Finn biler og biltester

2007 Citroën C4 Picasso 1,6 HDI EMG Nivå 3 Exclusive DPF ESP Flerbruksbil Diesel

Test: Citroën C4 Picasso 1,6 HDI EMG: I rykk og napp for miljøet

Ved å velge Citroën C4 Picasso med den automatiske EMG-girkassa framfor med manuelt gir, sparer du miljøet for noen få gram CO2-utslipp. Men du gir samtidig deg selv noen frustrasjoner.

Citroën har tydeligvis bestemt seg for at de skal ha det største stykket av fleksibilkaka. De har hele fire biler i denne kategorien, nemlig C3 Piasso, C4 Picasso, 7-seteren C4 Grand Picasso og storebror C8. At bilene i tillegg er utstyrt med flere miljøvennlige bensin- og dieselmotorer samt flere girkassealternativer på hver modell, øker spekteret ytterligere.

3 Kjøreglede

Det sier seg selv at i en bil som denne, er ikke sporty kjøreegenskaper høyest prioritert. Bilen er likevel fast og fin i fjæringen, samtidig som den svelger unna humper og ujevnheter på en komfortabel og behagelig måte. Retningsstabiliteten er også god, takket være lang akselavstand.

Styreresponsen er imidlertid ikke helt topp, og styringen kjennes litt dau når svingene kommer tett. Vår bil er utstyrt med den «miljøvennlige» EMG-automatgirkassa, som er en litt merkelig og utfordrende sak som krever noe tilvenning fordi den drar ned turtallet ved hvert girskift. Dette fører til effekttap og et ubehagelig rykk i bilen ved giring – i alle fall inntil du lærer deg å time dette på en minst mulig smertefull måte.

Det unike er at C4 med EMG-automatgirkassa har 5 g/km lavere CO2-utslipp enn tilsvarende bil med manuelt gir! Noe som igjen gjør den prisgunstig. Et lite tips: Den leveres med vanlig 5-trinns manuell kasse også!

5 Interiør/plass

Dette er interiøret for deg som har klaustrofobi! Å sitte i C4 Picasso, er som å sitte på terrassen en fin sommerdag! Her er det fullt utsyn i alle retninger, god plass og masse luft og lys. Setene ser litt enkle og spinkle ut, men de er gode å sitte i og har bra med justeringsmuligheter.

Bakseter kan flyttes, fjernes og tilpasses på alle mulige måter med enkle, kjappe grep. Dette gir fleksible bagasje- og passasjertransportmuligheter som andre flerbruksbiler burde ta lærdom av. Å være voksen og sitte i baksetet, er derimot en annen historie – nakkestøtta treffer deg omtrent midt i ryggen, alt annet enn behagelig.

Digitale instrumenter, navigasjon, varmeapparatbetjening, plassering av girspak og håndbrekk osv, kunne fylt en hel bok alene. Kort fortalt føles det annerledes, rotete og lite oversiktelig – i alle fall inntil du venner seg til det. Men hvorfor er det slik? Noen klar logikk klarer ikke jeg å finne.

Ellers er det mange geniale og fine løsninger å glede seg over. Innlastingshøyden til bagasjerommet er lav, og blir enda syv cm lavere når du med en knapp i bagasjerommet kan senke luftfjæringa. Stor kjøleboks hører absolutt hjemme i en bil som denne, og vil nok lovprises av familien på varme sommerdager. Integrert lommelykt og trillebag er også på plass, det samme er solgardiner i bakdørene, klappbord med lys bak på forseteryggene og individuell regulering av varmeapparat på hver sitteplass. Picasso er en ener på fleksibilitet og praktiske løsninger!

4 Motor

I C4 Picasso kan du velge mellom to bensinmotorer på 127 og 143 hk - og to dieselmotorer på 110 og 138 hk. Testbilen er utstyrt med den mest norgesaktuelle motoren: den stillegående 1,6 dieselen på 110 hk. Den kler bilen svært godt, men det samme kan som tidligere nevnt dessverre ikke sies om EMG-girkassa.
At motorens maksimale dreiemoment, 240 Nm, nås allerede ved 1750 o/min gjør at den oppleves som både smidig og fleksibel, og kraftpakka holder i massevis til normal kjøring. Skal du kjøre mye med full oppakning eller campingvogn, er nok 2,0 HDI å foretrekke.

5 Design

Det første som slår meg når jeg ser C4 Picasso, er de store vindusflatene – og særlig frontruta som går langt opp på taket. Frontruta er en del av en uavbrutt bue som starter helt nede ved frontstøtfangeren og går opp over grill, panser og tak. Det hele fortoner seg stilsikkert og elegant, til denne biltypen å være.

Designet ellers er preget av rene, myke linjer og moderne løsninger med fokus på plass, lys og luft, samt pene detaljer. Det hele føles framtidsrettet, som det ofte gjør når Citroën lager nye biler. Testbilen har også panoramaglasstaket som ytterligere forsterker den romslige følelsen. Særlig de som sitter i baksetet får glede av dette.

4 Miljø/økonomi

1,6 HDI-motoren i kombinasjon med den omtalte EMG-girkassa, er det mest CO2-utslippsvennlige alternativet med 150gram/km. Dieselforbruket på blandet kjøring er oppgitt til 5,7 l/mil, noe som må sies å være akseptabelt. Alle dieselmodellene er utstyrt med partikkelfilter som standard.

Rett over 300 000 kr er startprisen på C4 Picasso, og den føyer seg med det pent inn mellom konkurrentene Opel Zafira, VW Touran, Renault Scenic og Mazda 5. Det er bare snakk om forskjell på noen få tusenlapper mellom disse. Det er neppe prisen, men trolig smak og behag, som avgjør hvilken av disse bilene man velger.

Når det gjelder annenhåndsverdi, ligger Citroën normalt noe under gjennomsnittet. Men vi tror Picasso, nettopp fordi den er så fleksibel og framtidsrettet, vil holde seg godt over gjennomsnittet for merket.

Konklusjon

C4 Picasso er et svært hyggelig bekjentskap. En av de aller beste fleksibilene på markedet og bør være en aktiv småbarnsfamilies drøm! Fin motor, greie priser, lekkert design og smarte løsninger.

Den har dessverre noen, i bokstavelig forstand, nykker! Et lite tips: Du får den med manuelt gir også, og pol-isen smelter nok ikke mye fortere om du velger den.

Totalt: 4/6

For deg

Du er oppdatert på Postmann Pat og trehjulssykler, og har bonuskort for bleier i lommeboka.

Ikke for deg

Du har sansen for lave biler og høye smørbrød.

Vårt førstevalg

Du har nok forstått det allerede, men her er uansett fasit: Picasso 1,6 HDI med manuell girkasse. Det er kanskje ikke småbarnsfamiliens høyeste prioritet å ha masse stæsj i bilen, men i Picasso er det nettopp alt stæsjet som gjør den annerledes og morsom. Så om økonomien tillater det, velg en Exclusive-utgave.

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå