Finn biler og biltester

2013 Ford Fiesta 1,6 EcoBoost 182hk ST Combi-Coupè Bensin

Test: Ford Fiesta ST: Denne bilen kan du bli kvalm av

Men inntil det skjer kommer du til å fryde deg stort.

 

Hva er dette?

Vi er først i Norge bak rattet i blodferske Ford Fiesta ST.

Dette er den illsinte tvillingbroren til den siviliserte, praktiske småbilen vi kjenner fra før. Den har fått en macho motor, macho seter, macho styling og småmacho lyd fra eksosanlegget, slik at du ikke skal synes det er en damebil. Og vår erfaring er at både jenter og gutter digger den vesle ST-en.

For 35 år siden sa Fiesta-reklamen dette om Fiesta Sport: "Ny 1.300-motor på 66 hk gir deg kraftreserver når du trenger det. 0 -100 km/t går på 12,3 sekunder".

Det har skjedd litt siden den gang – både med prisen – som i 1976 var 46.960 kroner – og ikke minst ytelsene...

LES OGSÅ: Dette er de beste småbilene

  

Hvordan er den å kjøre?

Har du noen gang sett en 3D-film? Opplevelsen med å kjøre Fiesta ST kan på mange måter sammenlignes med det: I starten åpnes øynene dine for en helt ny verden. Alt blir mer intenst, du lever deg mer inn i opplevelsen, og tar deg selv i å glemme alt annet. I lengden kan det imidlertid bli litt slitsomt, litt vel intenst. Hvis du ikke gir deg i tide, risikerer du å bli kvalm!

Jeg skal forsøke å klargjøre litt bedre, for de av dere som nå ikke skjønner bæret.

ST er en bil som lar deg leke – masse. Dessuten blir den tilsynelatende aldri sliten. Motoren, bremser, understell, alt bare ber om mer.

Sjåføren, derimot, blir sliten. Det bråker en del både fra dekk og vind inne i coupeen, det rister fælt og smeller når du møter ujevnheter i underlaget. Og hadde det ikke vært for sportssetene som holder deg fast, ville du blitt kastet veggimellom.

Dessuten må du holde godt i rattet under akselerasjon, for da jobber forhjulene fælt for å finne grep.

Du MÅ naturligvis ikke kjøre Fiesta så aktivt. Men det er pokker så vanskelig å la være, når du først har fått smaken på hva denne bilen har å by på... Her er det mye moro pakket inn i et lite karosseri.

Les mer om nye Fiesta ST her

 

Finest utenpå eller inni?

ST har som nevnt fått en hel del machopynt for å gjøre den litt mer testosteronvennlig. Fiesta har nok i utgangspunktet et "konebil"-stempel. Men når du ser en ST, er det nok minst like mange som forventer at en mann skal komme ut av den, som en kvinne.

Vi liker at Ford tør å spjåke den opp litt. Gi den heftig oransje perlemorlakk, et kraftig stylingsett, diger takspoiler og en sort, hissig grill. Denne bilen forsvinner ikke i mengden.

Interiøret er knalltøft det også. Recaro-stolene er herlige å sitte i, rattet lite og tykt og skjermen til infotainment-systemet er høyt plassert og lett å lese. Den kunne riktignok vært litt større, men det går.

Det er ildrødt lys i dørlistene og nå har også minstemann i Ford-familien fått såkalt atmosfærebelysning innvendig. I form av en rød stripe over hanskerommet - dessuten er det røde lys i koppholderene mellom forsetene.

Hadde det ikke vært for at dashbordet dessverre blir overøst med knapper ville interiøret vunnet, men vi lar eksteriøret vinne denne gangen. På fotofinish.

LES OGSÅ: Test: VW Polo: Trenger du egentlig større bil?

 

Hvordan er plassen?

Utrolig nok kjennes det ikke ut som en småbil når du smetter på plass bak rattet. Det er god takhøyde, et digert frontvindu som sikrer mye lys og god sikt.

Baksetene er dessuten mer enn bare til pynt. Det går faktisk fint an å sitte der for voksne, så lenge setet foran ikke er for langt bakover.

Men de digre dørene gjør det veldig slitsom å komme seg inn og ut av bilen når du parkerer litt trangt, og det er et godt gammelt C-moment å strekke seg bak og få tak i sikkerhetsbeltet.

Bagasjerommet er på relativt beskjedne 290 liter – men det er likevel marginalt større enn både VW Polo (280 liter) og Peugeot 208 (285 liter).

LES OGSÅ: Du får en brukt Fiesta ST til 99.000 kroner!

  

Går den bra?

Den er absolutt frisk i frasparket. Bilen vår var på ingen måte innkjørt da vi fikk den, men vi merket ikke mye til det i testperioden i alle fall. Responsen er kvikk, og med litt aktiv giring, det er seks å velge mellom, finner du alltid riktig gir til riktig situasjon.

0–100 km/t er oppgitt til bare 6,9 sekunder, som er på nivå med konkurrenter som VW Polo GTI.

Fra eksosanlegget kommer litt småfrekk brumming, også når du kjører. Litt mindre morsomt er det kanskje at du også hører hver eneste stein som kastet i hjulbrønnen av dekkene. På grusvei blir det litt mye. Men du får jo litt rallybil-assosiasjoner da...

Forbruket er for øvrig på 0,59 l/mil. Det akkurat det samme som VW Polo GTI og Peugeot 208 GTI.

Pluss: Rasende morsom å kjøre

Minus: Lite praktisk og redusert komfort

 

Og hva er konklusjonen?

Ok, Ford Fiesta leverer varene på utseendet og kjøreegenskaper. Prisen er dessuten absolutt konkurransedyktig. Moroa starter på 331.400 kroner, og det er 10.000 mindre enn Polo GTI.

Vi synes imidlertid ekstrautstyret som var på testbilen, som totalt beløper seg til drøyt 17.000 kroner, er vel verdt pengene. Da får du blant annet den oransje spesiallakken, mørke ruter bak, DAB-radio, navigasjon, regnsensor, 17-tommers "sota" alufelger, opplyste sparkeplater og røde bremsekalipere.

Du må leve med at komforten er redusert – men det er de fleste som vurderer slike biler innforstått med. Hvis du skal kjøpe et artig lite leketøy i denne prisklassen, er Fiesta ST vanskelig å overse.

Vi ville imidlertid gjerne hatt den med fem dører...

 

Bil: Ford Fiesta Type: ST Motor: 1,6 EcoBoost Effekt: 184 hk 0–100 km/t: 6,9 sekunder Forbruk: 0,59 l/mil Bagasjerom: 290 liter Pris: Fra 331.400 kroner Pris testbil: 348.500 kroner.

LES OGSÅ: Dette er den billigste nybilen å eie

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå