Finn biler og biltester

2010 Ford Kuga 2,0 TDCi 140hk Titanium aut. Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium Powershift

Dette er en utrolig bra bil. Men den har én stor mangel.

Av: Ole-Martin Lundefaret

 

Det er nesten så man blir litt irritert.

Ford Kuga byr på en utrolig god kjøreopplevelse. Uten å være for stiv, er den allikevel morsom og kontant å kjøre, og styrefølelsen må være klassens beste.

Kuga starter på 375 000 kroner. Ganske mye penger for en liten SUV. I Titanium-utgave og med automatgir, er startprisen 417 000 kroner. Da har en en 2-liters dieselmotor under panseret, med 140 hk. Det er nok til å flytte den fra 0-100 km/t på 10,7 sekunder.

Nå tester vi Kuga med automatgir, og vi er overbegeistret. Når den i tillegg ser kjempetøff ut, spesielt i "Individual" som testbilen med spesiell lakk og interiør, så burde jo dette være en vinner - men neida...

Les mer om Ford i Brooms ny- og bruktbilguide her

Mangler centimeter

På lik linje med Volkswagen har Ford - i samarbeid med girkassefabrikanten Getrag - utviklet sin egen dobbeltclutch-girkasse. Det er den vi i broom.no tester denne gangen.

Men før vi kommer inn på girkassa, må jeg bare få utløp for litt frustrasjon som har bygget seg opp gjennom testperioden:

For det første er det en av få SUV-er som gir deg lyst til å stå opp litt tidligere om morran sånn at du kan kjøre den lange og svingete veien dit du skal - rett og slett fordi den byr på en meget bra kjøreopplevelse, både på løst og fast underlag.

Også ser den skikkelig tøff ut - spesielt med Individual "Ice White"-pakka som testbilen er utstyrt med, som betyr babyblå perlemor, svart skinninteriør, 19-tommers felger og en del stæsj til (pris: 33.600 kroner hvis du velger den sammen med Powershift).

Så det er skikkelig irriterende at mange bør styre unna den kuleste SUV-en i klassen, fordi den er noen centimetre for kort.

Her er en kul Ford for deg som trenger bakseter

Barnesete byr på problemer

Jeg skjønner ikke helt hva Ford tenkte på da de konstruerte denne bilen, men hadde de gitt den noe sånt som 20 centimeter til i lengden - så kunne de laget en bestselger i stedet for en nisje-SUV. Er det én bil som skriker etter å komme i en lang modell så er det denne! HØRER DERE FORD!!!

Har du barnesete bak i Ford Kuga, må den foran sitte klint oppi dashbordet for at du ikke skal mose beina til den lille - og det er ikke helt bra.

I tillegg har Ford droppet noe som kunne oppveid mye for dette: Mange av konkurrentene i kompakt-SUV-klassen har baksete som kan skyves i lengderetningen. Dermed kan du velge: Enten mye plass i baksetet eller mye plass i bagasjerommet. Og dermed er du dekket for sikkert 90 prosent av alle bilturene. Men nei, det har ikke Ford Kuga.

Ford har også vært sløve på andre smarte løsninger og noe så banalt som oppbevaringsrom rundt om i bilen. Her der det nesten ingen. Dumt!

 

Frydefull kombinasjon

Men over til girkassa:PowerShift er en elektronisk manuell girkasse med dobbeltclutch.

Hvordan virker den? Kjempebra, og i kombinasjonen med 140-hesters turbodieselen er det rett og slett bare frydefullt!

Stor ekstra bonus får den fordi at den ikke girer opp av seg selv hvis du kjører i manuell funksjon, det betyr at du har den kontrollen du kan behøve i spesielle situasjoner.

Anbefales hvis du ikke trenger baksetene

Ford Kuga er en kul SUV som byr på en kjempegod kjøreopplevelse, et meget sprekt design, og med PowerShift en meget god kombinasjon av motor og gir.

Hvis du ikke trenger bakseteplass er dette absolutt en meget bra bil. Men hvis du er ute etter en fullverdig familiebil, mangler Kuga dessverre både noen centimetre i lengden - og smarte interiørløsninger.

Pokker også!

Her kan du lese den store testen av Ford Kuga

Prøv også

På Broom-forsiden nå

Antall visninger