Finn biler og biltester

2012 Fisker Karma EcoSport Sedan Bensin/Batteri

Test: Fisker Karma: Gutta elsker denne

Og det gjør jaggu damene også!

Det høres kanskje ikke så sexy ut, Fisker Karma. Mange har ikke en gang hørt om merket – og rynker på nesa når de hører det. Har ikke samme klang som for eksempel BMW, Porsche, Audi og Lexus. Legg til at vi snakker om en miljøbil – eller hybrid – og du vil merke at de du snakker til noen som raskt går inn i en komaaktig tilstand.

Så feil kan man altså ta. For jeg kan garantere at i det øyeblikket din uinformerte venn får øye på bilen det er snakk om, så vil han eller hun bråvåkne og risikere at øyene står på stilk i en slik grad at det grenser til å være et fysisk mirakel.

For bilen med det merkelige navnet er nemlig rålekker – og ikke på en anonym måte. Den er steintøff – og vil helst fortelle det til hele verden!

Resultatet er at du blir midtpunktet uansett hvor i trafikken du befinner deg.

LES OGSÅ: Fisker Karma: Nå kommer den til Norge

Det mest ekstreme tilfellet skjedde midt i Oslo sentrum. To godt voksne herremenn i dress er i ferd med å krysse veien på fotgjengerfeltet, da den ene oppdager bilen i øyekroken. Da er det gjort. Han dulter borti sidemannen, som også sperrer opp øynene. Så STOPPER de – midt i fotgjengerfeltet. Peker og diskuterer – og hilser smilende. Ikke før bilen bak meg tuter irritert beveger de seg videre.

Slike historier kunne jeg fortalt hele dagen. Det er utrolig mange som er nysgjerrige på denne bilen.

Det å være den som sitter bak rattet og faktisk får kjøre den, er noe helt spesielt.

LES OGSÅ: Gamle biler bruker mindre drivstoff enn nye

 

Tre fra Lake Michigan

Bakgrunnen for denne modellen er Henrik Fisker. Designeren som blant annet har gitt oss godbiter som Aston Martin DB9 og BMW Z8.

Fisker fant ut at han ville lage sine egne biler, og fikk etter hvert stablet Fisker Automotive på bena sammen med Bernhard Koehler. Til sammen har de to over 50 års erfaring fra bilbransjen.

Den første modellen ut er Fisker Karma. En hybridbil – som altså har to elmotorer, samt en vanlig bensinmotor. Sistnevnte er imidlertid ikke knyttet opp mot drivverket på noen måte – men fungerer utelukkende som generator for elmotorene.

Miljøaspektet fortsetter i detaljene rundt bilen. Her er trelistene laget av trær reddet fra skogbrann eller storm i California, eller hentet fra bunnen av Lake Michigan. I lakken finnes det resirkulert glass – mens skinnet i interiøret er laget av kuer fra økologiske gårder.

– Jøss. Når du blir lei av denne bilen trenger du ikke å levere den til høggeren. Du kan bare slenge den i komposthaugen bak låven, og så blir den borte av seg selv, humrer kollega Benny.

LES OGSÅ: – Hybridbiler har lite for seg

 

Trang føldsel

Det har imidlertid vært flere skjær i sjøen for Fisker Karma. Dette er nemlig en bil som første gang skulle komme på markedet i 2009. Men både finanskrisen og problemer med batteriene har ført til forsinkelser.

Med støtte fra staten klarte en å rydde unna de økonomiske utfordringene – men batteriene var en verre nøtt. Det har vært et par tilfeller av at bilene begynner å brenne – angivelig på grunn av batteriene – og dette er noe Fisker Automotive har jobbet hardt med å finne ut av.

Det er altså en bil som har vært gjennom en trang fødsel – men nå er den her i all sin prakt. Vi har fått låne en av Ferdinand Motor.

Så er naturligvis spørsmålet: Hvordan er den å kjøre? Og hvor miljøvennlig er den egentlig? 

LES OGSÅ: Fisker Atlantic: Denne vil utfordre Audi A5

 

Prøv også:

Enn så lenge er det lite som kan måle seg – men Tesla S er på vei. Den er sågar helelektrisk – med de fordeler og ulemper det bringer med seg.

Bil: Fisker Karma Motor: To elmotorer på 150 kW hver + en 2-liters bensinmotor på ca. 260 hk (aggregat) Effekt: Drøyt 400 hk/1300 nm 0–100 km/t: ca. 6 sekunder Toppfart: 200 km/t (begrenset) Bagasjerom:195 liter Pris: 1.3 millioner kroner

6 Kjøreglede

Denne bilen er ekstremt morsom å kjøre. Ikke bare føler du deg spesiell bare ved å sette deg bak rattet – når du begynner å kjøre viser den også at Henrik Fisker ikke bare ønsket å skape noe som SER bra ut, men også noe som kjører bra.

Noe av hemmeligheten ligger i bilens fysiske mål. Den er lav og bred, har tilnærmet perfekt vektfordeling (47 prosent foran, 53 prosent bak) – og tyngdepunktet ligger omtrent en fyrstikkbredde over veien. Denne bilen er limt til veien.

Svinger er en fryd, og det skal mye til før ESP-en må slå inn for å hindre sleng på rumpa. Det er nesten som å kjøre på skinner.

Bilen har riktignok 22" felger – men det er faktisk nok gummi til at det blir komfortabelt likevel, så lenge det ikke blir alt for skarpe ujevnheter i veien. Også ser det jo helt verst ut da! Det ser rett og slett ut som de har presset opp profilene i panseret og hoftene over bakhjulene for å få plass.

3 Interiør/plass

Dette er en bil som er fattige to millimeter unna 5 meter lang, veier over 2 tonn og er over 2 meter bred – men som byr på mindre plass enn i en standard VW Golf! Akkurat det er jo smått utrolig – men alt har en naturlig forklaring (ikke at det hjelper deg når du skal hjem fra ferien og ser at du har handlet mer enn du får plass til i bagasjerommet, men likevel...)

Det er plass til fire personer og ikke fem, fordi litium-ionbatteriene er plassert midt i bilen. Disse ligger under midtkonsollen som løper helt fra baksetet og gjennom kupeen fram til dashbordet. Det gir et stilig og praktisk midtarmlene – men fjerner altså muligheten for tre seter i bredden.

Foran er plassen tilstrekkelig for de aller fleste, men både knær og hode får dårlige vilkår for litt høye baksetepassasjerer.

Bagasjerommet er nærmest mikroskopisk! Her er det plass til et par toalettvesker og ladekabelen til bilen, og kanskje en liter melk i tillegg. Totalt måler det 195 liter. Ifølge Fiskers hjemmesider skal det være plass til TO golfbager der...

Og rett skal være rett – det er tross alt bedre plass her enn i de fleste coupeer – i alle fall i baksetet.

5 Motor

Her skylder vi å gjøre oppmerksom på at vi snakker om motorer – altså flertall. Det er som tidligere nevnt to elmotorer bak – og en bensinmotor foran. Elmotorene tar seg av drivverket – mens 2-literen foran kun har som oppgave å være en generator som sørger for strøm til elmotorene.

Det spesielle med å sitte bak rattet i en Fisker Karma, er at du i utgangspunktet bare hører en lav summing/susing. Det kommer fra høyttalere som er montert foran og bak på utsiden av bilen, for å varsle fotgjengere om at bilen er på vei. Uten dem ville den nemlig glidd lydløst gjennom gatene. Så lenge elmotorene har strøm naturligvis.

Og når strømmen tar slutt er du på ingen måte "strandet" – for da kobler bensinmotoren inn.

Dreiemomentet i lemotorene er på over 1300 nm. Det betyr at du har et vanvittig sug allerede fra første stund. Og så bare fortsetter det. Akselerasjonen er brutal – men uten dramatikk. Motorlyden til å matche skyvet er fraværende. For noen vil det være en nedtur, for andre en velsignelse.

Susingen og plystringen som kommer i stedet for buldringen fra en vanlig motor gjør at vi får klare assosiasjoner til et fly. Ikke feil det heller...

6 Design

Dette er et punkt der en ofte merker at folk blir uenige. Så er ikke tilfelle når det gjelder Fisker Karma. Dette er kort og godt et råtøft, klassisk coupe-utseende. Det lange og profilerte panseret der hjulene nærmest brøyter seg opp på hver sin side, det lave taket og de breie hoftene på slutten. Selv en blind mann ville sagt at dette er vakkert.

Det høres sikkert bastant ut. Men om jeg legger reaksjonene til hovedstadens innbyggere til grunn, har jeg bortimot 100 prosent dekning for det jeg sier. Ikke bare blant menn, barn og ungdom – men også kvinner, de eldre og en og annen hund!

Interiøret vil nok i større grad kunne diskuteres. Her er det vågale farger (brunt og mørkebrunt), en diger, og dessverre håpløs skjerm til stereo, kjørecomputer og navigasjon og egne skjermer i stedet for tradisjonelle "klokker", som viser fart, turtall, bensinmengde, strøm og en masse annet. Det hele er ulikt alt annet på markedet – og gir en følelse av å se inn i framtiden.

Dessverre er altså selve skjermen i dashbordet heller dårlig. Ikke bare er den nesten umulig å lese når du kjører i vanlig dagslys, men det er også tungvint å bruke den.

Både innvendig og utvendig er det små detaljer å legge merke til nærmest over alt. Hvis du først begynner å kikke, kan du bli stående i evigheter.

Og selv om det er noe trangt, så får du en veldig god følelse av å sitte i baksetet. Det kjennes som om du kjører i en svært spesiell bil. Og det gjør du jo også ...

5 Miljø/økonomi

Prislappen på bilen vi tester er 1,3 millioner kroner. Det er mye penger for en bil. Og vi henger oss gjerne på dem som mener at hybridbiler faktisk også burde få lavere avgifter med tanke på de minimale utslippene.

En Karma kan i teorien kjøre opptil 80 km uten å bruke bensinmotoren i det hele tatt. Men som vi har erfart med blant annet Nissan Leaf og Mitsubishi i-MiEV er slike rekkevidder høyst relative. Alt er avhengig av kjøremønster, klima og veistandard. Derfor blir forskjellene fort store.

Men uansett, har du mindre enn tre mil til jobben, vil vi anta at du relativt uanstrengt kan kjøre til og fra uten å måte bruke en dråpe drivstoff. Og altså uten å spy ut noen form for avgasser.

Med full tank har bilen dessuten en rekkevidde på i underkant av 500 km. Men det er altså ikke langdistansekjøring denne bilen gjør best.

Snittforbruket er det litt dissens om. Men lavt er det i alle fall – med tanke på størrelsen på bilen og ikke minst ytelsene det er snakk om. Ved normal kjøring har TUV målt snittforbruket til 0,21 l/mil. Co2-utslippet er beskjedne 53 gram per kilometer når bensinmotoren jobber litt også.

Karma er uansett et svært billig framkomstmiddel ved dagligdagse distanser – og selv om du har litt over 40 kilometer til jobben så er det ikke ofte du må besøke bensinstasjonen. Dessuten slipper du panikken som gjerne oppstår i elbiler når du er i ferd med å gå tom for strøm.

Når det gjelder miljø er det imidlertid på sin plass å nevne at det denne bilen (dessverre) ikke vil redde verden. Det er mange utslipp knyttet til produksjon av batterier – og de utgjør en ikke ubetydelig miljøutfordring når de er "brukt opp".

Konklusjon

Hadde bagasjeplassen vært litt bedre – og myndighetene litt mer rause i forhold til å redusere avgiftene – ville dette kunne blitt en hit her hjemme. Nordmenn er jo blant de mest miljøorienterte bilkundene i verden.

Og Fisker Karma er akkurat nå den barskeste bilen som kan kalle seg miljøvennlig, den har rå ytelser, et uendelig deilig design og du slipper å være avhengig av batteriene for å komme deg helt fram.

Problemet er knyttet til utfordringene teknologien, som er relativt fersk, og hvor lenge batteriene vil holde. I tillegg er det vanskelig å spå priser, både som ny og brukt, all den tid det foreløpig er så få biler tilgjengelig.

PS: Denne uka ble det klart at Auto Tjuvholmen Gruppen overtar importen av Fisker fra Autozentrum.

Men selv etter at jeg har grunnet lenge og vel på de få ulempene med denne bilen, er det umulig å komme unna en klinkende klar konklusjon: Dette er en aldeles herlig bil!

Totalt: 5/6

For deg

Hvis du har eksponeringsbehovet og miljøbevisstheten til Petter Stordalen

Ikke for deg

Du liker buldrende V8-ere og ønsker et varmere klima

Lenker

På Broom-forsiden nå

Antall visninger