Finn biler og biltester

2009 Ford Ka 1,3 TDCi Titanium

Test: Ford Ka 1,3 TDCi Titanium: Motorisert håndveske

Ford Ka er liten bil med mye design. Den rommer det viktigste, er velkjørende og ser litt annerledes ut. Dette er bilen for deg som ikke vil være helt som alle andre

Håndveska er uunnværlig for de fleste kvinner. Den er praktisk og rommer det nødvendigste de må ha med seg når de er på farten. Den er liten og snerten. Det ville definitivt sett litt dumt ut om kvinnene i våre liv drasset rundt på svære Carlton-kofferter, selv om enkelte nok hadde klart å fylle dem også.

De siste årene har design, merke og image blitt viktigere og viktigere på disse små bæreredskapene. De brukes som et symbol på å speile din personlighet. Enkelte bruker til og med håndveska til å frakte med seg hunden når det blir for langt for den å gå. Men hva har så dette med Ford Ka å gjøre? Les videre, så skal du få vite det.
 

5 Kjøreglede

Ford Ka overrasker positivt. Den er en snerten, lettkjørt liten tass som du blir glad i! Styringen er lett og presis. Understellet har et oppsett som er mykt nok til å være komfortabelt over trikkeskinner og brostein i byen, men samtidig stivt nok til at transportetapper på motorveien heller ikke er noe problem. Retningsstabil og fin å kjøre i hastigheter opptil 100–110 km/t.

På grunn av kort akselavstand og et forholdsvis lett og høyt karosseri, er den imidlertid litt følsom for sidevind – uten at dette er et stort problem. Motoren i testbilen – en 1,2-liter på 69 hk – duger godt, men noen racerbil er det ikke.

3 Interiør/plass

Lysebeige interiør med innslag av turkis. Hvit plastikk på midtkonsoll, instrumentbord, ratt og dørsider. Det er helt klart at Ford henvender seg til den delen av befolkningen som ikke er utstyrt med stubb. Jeg er gutt, veldig heterofil, liker fotball og øl, men synes likevel dette er helt greit.

Plassen foran er større enn forventet. Jeg, med mine 192 cm, har ingen problemer med å finne en god kjørestilling. At sittestillingen er såpass høy, gjør at plassen i kupeen er helt akseptabel tross små ytre mål.

Ett av oppdragene i testuka er å hente tre 16 år gamle gutter etter kino. Svære slamper av den typen som aldri tar av seg lua, og som synes det er særs viktig at Bjørn Borg-logoen på bokseren vises over bukselinningen – som er midt nedpå baken. Oppdraget går helt fint. Gutta klager ikke, verken på benplass eller takhøyde. Så det går an å ha folk i baksetet, så lenge de som sitter foran ikke har setene for langt bak. Og turen ikke er for lang.

Ford Ka levers bare som 3-dørs og som fireseter, og er altså ingen utpreget familiebil. Bagasjeplassen er heller ikke mye å skryte av. Baksetet kan legges ned, men ikke deles. Det er svakt, og gjør at man ikke kan være tre stykker på tur og slå ned halve baksetet for å utvide bagasjeplassen (delbart baksete er tilgjengelig som tilleggsutstyr). Vi savner også praktiske smårom, surrekroker og oppheng til for eksempel handleposer i bagasjerommet. Her skinner det tydelig gjennom at Ka er en billigbil.

4 Motor

Ka leveres med to motoralternativer: én 1,3-liter diesel på 75 hk/145 Nm og (som i vår testebil) én 1,2-liter bensin på 69 hk/102 Nm. Den lille bensinmotoren gir stille og vibrasjonsfri gange.
Den trekker greit selv i «byggefelt-motbakke» på tredje gir og 40 km/t. Forbikjøringer i femtegir må imidlertid planlegges en god stund i forveien.

Prestasjonene på de to motoralternativene er så å si identiske. 0 til 100 km/t tar ca 13 sekunder og toppfarten er ca 160 km/t. Begge er drivstoffgjerrige og har lavt CO2-utslipp – dog er dieselvarianten hakket bedre på forbruk. Ka med dieselmotor koster drøyt 20 000 kr mer i forhold til bensinvarianten.

I motorrommet er både oljepåfyllingen og spylervæskepåfyllingen litt vanskelig tilgjengelig, og søl kan nesten ikke unngås. Jeg er villig til å vedde en god slump penger på at mange kommer til å fylle spylervæske på tanken til frostvæsken, for den er plassert «midt oppi dagen». Teit og dårlig løst av Ford.

4 Design

Dette er samme bil som lille, søte Fiat 500. Ford-varianten drar den ikke like langt designmessig, men også Ka er et lite drops. Pene og litt annerledes proposisjoner og det faktum at den er tredørs, gjør at designet blir rent. Både for- og baklykter gir et søtt, litt feminint preg, mens grillen – som vi kjenner igjen fra andre modeller – sladrer om at dette er en Ford.

Ka er tilgjengelig i friske og fine farger, noe som kler denne bilen. Kan leveres med masse utstyrspakker og tilpasses din smak og dine behov. Dette gjør at bilen nesten kan skreddersys til å passe din personlighet. Litt på samme måte som da Mustang kom i 1965.

Innvendig er det lys- og romfølelsen som har prioritet. Lyse materialer og store vindusflater bidrar til dette. Designelementer av Ka-logoen går igjen flere steder, på alt fra brytere til elektriske vinduer, innvendige dørhåndtak og døråpnere. Gjennomført og pent. Billige materialer er riktignok brukt – mye plastikk – slik som det bare må bli på en bil til 150 000 kr. Finishen er helt grei og bilen virker godt sammenskrudd.

4 Miljø/økonomi

Ford Ka koster fra ca 130 000 kr i billigste utgave. Vår testbil, en Titanium-utgave med diverse utstyr, koster 162 500 kr. Dette er nok omtrent det du må regne med å betale for en bil med litt personlig vri.

Bruktbilprisene er noenlunde midt på treet for forrige generasjon, som er ganske lettsolgte når bilene er fine og velholdte. Det er ingen grunn til å mistenke den nye Ka for ikke å kunne klare det samme.

Drivstoffprisene er lave, uansett om du velger diesel eller bensin (0,42 kontra 0,51 l/mil). CO2-utslippet er på 112 og 119 g/km på henholdsvis diesel- og bensinmodellene. De generelle service- og vedlikeholdskostnadene skremmer heller ingen.

Konklusjon

Er du ung, singel og trenger en liten og snerten bil til å komme deg rundt i urbane strøk, men som samtidig duger til en ferietur til Sørlandet med ei venninne? Er du i tillegg litt forfengelig, opptatt av design og trender? Vil du ha en bil som ikke «alle» har maken til, som er miljøvennlig og ikke for dyr å eie? Da er Ford Ka et ypperlig valg om du ønsker deg håndveske på hjul!

Totalt: 4/6

For deg

Du liker å framstå som trendy og kreativ.

Ikke for deg

Du er på runde nummer to eller tre, med dine barn, mine barn og våre barn.

Vårt førstevalg

Prestasjonene på de to motoralternativene er så å si identiske. 0 til 100 km/t tar ca 13 sekunder og toppfarten er ca 160 km/t. Begge er drivstoffgjerrige og har lavt CO2-utslipp – dog er dieselvarianten hakket bedre på forbruk. Ka med dieselmotor koster drøyt 20 000 kr mer i forhold til bensinvarianten.
Vi ville valgt bensin fordi den er mer stillegående, og du bruker lang tid på å spare inn 20 000 kroner ved pumpa. Utstyrsnivået må være Titanium, uten er det en veldig mye tristere bil.

Prøv også

På Broom-forsiden nå