Om alle veier forsvinner i morgen, kan eiere av Land Rover Defender prise seg lykkelig. Dette er en terrengbil som kommer seg frem over alt – rent bortsett fra i trange parkeringshus. Nå har det seg slik at de fleste ikke kjører i terrenget til daglig, så hvordan er den å leve med? Vi kjørte den en uke for finne svaret.
På veldig mange plan er dette en elendig bil. Svingradiusen er svært begrenset, kløtsjen er blytung, det er umulig å få setet langt nok bak og venstrekneet blir klemt opp mot døra. ABS-bremser og traction control er ekstrautstyr og det føles som om bilen skal tippe på svingete landeveier.
Støynivået er av en annen verden; det er så man lurer på om bilen i det hele tatt har gulv. Likevel storkoser du deg bak rattet. I mangel av et bedre ord vil jeg påstå at det skyldes sjarm.
Vi kjørte den lange versjonen, men Defender kommer også i en kort versjon. Takket være kortere akselavstand, er den enda bedre i terrenget. Bykjøring er ingen av dem egnet til, men med litt tålmodighet kommer du fram.
Det er en skam, men vi fikk ikke kjørt Defender der den hører hjemme i denne omgang. For det er blant kampesteiner på Island og løver i Afrika den virkelig kommer til sin rett, men litt av gleden med en Defender er at du kan dagdrømme om neste ferie.
Det føles ikke feil å hvile beina på dashbordet, interiøret er laget for å brukes. Hardplast preger innsiden, og det er i det hele tatt ganske enkelt. En ledningsstump stikker opp av dashbordet, kanskje for å forsikre deg om at avansert elektronikk glimrer med sitt fravær. Noe hanskerom finnes ikke, men det er en stor oppbevaringsboks mellom forsetene. Foran den finner du to store koppholdere, og du har plass til en del småbagasje foran skilleveggen.
Lasterommet er stort, men ikke på kassebilstørrelse. Blant annet sørger skilleveggen for at du ikke får inn de aller lengste gjenstandene. Heldigvis er det ikke feil å stroppe mengder med bagasje på taket, det ser bare tøft ut. Og to personer får enkelt plass til alt man trenger på en ekspedisjon. Testbilen er forberedt som syvseter, men som familiebil blir prisen vesentlig høyere.
2,4-liters turbodieselmotor med common rail er på plass, den yter 122 hk og 360 Nm. Dette er koblet til en ny 6-trinns manuell kasse, med et lavere førstegir som ifølge Land Rover «gjør den nye Defenderen vesentlig mer avslappende å kjøre». Det betyr ikke at det har blitt veldig avslappende av den grunn.
Hvorfor forandre på noe som fungerer? Ser du en 2008- og 1948-modell ved siden av hverandre, legger du nok merke til store forandringer, men essensen er den samme. Defender er et av de store bilikonene og vi håper den lever i 50 år til. Det er barskt og det er laget for å brukes hardt.
Blekkulf ville følt seg uvel bak rattet. Dette er omtrent så langt unna miljøbil som du kan komme. To tonn bil utformet som en murstein fører til et CO2-utslipp på 291 g/km.
Heldigvis slipper du å kjøre den til verksted annenhver uke. Land Rover har slitt enormt med elektronikken, og da er det godt å vite at en PlayStation er mer avansert enn en Defender. Likevel, det er langt fra like enkelt å fikse en ny Defender hjemme i garasjen som en klassisk Land Rover.
Defender er egentlig håpløst umoderne. Likevel er det en fantastisk eventyrer. Du sitter bak rattet og drømmer om å pakke bilen full av alt det du trenger for en skikkelig road trip. Og på lista over ting jeg må gjøre før jeg dør, står det å krysse en ørken med en Land Rover Defender.
Egentlig blir et terningkast litt usaklig på denne bilen, for enten liker du den - eller så skjønner du ikke vitsen. Du skal lete lenge etter en bil som er like elsket og hatet på én og samme tid.
PS: Land Rover Defender har aldri blitt testet av EuroNCAP, men med tanke på at den ikke har kollisjonsputer, bør du ikke treffe en vegg i stor fart. Og treffer du en mindre bil har du fort noen liv på samvittigheten. Mange av de råeste gutta installerer bur fordi Defender ikke er noen god bil å lande på taket med. Her gjelder det å smøre seg med tålmodighet og senke farten.
Du er født i Afrika på 50-tallet.
Du er ute etter en fornuftig bil nummer to.
Her er det ikke noe opplagt svar. Den korte er bedre i terrenget og den lange har større plass. Men du bør kanskje spørre deg selv om du heller vil ha en brukt – forskjellen er tross alt ikke så stor.