Finn biler og biltester

2009 Citroën C4 Grand Picasso 1,6 HDi

Test: Citroën C4 Grand Picasso 1,6 HDi: Superfleksibel franskmann

Citroën Grand Picasso er et lite romskip på hjul. Med digre glassflater, sju seter og et særegent interiør. Men dessverre også med en girkasse som ikke henger med.

Citroën har en hel familie av flerbruksbiler: Fra minstemann C3 Picasso, via Picasso og Grand Picasso-versjoner av C4 – og opp til storebror C8.

Testbilen er den kanskje mest interessante av dem alle: C4 Grand Picasso. Dette er en sjuseter med kjempesmarte seteløsninger. Med en 1,6-liters dieselmotor er den også prisgunstig: En drømmebil for mange familier som både trenger plass og fleksibilitet.

C4 Grand Picasso er imidlertid slett ikke alene om å tilby dette. Konkurransen er tøff og Citroën blir av mange sett på som et merke for spesielt interesserte. Derfor er salgstallene også relativt beskjedne. Men er de mer beskjedne enn det bilen egentlig fortjener?

3 Kjøreglede

Synes du bilprodusentene tenker altfor likt og at det ikke lenger finnes biler som skiller seg fra mengden? Da bør du sette deg inn i en C4 Grand Picasso. Dette er nemlig noe helt for seg selv!

Den enorme frontruta er trukket solid forover og går langt inn på taket. Ja, så langt at Citroën har spesialdesignet digre, todelte solskjermer. Dashbord, instrumentpanel, ratt og hendler/brytere er også alt annet enn dusinvare. Og i vår bil med halvautomatisk girkasse (elektronisk manuell kaller Citroen den selv), vil de fleste måtte lete etter selve girspaken (en liten hendel oppe på siden av rattet).

Når førsteinntrykket er unnagjort og du har fått start på bilen (girspaken i nøytral, bremsen inne), er imidlertid selve kjøreopplevelsen mer tradisjonell. Grand Picasso er en utpreget komfortbil. Litt stump fjæring på mindre ujevnheter, men rolig og behagelig på landevei/motorvei. Her flyter den av gårde og gjør absolutt ikke skam på Citroën-tradisjonene. Du må bare ikke forvente deg noe i nærheten av sportslige eller morsomme kjøreegenskaper. Støynivået er klart godkjent.

Vi må imidlertid gi et stort minus til den halvautomatiske girkassa. Den henger på girene og gir svært rykkete kjørestil før du har blitt vant til den. Trikset er å slippe gassen like før den sjalter mellom girene. Da kamuflerer du den verste rykkingen, men helt bra blir det likevel ikke. Dette systemet burde Citroën ha jobbet mer med!

6 Interiør/plass

C4 Grand Picasso er en fullverdig sjuseter med fem separate bakseter som alle relativt enkelt felles ned i gulvet. Jo, dette er en smart bil! Med alle setene i bruk har du minimalt med bagasjeplass (208 liter), men her er få av konkurrentene særlig bedre.

De tre midterste baksetene kan skyves i lengderetningen, og på forseteryggene finner vi flybord. Foran er det mange oppbevaringsmuligheter, ikke mindre enn tre hanskerom og et smart rom i midten av dashbordet med kjølefunksjon. Da tilgir vi at ikke all plasten virker like solid og at interiøret ikke vinner noen priser for eksklusivitet.

Forsetene har fin sidestøtte både i rygg og sittepute. Smart også med solide armlener, men på langtur savner vi mer korsryggstøtte. Dette er et problem vi kjenner fra flere franske biler.

3 Motor

1,6-liter på 110 hester høres snaut ut i en ganske stor sjuseter – og snaut kan det også fort bli. C4 Grand Picasso veier i overkant av 1500 kilo – før du har begynt å invitere inn folk og bagasje. Med fullastet bil jobber dieselmaskinisten tungt, men likevel er dette en motor som under de fleste forhold faller inn i kategorien «tilstrekkelig». Resten av bilen innbyr heller ikke til spesielt aktiv kjøring.

Det tar en god stund å akselerere fra 0 til 100 km/t (13,4 sekunder, ifølge Citroën, men vi sliter med å greie det), og forbikjøringer krever både planlegging og en solid veistrekning. Til gjengjeld klarer den seg med så vidt over halvliteren på blandet kjøring.

5 Design

Etter noen år med svært forsiktig design, har Citroën igjen begynt å lage biler med særpreg. C4 Grand Picasso skiller seg definitivt fra mengden. I kjent flerbruksstil er frontruta trukket langt framover. I tillegg er stolpene smale, noe som er med på å underbygge følelsen av mye glass.

Frontlyktene spiser nesten opp halve panseret og Citroën-logoen er integrert i de to kromstripene som går på tvers mellom lyktene. Hekken er den mest ordinære delen; her har designerne gått for en mer funksjonell enn fancy løsning. Helheten er imidlertid både stram og vellykket, og med unntak av Ford S-Max er det ikke mange flerbruksbiler som ser sprekere ut enn dette.

4 Miljø/økonomi

I Comfort-utgave starter testbilen på 338 400 kroner. Da får du 1,6-liters diesel på 110 hk, sju seter og et absolutt brukbart utstyrsnivå. I forhold til de fleste (ofte mer motorsterke) konkurrentene er dette likevel ganske dyrt, men til gjengjeld er Grand Picasso en av de største bilene i klassen. Importøren har dessuten kjørt «tilbudspriser» på denne modellen helt ned mot 300 000 kroner.

Citroën sliter med til dels svært høyt verditap og rykte for å være et merke for spesielt interesserte, men dette er en av modellene som har potensial til å gjøre noe med det. Grand Picasso er som skapt for aktive småbarnsfamilier. Mange av dem tar seg ikke råd til å kjøpe ny bil, men er klare for å se nærmere på en to–tre år gammel flerbruksbil.

Med snittforbruk på 0,53 liter/mil kommer du ikke til å ruinere deg på dieselutgiftene. HDi-motoren er også relativt snill mot miljøet: CO2-utslipp på 150 gram/km er absolutt ikke dårlig.

Konklusjon

Flerbruksbiler kan være temmelig triste greier, men C4 Grand Picasso er et klart unntak. Design, praktiske løsninger og ikke minst det særpregete interiøret gir høy «må ha»-faktor. 1,6-literen legger en klar begrensning på moroa bak rattet, men samtidig kler den bilen. Her skal du og passasjerene flyte komfortabelt av gårde uten heftige forbikjøringer og aggressiv svingkjøring.

Det som imidlertid ikke kler bilen, er den halvautomatiske girkassa. Den krever (for å si det hyggelig) tilvenning og er ingen god løsning. Her bør Citroën komme opp med noe bedre så snart som mulig.

Totalt: 5/6

For deg

Du vil ha mye plass og komfort – i moderne innpakning.

Ikke for deg

Du ikke helt har lagt rallydrømmen på hylla – selv om du har fått mange barn.

Vårt førstevalg

Det frister med litt mer krefter enn det 1,6-literen har å by på, men prismessig er det vanskelig å forsvare. Med 2-liter på 138 hk gjør bilen nemlig et byks opp til 411 450 kroner. Da begynner det å bli drøyt.
Vi lander derfor på samme oppsett som testbilen har. Her er også det meste av utstyr på plass, og Citroën har hyggelig prispolitikk hvis du føler du trenger noe mer. For eksempel får du parkeringssensor foran/bak (kan være smart!) og svingbare bi-xenonlykter for til sammen 9500 kroner.

På Broom-forsiden nå