Dagens mellomklassebil går utenpå gamle luksusdoninger når det gjelder komfort. Citroën C5 føyer seg inn i rekken av biler som har tatt et steg fram og opp fra forrige generasjon. Franskmennene forsøker her å ta opp kampen mot Audi, BMW og Mercedes. Vi synes ikke de lykkes helt, men før du vurderer en Volvo V70, synes vi du skal ta en titt på C5. Begge ligger og vaker et lite hakk bak tyskerne.
Det er ikke alltid at kompromisser er den beste løsningen. Ofte fører det bare til at ingen blir fornøyde. Det virker det som om Citroën har forstått – er du ute etter en morsom bil med friske kjøreegenskaper, trenger du ikke å lese videre. C5 er en daff, men akk så behagelig bil. Dette er kjørekomfort i verdensklasse og lite annet. Min bedre halvdel kommenterer at det føltes som å sitte i en taxi. Med tanke på de fleste taxiene er Mercedes E-klasse, bør Citroën ta det som et kompliment.
I midtkonsollen finner du en sportsknapp for å stramme opp understellet. Den er mest til pynt. Forskjellen er ikke større enn at bilen alltid flater ut ujevnheter på en forbilledlig måte, samtidig som den aldri kjører som en båt. Nøkkelen er at C5 har et hydraulisk understell. Det er sært og kompromissløst og fungerer vanvittig godt i jakten på komfort.
Styrefølelsen kan best beskrives som å håndtere en liten gullkopp med Evergood kaffe. Det holder å bruke tre fingre på rattet, så kan du sprette ut lillefingeren for show. C5 må være en av de aller letteste bilene på rattet. Det gjør den litt upresis, men her spiller det ingen rolle. Dette er en landeveiscruiser og da gjør det ingenting at den er treg.
Sømmer og fint skinn lyser opp hverdagen, men så var det dette med detaljer. For det meste oppleves interiøret som veldig bra og eksklusivt, men noen småting ødelegger helhetsinntrykket.
Displayet i midtkonsollen er gammeldags, og finishen er ikke helt på høyde med tyskerne. Det hadde for eksempel vært en smal sakt å spandere finere gulvlister i bagasjerommet. Disse stinker av billigfølelse. Og selv om det er kult at rattnavet blir stående når du vrir på rattet, er det klønete med sølvplasten som er iskald om vinteren.
Jo da, testbilen har massasjeseter og elektrisk bakluke, men vi vil heller hatt en brukbar koppholder! Foran er det bare én plassert oppi oppbevaringsrommet i midtkonsollen. Da blir det nesten mer praktisk å bruke de to du finner i midtarmlenet bak, så får du heller ta noen timer yoga for å lære deg å strekke deg mens du kjører. Resultatet av småtingene er dessverre at helheten ikke føles 100 % gjennomført.
C5 stasjonsvogn er en stor bil. Ikke så hendig når du må lukeparkere i Oslos gater på vinterstid, men praktisk når familien skal på hyttetur. Da går det fint an å leve med at den ikke har like mange praktiske løsninger som en flerbruksbil. Men for dere som er veldig opptatt av litermål, kan vi nevne at VW Passat rommer mange flere liter bagasje, Toyota Avensis tar et par gryter mer – mens BMW 5-serie har plass til mindre.
C5 med denne motoren er langt fra noen racer, men motoren bygger opp under det komfortable preget. Alt leveres på en rolig og behagelig måte, så får du bare leve med at du må vente til du har en god langstrekke før du kjører forbi. 0 til 100 km/t gjøres på 12,1 sekunder og her er det greit nok.
Vi har tidligere kjørt C5 med 2,7 HDI-diesel og kan skrive under på at ekstrakostnaden ikke er verdt det. 2,0 HDi med 138 hestekrefter sparer deg for masse penger, uten at det går utover kjøregleden. Da er det mye billigere å velge manuelt gir om du absolutt må ha en raskere bil. Da sparer du 1,2 sekunder til 100 km/t og får 2 km/t ekstra toppfart – 200 km/t. Tenk, det er dobbelt så fort som du har lov til å kjøre på norske veier.
Forrige C5 var et langt gjesp designmessig, mens dagens utgave er en av de aller peneste bilene på markedet. Hvis du har råd til å velge familiebil ut fra design alene, er dette et utrolig flott valg. Du får i tillegg en bil som skiller seg ut fra mengden.
Og for virkelig å tøffe deg kan du senke den for å fenge ungdommen, eller heve den for å kunne fnyse av naboen med Volvo XC70. Sedanutgaven av C5 er i våre øyne enda penere, men der stanger voksne menn i baksetet i taket og bagasjerommet er ikke spesielt stort.
Med vekt på 1,7 tonn er C5 blant de tyngre i klassen. Derfor er det kanskje ikke noen bombe at forbruket og C02-utslippet er høyt. Citroën burde likevel klart bedre enn 191 gram CO2 pr. kilometer. Høy vekt og utslipp gjør jo også at C5 blir veldig dyr.
Du kan få mye bil for over 400 000 kroner. Vi synes C5 i Exclusive-utgave er mye bil for pengene, men vi er redd ikke alle bruktbilkjøpere synes det samme. Du får en veldig fin og velutstyrt Ford Mondeo for mindre penger, og vi mistenker at den kommer til å holde seg bedre i verdi. Det er også litt bekymringsfullt at Citroën har et dårlig rykte når det gjelder kundetilfredshet og holdbarhet.
Klarer du å overtale økonomisjefen om at du skal få en Citroën C5 som firmabil? I så fall er det et utrolig spennende valg.
Her holder du rattet med to fingre og svever over ujevnheter. Komforten er i verdensklasse, men du må betale dyrt for at Citroën ikke er et veldig populært merke i Norge. Verditapet kommer til å bli høyt, så derfor skjønner vi godt hvis økonomisjefen setter ned foten og du blir støkk med en VW Passat 2,0 TDI Highline 4Motion i stedet.
Du må ha hydraulisk understell.
Du er en notorisk kroneruller.
Stasjonsvogn med hydraulisk understell, 2-liters dieselmotor og et høyt utstyrsnivå må til før Citroën løfter seg opp fra mellomklassekonkurrentene, og blir et kult alternativ til Volvo V70. En deilig og superkomfortabel bil.