Finn biler og biltester

2012 Hyundai i40 1,7 CRDi 136hk Premium Stasjonsvogn Diesel

Test: Hyundai i40 SW: Kan ikke oversees

Det er en ny gutt i klassen - og den krever å bli lagt merke til.

Du kjenner følelsen - en har gått i samme klasse i alle år. Alle kjenner hverandre, hvilke styrker og svakheter de forskjellige har. Og alle vet hvem som er klassens "stjerner".

Men så, helt ut av det blå, dukker det opp en ny elev i klassen. En elev som ikke har tenkt å sitte bakerst og være beskjeden og stille.

I stedet vil han fortelle til alle at han har kommet, og at han har tenkt å gjøre seg bemerket - kanskje til og med bli en av klassens stjerner.

Litt slik er det med Hyundai i40. Etter noen timer bak rattet i diesel-utgaven med 136 hk er det nemlig bare å slå fast: Denne eleven har allerede fått med seg det viktigste. Stjernene i klassen bør føle seg truet.

LES OGSÅ: Her er vårt førsteinntrykk av "Passat-killeren"

(Artikkelen fortsetter under faktaboksen) 

Hyundai i40

Pris:

Fra kr. 275.900 kroner med 1,7 liters dieselmotor på 115 hk.

Fra 412.950 kroner med 136 hk og automat.

Utstyr: Toppmodellen kommer blant annet med panorama soltak, navigasjon, filskifte-varsler, ryggekamera, xenon, sotede lykter og skinnseter.

Plass: Lengde 4,7 meter. Bagasjerom 553 liter. 

LES OGSÅ: Dette er en Hyundai for direktører

 
Prøv også:

 

Peugot 508

Også dette er en spennende nykommer. Vi skal prøve den senere i sommer, så følg med. Designet er i alle fall stilfullt og prisen lovende.

 

Toyota Avensis

Ligner litt på i40 på utseendet. Få provoserende linjer i eksteriøret og nærmer seg Lexus på interiørfronten. Kvaliteten er som en forventer fra Toyota på topp. Trygt og bra - men kanskje litt kjedelig for noen.

LES OGSÅ: Ute etter billig varebil? Sjekk denne

 

VW Passat

Klassens bauta. Har vært med siden starten, og selv om den nye av mange ikke oppfattes så ny som VW vil ha det til, så er det ingen tvil om at det er en sikker vinner. Tilbyr dessuten muligheten for 4x4, som jo er viktig for mange og et utall av motoralterantiver.

 

Ford Mondeo

Kanskje den bilen som leverer de mest spenstige kjøreegenskapene i dette selskapet. Nærmer seg så smått utskifting til ny modell - men bærer ikke preg av alderen etter siste face lift. Ekstra stilig i Titanium S-utgave.

LES OGSÅ: Her finner du Brooms nybiltester

4 Kjøreglede

Akkurat dette er nok ikke Hyundais største salgsargument. Men tro ikke dermed at dette er en dårlig bil å kjøre - slett ikke. Den tilbyr bare ikke så mye underholdning. Det den gjør i stedet, og som mange vil være mer enn fornøyde med, er å sørge for høy komfort. Den spiser ujevnheter uten nevneverdige problemer, og triller fint på motorveien med lavt støynivå.

Noe rumling fra dekkene er ikke til å komme unna i en stasjonsvogn. Vi våger påstå at denne bilen uten problemer kan måle seg med konkurrenter som Mondeo og Passat på dette området.

Setene vi fikk gleden av å prøve var gode og hadde akkurat nok støtte til å holde oss på plass ved den kjøring som bilen er laget for. Selv undertegnede, på 1.90 m, hadde ingen problemer med å finne seg tilrette bak rattet - eller i baksetet. Panoramatakluken stjeler noe takhøyde, men ikke nok til at det vil være problematisk.

Vi anbefaler manuelt gir. Varianten med automat, som vi prøvde i kombinasjon med 177 hk-bensinmotor, greide seg forsåvidt fint. Men den manuelle girkassen passer effekten og bilen bedre - og var både presis og god å bruke.

Dieselen på 136 hk har dessuten et herlig drag også fra lavt turtall. Fjerdegir kan fint brukes helt ned i 50-60 km/t i oppoverbakker, uten at det kjennes ut som motoren sliter.

5 Interiør/plass

Dette kan ikke sammenlignes med de eldre modellene til det koreanske merket. Om ikke eksteriøret "gjør det for deg", vil nok gamle fordommer forsvinne når du setter deg bak rattet på i40.

Nå skal det sies at pressen var tilgodesett med biler som hadde svært rause utstyrspakker - men likevel. Følelsen av såkalt opplevd kvalitet vil nok tilfredsstille de aller fleste.

Det skrangler ikke, setene er gode, instrumentpanelene er moderne og pene og designet tilsier at det har vært en klar tanke bak alt sammen. Har du bestilt sportsratt i skinn har du gjort lykken - deilig og tykt, og som Jan Erik skulle ha designet dem selv, med "pupper".

I mørket kommer den blå instrumentbelysningen til sin rett - og skaper en god atumosføre.

Men viktigere er kanskje at plassen er god. Overraskende god. Bagasjerommet svelger 553 liter, og både sjåfør og passasjerer kan nyte lange turer uten å føle seg inneklemt.

Det er riktignok litt trangt under forsetene når de er stilt inn på det laveste - slik at det kan være litt vanskelig å få bena under for passasjerene.

Men Hyundai står ikke tilbake fra konkurrentene på noen måte lenger - tro det eller ei!

5 Motor

Terningkastet gjelder den ene av de to bilene vi har prøvekjørt - nemlig dieselen på 136 hk. Den er arbeidsvillig og pigg. Det er mer enn nok moment, og kombinert med manuell gir er den perfekt. Det hadde vært spennende å se den i kombinasjon med automat også.

Et dreiemoment på 325 NM er på nivå med de andre i klassen, og er nok til å sende bilen fra 0-100 km/t på 10,6 sekunder. Men viktigere er at du stort sett føler at responsen er der når du trenger den, for eksempel i forbikjøringer.

CO2-utslippet er 119 g/km med start/stopp-systemet (ISG) - 124 g/km uten. Begge deler er meget bra. Det samme er forbruket på 0,43 l/km.

Bensinmotoren på 177 hk ofrer vi ikke så mye plass. Vi kan ganske enkelt ikke skjønne at noen skulle gå for den motoren. Selv om den er en del sterkere på papiret, og barberer ett sekund på 0-100 km/t-tiden, kjennes den tregere. Den hadde forøvrig mulighet til å velge gir på hendler bak rattet og å velge sportsinnstilling på understellet. Ingen av delene vekket "må-ha"-begjæret.

Vi har en følelse av at den andre bensinmotoren (136) heller ikke vil bli noen storselger her i Norge.

Men inngangsmotoren, en diesel på 115 hk, er vi imidlertid spent på. Den har vi ikke fått prøve, men det kan godt hende at dette holder, selv for en så stor bil.

4 Design

Om en liker desginet vil alltid være en smakssak. Vi er nok ikke i40-ens største fans hva gjelder utseende.

Det er mye linjer og klare konturer - ikke minst i profilen. Lyktene er store, både foran og bak - etter vår mening litt vel store.

Men LED-lysene foran liker vi, de bringer også tankene til flere av de siste medlemmene i Hyundai-familien. Grøftelysene er litt vel store etter vår mening.

Pyntelista på bagasjeromsdøra som går inn i baklyktene kunne vi også spart oss for.

Det samme gjelder "gummiantenna" på taket! Den tiden trodde vi var forbi.

Vi fulgte litt med på medtrafikkantene og fotgjengere, og ingen sendte lange, begjærlige blikk da vi kjørte forbi. Førsteinntrykket er kanskje ikke det som selger i40 i størst grad - men gi den en sjanse til å bli bedre kjent, så blir historien en helt annen.

18" felger kler forøvrig bilen godt - og er heller ikke plagsomt stort når du kjører på veien.

5 Miljø/økonomi

Dette er kanskje i40-en sterkeste kort. Med startpris på 275 900 kroner for stasjonsvogna, er det mange VW, Ford og Toyota-forhandlerne som vil bli bekymret. Og det med god grunn. Pakken i40 tilbyr er besnærende.

Miljøaspektet har vi vært innom tidligere - også her er i40 i toppen. Lavt CO2-utslipp, lavt forbruk og svært lav inngangspris blir blant de sterkeste salgsargumentene for nye i40.

Verdt å merke seg er at vi her også snakker om godt utstyrte biler. Det er ganske enkelt ikke så mange biler i denne klassen som tilbyr kjøling i setene foran, varme i baksetene som standard, lane assist (filskiftevarsling), fullverdig multifunksjonsratt i skinn, ryggekamera, navigasjon med touchscreen og panorama glassluke.

Eneste lille skuffelsen var Infinity-stereoanlegget som lovet godt, men ikke leverte den lydopplevelsen en kanskje forventer av et topplinje stereoanlegg.

Konklusjon

Vi har en følelse av at denne bilen kommer til å ryste markedet de neste månedene. Det blir spennende å følge salgstallene.

Navnet skjemmer ingen, sies det. Men akkurat navnet er kanskje Hyundais største ulempe - fordi mange har fordommer til det koreanske merket. De som ser forbi dette, vil gjøre et knallkjøp og siker seg en av årets mest spennende nye biler.

Klassens nyeste tilskudd er ikke beskjeden.

Hvilken utgave skal jeg velge:
Vi gir tommelen opp for dieselen på 136 hk og hvis du har mulighet er det bare å bestille "full pakke". Prisen blir likevel ikke mer enn drøyt 400 000 kroner, og da har du virkelig fått en utstyrsbombe. Fargemessig kler både sort og sølv designet godt - men hvit er kanskje den fargen som framhever bilen best. Ville styrt unna blå metallic, som får i40 til å forsvinne litt i mengden.

Totalt: 4/6

Lenker

På Broom-forsiden nå