Finn biler og biltester

2009 Mazda 3 1,6 D Advance Plus

Test: Ny og trendy 3-er

Mazda er nå på markedet med den rykende ferske Mazda 3. Bilen byr på mye kjøreglede, og kommer trolig til å bite hardt fra seg i kampen med Golf og de andre i kompaktklassen.

Bil handler mye om førsteinntrykk. Du føler om kjemien stemmer eller ikke - ikke helt ulikt slik det er når en treffer en av det motsatte kjønn. Men nok om det; i denne sammenheng skal vi konsentrere oss om ting på fire hjul som sier broom, og vårt førsteinntrykk av Mazda 3 er slettes ikke verst.

4 Kjøreglede

Tatt i betraktning at dette er en bil til 244 000 kroner, er det lett å bli positivt overrasket når du setter deg inn i andre generasjon Mazda 3 og hører den «zoom, zoom»-lignende velkomsthilsenen når du vrir om nøkkelen og begynner å kjøre. Ja vel, det finnes sprekere biler med hissigere motor og spenstigere design, men vi føler definitivt at vi får mye bil for penga.

Kjøreegenskapene er ikke av de mest sporty, men oppleves som trygge og forutsigbare, med fokus på komfort og sikkerhet. Mazda 3 er en lettkjørt bil som føles fin på svingete landeveier, så vel som i bykjøring. Motoren er støysvak, men jeg legger merke til litt hjulstøy. Lyden av den småfrekke dieselmotoren gjør at bilen føles sprekere og mer sporty enn den kanskje egentlig er.

4 Interiør/plass

Med mine 190 cm på strømpelesten, hender det at sittestillingen bak rattet gir assosiasjoner til trange flyseter på Ryanair og andre lavprisselskaper. Slik er det overhodet ikke i Mazda 3. Bilen er ikke av de største, men sittestillingen er likevel komfortabel. Her kan du ikke skylde på dårlig komfort dersom stressfaktoren nærmer seg bristepunktet når køen snegler seg av gårde nedover mot hytta på Sørlandet i sommervarmen. Du føler deg vel i førersetet, og spesielt øverste del av setet gir god støtte til ryggen. Det er aldri feil med skinnseter, men stoffsetene gjør for all del jobben.

Også plassen i baksetet blir beskrevet som romslig og god av de to voksne passasjerene der. Føyer vi til ytterligere ett individ (av voksen type) i baksetet, synker imidlertid komforten betraktelig. For øvrig ikke overraskende i en bil i denne klassen.
Testbilen har Advance Plus-utstyrspakke som blant annet består av automatisk klimakontroll med to soner, Bluetooth handsfree, cruise control og bakspeil med autodemping. Handsfree-en går greit å koble til mobiltelefonen via Bluetooth-systemet, og etter noen forsøk klarer jeg også å bruke den stemmestyrte oppringningsfunksjonen.

Rattet er dandert med en rekke funksjonsknapper, men er likevel brukervennlig. Kjørecomputeren øverst på dashbordet gjør det enkelt å følge med når du kjører - du kan fremdeles holde blikket på veien. Bra!
Bagasjeromvolumet er på 340 liter, noe som er omtrent gjennomsnittlig i denne klassen.

5 Motor

Vår testbil er utstyrt med en fin, 1,6-liters dieselmotor som ikke akkurat tar pusten fra deg, men som har et brukbart bunndrag. Og ikke minst: Den høres tøff ut. Her er det liv på alle turtall.
Den femtrinns manuelle girkassen er lettsjaltet og fin. Rekkefireren på 16 ventiler utvikler 109 hk ved 4000 o/min og 240 Nm ved 1750 o/min. Det er neppe nok til å parkere bilen til sjefen, men til normal langkjøring har den likevel nok kraft. I lange, bratte bakker savner vi imidlertid det lille ekstra.
Mazda 3 i vår kombivariant tilbakelegger 0 til 100 km/t på 11 sekunder (helt godkjent i denne klassen), og har en toppfart på 185 km/t.

5 Design

Mazda 3 er ikke radikalt forandret i forhold til forgjengeren, men har blitt tøffere. Luftinntaket foran er større og skjermene bredere. Sammen med de aggressive frontlyktene får fronten et slags insektlignende preg, som fungerer bra. På avstand fikk kollega Sigmund Bade assosiasjoner til Renault Clio Sport, mye på grunn av all plasten som er brukt nederst i grillen.

Ellers er Mazda 3 i vår variant utstyrt med 17-tommers lettmetallfelger, regnsensor, tåkelys foran og parkeringssensor bak. De utstående baklyktene minner om dem vi finner hos Lexus.
Vi har allerede vært inne på betydningen av et førsteinntrykk, og igjen må jeg si at Mazda 3 appellerer ved første øyekast. Bilen har fine, småtøffe linjer, men jeg får påpekt av en bilglad (og da spesielt Audi-glad) kamerat at noen av linjene liksom forsvinner.

5 Miljø/økonomi

Mazda lager tradisjonelt driftssikre biler, og det er ingen grunn til å tro at 3 ikke skal gi et enkelt og forutsigbart bilhold. Kjøper du en av kompaktklassekonkurrentene som VW Golf eller Mercedes A-klasse, må du trolig regne med hyppigere verkstedbesøk.
Drivstofforbruket er oppgitt til 0,58 liter pr. mil på bykjøring og 0,38 liter pr. mil på landeveiskjøring. CO2-utslippet er på 119 g/km.

Konklusjon

Mazda 3 er en lettkjørt og til tider morsom bil å kjøre, og er dessuten fin å se på. Legger du til at bilen ikke er av de dyreste, er resultatet en bil som trolig vil slå godt an blant nybilkjøperne i kompaktklassen. Her får du en sporty bybil som også fungerer fint som framkomstmiddel på landeveien.

Totalt: 5/6

For deg

Du er opptatt av design og gode kjøreegenskaper, og er lei av å kjøre Golf.

Ikke for deg

Du har ansvaret for transport til datterens hestestevner.

Vårt førstevalg

Mazda 3 med Advance Plus-utstyrspakke sitter som et skudd. Er du imidlertid en av dem som ikke har blitt rammet av finanskrisa, men som derimot har nok til både salt og pepper til maten, er det en idé å sjekke ut Mazda 3 2,2 Sport med 185 hk. Da må du riktignok tømme sparekontoen for 380 000 blanke kroner (mot testbilen med en pris på 244 000 kr med 105 hk).

Prøv også

På Broom-forsiden nå