Finn biler og biltester

2013 Ford Kuga 2,0 TDCi 140hk Titanium Sport Utility Vehicle Diesel

Test: 2013 Ford Kuga: Kanskje det beste SUV-kjøpet akkurat nå

Ford har løftet sin familie-SUV flere hakk. Klassens beste bil?

Er du ute etter kjøreglad kompakt-SUV, har første generasjon Ford Kuga vært vanskelig å komme unna. Ford traff med både kjøreegenskaper og design da de lanserte sin første europeiske SUV.

Like imponerende var den ikke på plass og fleksibilitet. Kuga var rett og slett litt trang og mange familier med plassbehov lot nok være å kjøpe den av denne grunn.

Nå er det tid for generasjon to. Vi er i Valencia i Spania for å teste den, og det stedet er ikke tilfeldig valgt.

Det er nemlig Fords fabrikk her som bygger nye Kuga, side om side med flerbrukeren C-Max.

Kuga har forresten blitt en ekte verdensbil. Som et ledd i Fords strategi om å selge samme bil over hele verden (OneFord på internspråket) skal Kuga og søstermodellen Escape selges i over hundre land. Foruten i Valencia, bygges den også i USA og Kina.

Men nok om bakgrunnen. Brooms utsendte har landet i et grått og vinterkjølig Valencia. Bilen står klar – det er tid for å teste.

Vi tok farvel med første generasjon Kuga - les mer her:

Bil: Ford Kuga 2,0 TDCI Motor: 2-liters liter diesel Effekt: 140hk / 320 Nm 0-100 km/t: 10,7 sek. (manuell girkasse) 11,2 sek. (Powershift) Toppfart: 188 km/t Forbruk: 0,59/0,62 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 492/1615 liter Pris fra: 382.500,- (Trend) Pris testbil: 405.100,- / 425.900 (Powershift)

LES OGSÅ: De senker prisen - og skal doble salget 

Prøv også:

Mitsubishi Outlander:

Nykommer som er svært gunstig priset. Her får du enda mer bil for pengene enn i Kuga. Outlander byr også på mulighet for sju seter – eller fem og digert bagasjerom. Men kjøreegenskapene er et godt hakk under og designet har fått mange til rynke på nesa.

Klikk her for å lese testen vår på Outlander.

Volkswagen Tiguan

Gammel traver som fortsatt selger bedre enn alle konkurrentene. En veldig komplett bil, uten noen klare svakheter. På design blir den imidlertid klart slått av Tiguan, både utenpå og inni.

Klikk her for å lese testen vår på Tiguan

Mazda CX-5

Den nye gutten i klassen og en bil som har gitt Mazda et lenge etterlengtet løft i Norge. Også her snakker vi en veldig gjennomført kompakt-SUV som scorer høyt på det meste. Mazdaen er også gunstig priset

Klikk her for å lese testen vår på CX-5

LES OGSÅ: Tøff konkurrent blir både større og billigere

5 Kjøreglede

Første generasjon Kuga har fått mye og velfortjent skryt for kjøreegenskapene. Derfor er jeg spent på om dette har blitt videreført, eller om ambisjonene om ”verdensbil” kanskje har påvirket dette i negativ retning. Definisjonen på gode kjøreegenskaper er jo absolutt ikke den samme i Europa som i USA.

Heldigvis viser det seg å være en litt ubegrunnet bekymring. Kuga har vokst åtte centimeter i lengden, samtidig som den har blitt litt lavere og en anelse smalere. Kjøreegenskapene er tunet litt mer mot komfort enn tidligere.

Den føles virkelig større på veien, samtidig som førerplassen har blitt både større og luftigere.

Ny elektrisk servostyring er på plass. Den er ikke riktig så presis og direkte som før, men står absolutt ikke tilbake for de fleste konkurrentene. Morofaktor er ikke ordet jeg vil bruke, det er snarere kompetent, presist og komfortabelt. Til tross for at dette er en høyreist bil, er det fint lite tendenser til krenging.

Pluss også for meget bra støydemping. Her er Kuga en av de aller beste i klassen.

140-hesters dieselen i testbilen kler bilen og er tilstrekkelig motorisering.

Til sammen gir dette et overbevisende totalinntrykk. Jeg koser meg bak rattet, både på raske motorveier og svingete fjellveier.

4 Interiør/plass

På dette punktet måtte Ford gjøre noe – og det har de absolutt gjort. Bagasjerommet har vokst med inntil 71 liter, avhengig av ryggvinkelen på baksetet. Maks bagasjeromsplass er 492 liter. Da begynner vi å snakke familiestørrelse, selv om det ikke er noen plassorgie. Baksetene er fortsatt ikke skyvbare i lengderetningen. Synd, for det gir ekstra fleksibilitet når du trenger det. Baksetet felles ikke ned i gulvet, her legger ryggen seg oppå sitteputa. Vil du ha slike finesser – da mener Ford tydeligvis at du må kjøpe flerbruksbil.

Foran er det luftig og med god plass. I baksetet sitter to voksne godt, med bra plass til både beina og hodet. Men bredden gjør at tre personer i baksetet ikke er å anbefale.

Forgjengeren var nesten ribbet for oppbevaringsrom rundt i kupeen. Kanskje ikke noe du tenker over når du prøvekjører første gang – men i praktisk bruk blir det fort et savn. Det har Ford ordnet opp i nå. Det er store rom i dørene, praktisk midtkonsoll og flere smårom her og der. Akkurat som det bør være.

Interiøret har også fått et skikkelig designløft. Her er det Fords nye interiør-formspråk som gjelder. Dashbordet er på kanten til å se rotete ut. En rekke forskjellige materialer og brytere spredt utover. I tillegg til navigasjonsskjermen i midten (ekstrautstyr) har den også et info-display mellom speedometer og turteller.

Navi-skjermen er forresten overraskende liten og selve systemet er ikke helt vanntett under testkjøringen. Her har flere konkurrenter bedre løsninger. Større skjerm skal være på vei, men altså ikke fra starten.

For øvrig er brukervennligheten god. I denne klassen er det ikke mange som slår Kuga på interiør.

Den plasserer seg over de fleste japanske konkurrentene og en bil som VW Tiguan framstår som veldig gammeldags innvendig i forhold til dette.

4 Motor

Bare én motor er tilgjengelig under lanseringen. Vi snakker Fords etter hvert velkjente 2-liters diesel på 140 hestekrefter. Den er med over fra første generasjon Kuga, men Ford har presset ned forbruk og utslipp litt. Med manuelt gir ligger snittforbruket på 0,59 liter/mil, med powershift-automat er vi på 0,62 liter/mil.

Motoren er helt klart tilstrekkelig, men med powershift-kassa er det heller ikke mer krefter enn det bør være.

Fabrikktallene sier at den bruker et halvt sekund mer på 0–100 km/t-øvelsen enn med manuelt gir, 11,2 sekunder kontra 10,7 sekunder. I praksis føles det som mer.

Den henger litt på girene og gir en noe mer masete kjøreopplevelse enn med manuelt gir. Men her må vi også legge til at testbilen med Powershift bare har gått 139 mil. Det kan være at dieselmotoren vil bli sprekere når den får litt flere kilometer på telleren.

Den manuelle girkassa fungerer utmerket. Tettsteget og presis og er valget hvis du liker en aktiv kjørestil. Selv regner Ford med at 60 prosent av kundene kommer til å velge Powershift.

De tror også at 90 prosent kommer til å velge diesel. De ti resterende prosentene ventes å gå for bensinalternativet som i alle fall på papiret virker svært spennende.

Her snakker vi en 1,6-liters motor på 182 hestekrefter. Den leveres kun i kombinasjon med tradisjonelt automatgir og gjør 0–100 km/t på 9,7 sekunder. Snittforbruket her er oppgitt til 0,77 liter/mil. Tilsvarende på diesel er 0,59 liter (manuell) og 0,62 liter (powershift)

Senere kommer også 2-liters dieselmotor på 115 hestekrefter, i kombinasjon med forhjulstrekk.

5 Design

Ford fikk mye skryt for designet på første generasjon, og de løfter det enda noen hakk nå. Grunntrekkene er de samme, men bilen har helt klart hatt godt av den ekstra lengden. Den har vokst åtte centimeter, men i praksis ser det ut som mer.

Her er det rene og skarpe linjer. Ford er flinke med detaljene.

Her underbygger de det sporty og dynamiske designet, uten at det på noen måte blir overlesset. Det er rett og slett veldig gjennomført, og det gjelder fra alle vinkler.

5 Miljø/økonomi

Startpris er på hyggelige 382.500 kroner, da får du den i Trend-utgave. Men Ford regner med at ni av ti kjøpere kommer til å velge Titanium. Den koster 22.600 kroner mer, men du får absolutt valuta for de pengene. Titanium-pakken inneholder blant annet seter i delskinn, oppvarmet frontrute, autolys, Fords SYNC-system med nødhjelpsassistanse og 17-tommers alufelger.

De fleste kommer også til å velge powershift-automat. Da står det 425.900 kroner på prislappen. Det er faktisk ned 20.000 kroner i forhold til tilsvarende bil av første generasjon.

I praksis blir det fort 450.000 kroner når du har lagt til litt mer utstyr. Ford har mye å by på her, blant annet adaptiv cruise control, panoramatak og automatisk bakluke. Går du litt amok, klarer du fint å bruke en halv million på Kugaen din.

Vi snakker ikke noen prisbombe, men du får helt klart mye bil for pengene. Verditapet bør også bli hyggelig og sannsynligvis også lavere enn på første generasjon, mer plass gjør at bilen vil appellere til større kjøpegrupper.

Konklusjon

Etter to dager på svært varierende veier er det bare å slå fast dette: Ford treffer blink med nye Kuga. Den er fortsatt noe av det mest velkjørende du kan finne i denne klassen. Interiøret har blitt mer påkostet og ikke minst mer praktisk. Og i tillegg har den fått bagasjerom som duger til familiebruk.

Legg til elegant og sporty design, gunstige priser og mulighet for mye fancy ekstrautstyr. Summen av alt dette gjør meg rimelig sikker på at dette blir en av bestselgerne i klassen i 2013.

Konkurransen er beintøff, og flere spennende modeller er på vei inn. Men skal du ha familie-SUV til under 500.000 kroner er dette kanskje det aller beste kjøpet akkurat nå.

Når Ford etter hvert også tilbyr den med ”bare” forhjulstrekk, bør Kuga gi toppselger VW Tiguan kamp om førsteplassen på salgsstatistikkene. I alle fall hvis Ford klarer å prise sin utgave lavt nok.

Totalt: 5/6

For deg

Du vil ha stilig og sporty SUV.

Ikke for deg

Du trenger seriøst mye plass. Dette er fortsatt ingen plassorgie.

Vårt førstevalg

Titanium – og legg gjerne på 20.000-30.000 kroner til ”nødvendig ekstrautstyr”. Du får kanskje ikke igjen alle pengene den dagen du skal selge, men du får en mer attraktiv bil, med mer bruksglede.

Powershift-kassen overbeviser ikke heeelt. Den gjør jobben, men bilen blir litt mer sedat enn om du girer selv. Bensinmotoren blir også et spennende alternativ, vi gleder oss til å få testet den.

Lenker

På Broom-forsiden nå