Finn biler og biltester

2012 Citroën C5 HDi 240 V6 Exclusive Aut Sedan Diesel

Test: Citroën C5 HDi 240: Ikke så vill som du skulle tro

Komfortkongen får superkrefter. Se resultatet!

Citroën har begynt å få noen spennende modeller på CV-en sin. C5 var på mange måter starten på den nye retningen. Den er både tøff og elegant på en gang – og komforten er udiskutabel. Dette kan Citroën.

Derfor var vi spente da det ble snakk om å prøve en C5 som har skikkelig pulver under panseret – en motor som på papiret bør passe den store bilen helt ypperlig. Vi snakker om HDi-kraftkaren på 240 hk.

Skal vi nå få sportslige kjøreegenskaper og en leken bil?

Det har tross alt kommet en del signaler om at også Citroën tenker i de baner. DS3 Racing er alt på plass – og er et skikkelig funn for dem som liker små, raske og underholdende biler. I Genève blir det også vist en konseptbil basert på DS4 – også den med navnet Racing.

Det er i alle fall ingen tvil om at 240 dieselhester og et dreiemoment på 450 nm burde gjøre underverker på C5. Bli med og se hvordan den klarer seg...

Lyst å kjøpe C5 som bruktbil? Da bør du vite dette!

 

Hva er dette?

C5 er Citroëns konkurrent til Toyota Avensis, Ford Mondeo og Opel Insignia. Den har ikke solgt like bra som Ford og Toyota, men gikk ganske bra unna det første året etter lansering.

Det er en familiebil som ikke ofrer alt utseende av praktiske hensyn – den ser rett og slett svært elegant ut. Mindre kjedelig enn mange av konkurrentene. Særlig liker vi stasjonsvogna.

Under panseret er dieselmotoren på 109 hk mest vanlig – men det gjør den ikke akkurat til en vinner i lyskryssduellene. Dette og mangelen på sportslige kjøreegenskaper har vært et ankepunkt mot bilen.

  

Hvordan er den å kjøre?

Er dette alt? Det er spørsmålet som melder seg etter første ordentlige bruk av gasspedalen. Dette går da ikke så voldsomt som vi hadde ventet. Et skyv er det, ingen tvil, men ikke noe brutalt rykk.

Men tålmodighet er en dyd sies det. Og noen timer bak rattet lærer oss raskt at kreftene så absolutt er der – i rikt monn.

Noen sportsbil vil vi ikke kalle den. Ikke i nærheten. Snarere en helt utsøkt cruiser. Og kreftene leveres nesten som i en bensinmotor, først når turtallsnåla har fått klatret litt på skalaen, blir det skikkelig moro. Du må altså bare holde gassen inne og vente – så viser musklene seg.

Du kan velge sportslig innstilling på både gir og understell – og forandring blir det. Men vi hadde gjerne sett at bilen skiftet enda litt mer karakter når du valger "sport" – ble enda strammere, girer enda raskere.

Så direkte morsomt, nei. Men herlig komfortabelt, med kraftoverskudd i massevis – you bet!

LES OGSÅ: Citroën C5: Dette er en av de skjulte skattene på nybilmarkedet

 

Hvordan er plassen?

Testbilen er en sedan, og i tall er bilen knappe 4,8 meter lang og drøyt 2 meter bred, inkludert speilhus.

Det plasserer den blant de mer velvoksne modellene når det kommer til utvendige mål.

Rommelig er det innvendig også. Der er et 439 liters bagasjerom, som ikke er så verst, selv om det finnes de som har større. Relativt greit å utnytte er det også.

Plassen er dessuten god for alle som sitter på, bortsett fra at midterste sete bak ikke er egnet for å brukes over lengre turer. Men både takhøyde og benplass er det rikelig med.

 

Finest utenpå eller inni?

vi har veldig sansen for linjene og detaljene både utenpå og inni. Fronten er aggressiv og elegant, med lykter som smyger seg rundt hjørnet. Nå også med LED-lys selvsagt.

Sterkt skrånende A-stolpe og et stort panser med profiler på hver siden, er med på å gi sportslig assosiasjoner. Hekken avrundes med tøffe baklykter

Innvendig er det mindre sportslig, men desto mer elegant. Testbilen har Exclusive-pakke, som blant annet innebærer nydelig skinnseter både foran og bak.

Det er høy finish på det meste av detaljer, og materialkvaliteten er slik du forventer i en bil med Exclusive i betegnelsen.

Men i en bil er to pakker Hubba Bubba unna å bikke 700.000 kroner, bør det være en stor og god navigasjon/infotainment-skjerm. Den vesle skjermen som viser som står i testbilen er heller kronglete å bruke, og krever at du flytter blikket i overkant langt bort fra veien.

Ellers er knappene til stereo- og klimaanlegg i midtkonsollen små og svært vanskelig å lese. Mye av grunnen til sistnevnte er at testbilen har beige interiør med oransje belysning i knappene. Kontrasten blir så liten at symbolene nesten ikke synes.

Derfor konkluderer vi med at den er finest utenpå.

LES OGSÅ: Se, så lekker kan en rimelig familiebil bli!

 

Går den bra?

I høyeste grad! Det er en skikkelig kraftpakke. 0–100 km/t skal gå unna på 7,6 sekunder – men det er som sagt ikke denne øvelsen som er bilens stolthet. La den heller få flat pedal når du er oppe i fart, og la den spille på hele turtallsregisteret, og du får en svært så hyggelig opplevelse av kreftene.

Kreftene slår forresten inn alt ved 1.600 omdreininger, men skikkelig moro blir det altså først nå nåla har passert 2.500.

Den eksosanlegget til den sekssylindrede motoren er dessuten tunet litt med tanke på lyden, for å gi et litt mer potent snerr en vanlige dieselmotorer. Det er neppe så mange som lar seg lure helt, men bedre enn vanlig dieselknatring er det jo helt klart.

I en relativt tung bil og kraftig motor koblet til automatgir, kan vi leve med at forbruket på landeveien er 0,58 l/m – mens EU-snittet er på 0,75 l/m.

Glad i Citroën? Her finner du mange interessante saker

 

... Og hva er konklusjonen?

Det er lett å bli glad i C5 med 240 HDi-motor. Den byr på noe av det aller ypperste hva gjelder komfort – og i tillegg et brutalt skyv. Det er rett og slett ikke så mye negativt å si om bilen. Ikke før du begynner å se hvilke andre biler du kan få for knappe 700.000 kroner.

For skal du ut med en slik sum, ender de fleste opp med noe signert Mercedes, Audi, BMW eller andre premiummerker. Du får mindre å rutte med under høyrefoten, men en bil som er enda et høyere på kvalitetsfølelse og litt hvassere på kjøreegenskapene ved aktiv kjøring.

Denne modellen er da heller ikke ment å skulle være noen volumselger – snarere et slags bevis på hva Citroën er i stand til når de går inn for det. Og en bedre bil å dra på langtur med skal du lete lenge etter ...

Pluss: Fantastisk komfort og massevis av krefter

Minus: Pris og at justerbare understellet (Hydractive III +) ikke kan settes opp enda litt mer sportslig

 

Bil: Citroën C5 Modell: 240 HDi Motor: 3-liter, diesel Effekt: 240 hk/450 nm 0–100 km/t: 7,6 sek. Toppfart: 243 km/t Forbruk: 0,75 EU-mix Bagasjerom: 439 liter Pris fra: 686.900 Pris testbil: 698.900

LES OGSÅ: Slik er kvaliteten på de norske bestselgerne

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå