Citroën C3 1,6 HDi: Citroën C3 har vært på markedet i åtte år, og har de siste årene nærmest blitt erstattet av C3 Picasso. Men i mars kommer det en helt ny C3 til Norge, og vi har vært i italienske Toscana for å teste bilen.
Hele chassiset på Citroën C3 har blitt vesentlig bedre enn forgjengeren, og det man merker det på er at bilen oppleves som sportsligere, samtidig som den også har blitt mer komfortabel. Det høres kanskje rart ut, men bilen er ikke så stumpete over skarpe ujevnheter som før (selv om det fortsatt skrangler litt), samtidig som hele stivheten i selve chassiset gjør bilen morsommere å kjøre.
Men dette er først og fremst en komfortabel småbil som er bygget for trange bygater, og den lette styringen passer også mye bedre i bytrafikk enn på landeveien.
La oss ta for oss den store frontruta med en gang, for selv om vi også kan omtale den under design, så har den egentlig mer med interiøret å gjøre. Frontruta, som kalles Zenith, tilbys som ekstrautstyr på nye C3. Hva prisen blir til slutt er ikke klart, men den norske importøren tror den vil koste under 10 000 kroner, og det blir også sagt at den ikke skal være noe dyrere å skifte enn andre frontruter ved steinsprut, og at sikkerheten er godt ivaretatt ved en rundvelt – eller møte med for eksempel elg.
Fint, så vet vi det. Men hva er egentlig poenget med denne frontruta? Ved første øyekast blir man litt fascinert og tenker at det er tøft, men når man så stiller seg litt kritisk virker den ganske meningsløs.
Årsaken er at du som sjåfør aldri skal se oppover. Selv ikke når du kjører Trollstigen skal du se gjennom taket, og hvis du kommer til et lyskryss hvor det er vanskelig å se lysene, så er det faktisk ikke noe problem å bøye seg litt fremover.
Når jeg kjører racerbil har jeg en helhjelm med en solskjerming øverst på visiret. Mange reagerer på at ”glippen” jeg har å se igjennom er ganske smal, men det er aldri noe problem. Som sjåfør skal man nemlig ha fokus på veien, på dashbordet og på det rett ved siden av veien. Man skal derimot ikke kikke på fly eller fugler.
Det man derimot har behov for som sjåfør er solskjerming, og med skyfri himmel blir man blendet når man kjører en C3 med den nye frontruta. Det ender med at man må dra ned innertaket, og hva blir egentlig poenget med denne frontruta da?
Glasstak har jeg imidlertid ingen ting i mot. Det er hyggelig for passasjerene med glasstak, ettersom det gir en helt annen opplevelse enn å kjøre bil med tak, men den viktigste personen i en bil er tross alt sjåføren, og han trenger ikke noe glasstak.
Med unntak av den store frontruta synes jeg interiøret i nye C3 er bra. Jeg er vanligvis ingen stor tilhenger av hardplast, men i denne bilen er det utformet på en slik måte at den opplevde kvaliteten har hevet seg svært mange hakk fra forgjengeren.
En fiffig detalj er at bilen utstyres med parfyme. Man kan trykke på en knapp for å få godlukt i bilen, og det kan jo være nyttig hvis man er på date og er litt dårlig i magen. Ikke det at jeg noen gang klarte å lukte så mye fra denne parfymen, men de med bedre luktesans enn meg merket forskjell.
Bilen har imidlertid ikke et håndtak for passasjerene til å holde seg fast i, og den mangler koppholdere. Da dette ble tatt opp under pressekonferansen forstod ikke de franske Citroën-folkene problemet. I Frankrike tar man nemlig lunsjpauser, og man verken drikker eller spiser når man kjører bil¿
Plassen er ellers som man må forvente i en bil i B-segmentet. Nye C3 er litt lenger enn forgjengeren noe man merker i baksetet. Setene foran er ikke de med den beste støtten, men rattet kan justeres i alle retninger og det er bra til å være i en billigbil som dette.
Bagasjerommet på 300 liter er bra til å være i denne klassen.
Vi kjørte en 1,6 liters diesel med 92 hestekrefter, og den motoren kler bilen. Med tanke på at CO2-utslippet er på 99 g/km vil det også hjelpe bilen når den endelig skal prises på det norske markedet.
Hva prisen til slutt blir er ikke klart enda, men innstegsversjonen med 70 hestekrefter vil koste fra rundt 180 000 kroner.
Vi kjørte bilen med en fem trinns manuell girkasse, som passet godt til motoren. Man blir imidlertid liggende på litt høyt turtall i 100 km/t på motorveien, og da legger man også merke til støyen, selv om støynivået er langt lavere enn på den utgående modellen.
Det finnes også en 1,4 liters bensinmotor på 95 hestekrefter, men denne har vi ikke kjørt.
Nye C3 minner om den forrige med sine runde former, men er samtidig langt mer moderne. Den store frontruta gjør definitivt at bilen vekker oppsikt, og selv om bilen har blitt større enn tidigere fremstår den fortsatt som liten.
Det moderne designet går igjen i interiøret.
Prisene er som nevnt ikke klare enda, men 70-hesteren skal altså koste rundt 180 000 kroner. Med et lavt CO2-utslipp kan man regne med at prisene på de andre versjonene også vil være konkurransedyktige mot biler som Ford Fiesta, Peugeot 207, Toyota Yaris og Volkswagen Polo.
Med unntak av frontruta, som egentlig bare er en unødvendig gimmik, er det ikke så mye å utsette på nye Citroën C3. Den kjører godt, har god plass og ser mer moderne ut enn før. Man skal imidlertid ikke glemme at dette fortsatt er en billigbil som skrangler litt over ujevnheter, men slik er de fleste konkurrentene også.
Vi gir den terningkast fire.
Du liker å se på fugler, men ikke drikke kaffe, mens du kjører bil.
Som lett blir blendet av sola.
1,6 literen med 92 hestekrefter og et utslipp på 99 g/km er riktignok den eneste vi testet, men vi har en mistanke om at vi ville ha valgt denne versjonen til slutt uansett.