelig duppeditt.

Bagasjerommet er økt med 30 liter fra forrige generasjon, og svelger nå unna 650 liter. Selv om det er imponerende nok, er det fortsatt mindre enn de 690 literne du har til rådighet i Mercedes ML.

Baksetet er så visst ikke noe sted du trenger å vegre deg til å sitte i. Ikke bare er plassen god, både til ben, skuldre og hode, men du kan også se på TV-en, DVD eller spille Playstation (hvis du har entertainment-pakken). Skjermen foran kan naturlig nok ikke brukes til den slags under kjøring.

Det du ikke får plass til inni bilen kan du dra med henger. 2,7 tonn kan testbilen trekke. Det burde holde for deg fleste av oss.

Naturligvis er det også mulig å få bilen som sjuseter, om det skulle være ønskelig. Prisen øker da med drøyt 20.000 kroner.

Interiøret ellers er bunnsolid, luksuriøst og brukervennlig. Her er BMW forbilledlig.

Ikke minst er det nye iDrive Touch-menyhjulet, som lar seg skrive med fingertuppen, en fin forbedring av systemet.

Setene foran er også av ypperste klasse, verdige betegnelsen komfortseter, mens det sportslige rattet er akkurat så tykt og godt å holde i som det skal være.

Du kan for øvrig nå bestilles komfortseter bak også, om du vil.

5 Motor

4,4-literen, V8, 450 hk. Hva er det å ikke like med sånne tall? Det måtte vel kanskje være at forbruket fort bikker 1,3 liter ved normal kjøring og at CO2-utslippet er 245 gram per kilometer.

Relativt sett er faktisk begge de to siste tallene lave – vi snakker jo om en absolutt kjempe og råtass av en firehjulstrekker. Men det er bare å slå fast at "alt er relativt"-teorien synker som en stein i møte med høyst realitetsorienterte miljøentusiaster.

Men om vi ser bort ifra framtiden til planeten og bankkontoen, så er det saktens mye å glede seg stort over med denne motoren.

450 hk klarer i samarbeid å piske bilen fra 0 til 100 km/t på bare 5,5 sekunder. Det er brennkjapt! Og du får kreftene servert stort sett akkurat når og på den måten du ønsker det, takket væren en ypperlig, åtte trinns automatkasse.

Den jobber nærmest lydløst (dessverre) – men når du først for opp turtallet levner den ingen tvil om sin tilstedeværelse. Synes du det blir for lite V8-buldring, får du heller åpne vinduene og finne en tunnel. Funker alltid ...

4 Design

Det er ikke tatt noen store steg bort fra den forrige generasjonen av X5. Men fronten er brattere. De tradisjonelle BMW-nyrene er større og står nå nærmest loddrett opp, i stedet for å ligge mer bakover slik de gjorde før.

Lyktene er av det nye og smalere designet som vi kjenner fra blant annet 3- og 4-serien. Det bidrar til et sportslig utseendet.

Profilen har flere likhetstrekk med Mercedes GL. Det er lett å se at vi snakker om en stor og ruvende bil.

Bak er det også nye, elegante lykter – men fra denne vinkelen ser bilen litt høy og smal ut. Igjen hjelper det med M-pakken, som også sørger for litt mer brautende enderør på eksosanlegget. M-pakken er for øvrig klar til bestilling helt fra starten denne gangen.

Blant noen, og da særlig de som ikke er BMW-entusiaster, vil nok det nye designet kunne virke litt kjedelig. Men samtidig må det sies at forrige generasjon har vært en stor suksess. Det designet holder fortsatt mål – til tross for at modellen ble introdusert i 2006.

Og med såpass store biler er det også vanskelig å få til vakre linjer, uten at det går hardt utover plassen.

X5 er en viktig modell – og det var neppe stor stemning i leiren for å gå knallhardt ut på designfronten, og risikere en stor kjøpegruppes harme.

3 Miljø/økonomi

Vi har allerede måttet innse at denne bilen aldri vil kunne score høyt på verken økonomi eller miljø. Ingen privatbil til 2,1 millioner kroner vil noen gang kunne kalles økonomisk. Det er rett og slett fjollete dyrt!

Nærmeste konkurrent er Mercedes ML 500 – og den koster også frahalvannen million kroner, er omtrent nøyaktig like raskt som X5 5.0i og har i tillegg et tilsvarende forbruk.

Men, vi har også fått kjørt X5 med dieselmotoren på 258 hk. Og siden dette jo er modellen som vil selge best i Norge (fram til vi får 211 hk-versjonen tidlig neste år), slenger vi med noen setninger om den her.

Det er nemlig DEN kombinasjonen av miljø, økonomi og kjøreglede vi synes passer bilen, lommeboka og ikke minst Moder Jord best.

Her er det nok krefter, imponerende lavt forbruk på 0,62 l/mil (blandet) og 0–100 km/t på bare 6,9 sekunder. Et ypperlig kompromiss mellom solide ytelser og lavt forbruk

Hvis det var den modellen som skulle fått karakter her, ville vi nok havnet på fem eller seks.

Konklusjon

BMW X5 – er ingen volumselger, men er likevel viktig for imaget. Dette er en bil som noen få skal kunne realisere, mens mange andre av oss skal kunne drømme om.

At vi fikk en ny generasjon var på tide. Den forrige modellen var etter hvert blitt parkert av Mercedes ML – og BMW måtte komme med et tilsvar.

Når de nå har gjort det, er det med full tyngde. 2014-modellen av X5 er både rask, gjerrig og romslig.

Like over nyttår vil den også bli den billigste, når motoren på 211 hk lanseres. Med den vil nemlig lista for å bli X5-eier senkes med 100.000 kroner sammenlignet med utgående modell. Da blir startprisen 789.000 kroner.

Vi kan slå fast at BMW leverer varene med nye X5 – og ingen er vel egentlig overrasket over det?

Totalt: 5/6

For deg

Vil ha stor SUV som kjører godt

Ikke for deg

Du tenker miljø

På Broom-forsiden nå