Finn biler og biltester

2010 Honda Insight 1,3i Elegance Combi-Coupè Bensin/Batteri

Test: Honda Insight 1,3i Elegance: Bilen for miljøposøren

Verdens mest kjente biljournalist ønsket å krasje den i et tre. Se hva Broom synes om Honda Insight.

Top Gears Jeremy Clarkson var nådeløs da han testet Honda Insight. «Det er første gangen jeg har vurdert å krasje i et tre – med vilje. Bare så jeg slipper å kjøre den mer», sa den populære og svært kontroversielle programlederen.

Men tydeligvis er det ikke så mange som bryr seg om det, for Insight har faktisk toppet salgsstatistikken i Japan – én måned i 2009. Det må jo bety at mange liker den, så hvem har rett?
 

2 Kjøreglede

Du er nødt til å være glad i digitale trær for å finne glede bak rattet på Hondas hybrid. Den har nemlig pedagogiske symboler og gir deg en pokal om du kjører bensinøkonomisk lenge nok. Og det kan du like gjerne gjøre, for dette er ikke noen morsom bil å pushe grensene med.

Det krenger uvanlig mye i svingene, motoren har store problemer med å holde følge med trafikken, og komforten er heller ikke på topp. Vi er redd dette er Hondas definitivt kjedeligste bil å kjøre. Vi blir nemlig ganske lei av kunstige belønninger etter kort tid.

3 Interiør/plass

Med Prius har Toyota definert hvordan en hybridbil skal se ut. Dessverre gjør ikke det underverk for plassutnyttelsen. Takhøyden i baksetet er for eksempel ikke beregnet på mannlige nordboere. Barnevogner går heller ikke lekende lett inn i bagasjerommet.

Dashbordet og instrumentene har en fin utforming, men når du sammenligner direkte med den nye Priusen føles det litt billig. Insight kommer mye bedre ut om du sammenligner med forrige generasjon av Prius.

3 Motor

Har du mange prikker i førerkortet anbefaler vi deg å kjøpe en Honda Insight. Det er nemlig nærmest umulig å bryte fartsgrensen. 1,3-literen og elmotoren er rett og slett ikke kraftig nok.
Det går litt fortere om du setter girkassa i Sport-modus, men bråket blir hinsides irriterende. CVT-kassa fungerer da på den måten at turtallet spretter opp i 6000 o/min, og selv om det hjelper på fremdriften tipper vi de fleste kommer til å la girkassa stå i D-posisjonen.

2 Design

Honda har lagt et gjennomsiktig papir over Toyota Prius og latt blyanten følge linjene. I alle fall ser det sånn ut, for dette er ekstremt likt. Front- og og baklyktene er litt ulike, men fra siden er det nærmest umulig å se forskjell.

Vi synes ikke designet er veldig pent, men du signaliserer i alle fall til naboen at du kjører hybridbil. Og for enkelte kjøpere er det svært viktig.

4 Miljø/økonomi

Med en startpris på 237 400 kroner er Honda Insight Norges billigste hybrid, men siden CO2-utslippet er på 101 g/km, er dette mer en bil for posøren enn miljøforkjemperne. Det finnes flere dieselbiler som har lavere utslipp, og også noen bensinbiler er i nærheten, men vi bør kanskje ta med at du da må klare deg uten automatgir i de aller fleste tilfeller.

Når det gjelder kvalitet og driftssikkerhet er Honda som regel helt i toppen, og vi ser ingen grunn til å tro at Insight er unntaket. Og så lenge hybridbiler er populære vil den holde seg godt i pris.

Konklusjon

Ingen i Broom-redaksjonen kunne tenke seg en Honda Insight, selv om den gir deg en god del bil for pengene. Til det er den altfor kjedelig å kjøre og for upraktisk. Dessuten blir Insight litt som å kjøre BMW 316i med full M-pakke. Den ser mye bedre ut enn den er.

Utslippet burde vært mye lavere, og skal vi først kjøre hybridbil ønsker vi å få fullt utbytte av det når vi skal fylle på tanken. Det holder ikke helt å bli belønnet med en digital pokal.

Totalt: 3/6

For deg

Du ønsker at naboen skal tro du kjører Toyota Prius

Ikke for deg

Du har råd til en ny Toyota Prius.

Vårt førstevalg

Insight kommer kun med ett motoralternativ, så her handler alt om utstyrspakker. Går du for Elegance-utgaven får du en veldig godt utstyrt bil med xenonlamper og cruise-control som høydepunkter, men så koster den også 277 400 kroner. Vi ender derfor opp med å spare 30 000 kroner ved å gå for Comfort.

Lenker

Prøv også

På Broom-forsiden nå